Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop CS5 kraschar vid uppstart

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Plötsligt har mitt Photoshop CS5 börjat krascha under uppstart – varje gång, funkar alltså inte alls. Jag kan inte påminna mig att jag hade ändrat något speciellt när den började malfunktionera. Rullar på en MacPro 2x3 DC Xeon med 8 GB ram. Endast Photoshop kraschar, inget annat.
Har provat att återskapa den från ett datum med fungerande version (Time Machine), att av- och återinstallera den från DVD samt att låta Onyx reparera.
Felrapporten genereras av systemet och innehåller bl.a:
Exception Type: EXC_BAD_ACCESS (SIGSEGV)
Exception Codes: KERN_INVALID_ADDRESS at 0x000000011ac6a0e0
Crashed Thread: 0

Thread 0 Crashed:
Några förslag – någon – plz:'(

Löst:):):):)
Skulle ha tittat noggrannare i gamla trådar, men –
Så djävla typiskt Adobe. Jag hade stängt av Helvetica för att det kolliderade med Helvetica LT, vilket jag var tvungen att använda för ett jobb. DÅ FUNKAR INTE PHOTOSHOP!!!:mad::(
BLÄÄÄHHH!

Ännu bättre info här:

Font Management in OS X

Så kan man tycka, men då är man inte insatt i historieskrivningen. Bakgrunden till "Helvetica"-träsket är att Apple gjorde en font med samma namn som en tidigare PS-font, och därigenom öppnade för 20 års trassel med typsnittskollisioner.

I Snow Leopard tog Apple ett steg för att ytterliga försämra saken – sammantaget måste deras hantering av Helvetica klassa in bland de historiskt absolut mest korkade besluten rörande typsnitt alla kategorier.

Helvetica är numera en "protected font" och inget man ska avinstallera öht.

Photoshop CS5 bör dock kunna hantera båda varianterna även om Mac OS inte kan det. Prova att lägga din egen helvetica i /Library/Application Support/Adobe/Fonts och se om den dyker upp i menyn.

Adobe har sen länge löst problemet genom att dels hantera både PostScript och truetype, och dessutom sedan många år tillbaka bytt namn så fonten heter Helvetica LT Std, och står INTE i konflikt med systemets font.

Alltså, problemet är att du har för gammalt typsnitt, eller för nytt system, alternativt fel plattform för märk väl att problemet inte finns på Windows.

Så, även om det är en klen tröst så kan det ändå vara bra att veta att du skäller upp mot fel träd – felet är skapat av Apple ensamt. Så rikta din ilska mot dem du. Inte för att de kommer att bry sig (de har som sagt inte gjort det på 20 år, för så länge har folk gnällt på dem)

Här är en länk med lite blandad info om saken:

Helvetica Neue PS in Snow Leopard - MacRumors Forums

Senast redigerat 2011-03-23 10:25

Hej & tack.
Jag känner till det mesta av detta (har jobbat med typsnittsproduktion och typsnittshantering se'n jag började på MacMeckarna i slutet på 80-talet).
Jag vill dock poängtera att jag inte avinstallerade Helvetica utan bara deaktiverade den i FontExplorer (plug-in för autoaktivering finns), så jag tycker nog att Photoshop kunde gjort bättre ifrån sig än att bara krascha utan förklaring (inDesign/Illustrator etc påverkades alltså inte och Photoshop genererade ingen felrapport).

Det kan man iofs tycka, men å andra sidan är det rätt många program som ogillar att man rycker bort nödvändiga delar av systemet utan förvarning. Bland annat har t.ex. Apples eget iCal inte varit så pigg på att man tar bort Helvetica.

Jag skulle möjligtvis ifrågasätta FontExplorers sätt att bete sig mer, ett sånt alternativ som att avaktivera Helvetica, eftersom den är "required" är jag tveksam till om det ens ska finnas.

Anyway, hoppas att du kan få det att fungera genom att lägga typsnittet i Adobes egen fontmapp.

Jag är inte riktigt med här. Mitt Photoshop började också krascha här idag. Jag vet att jag rensade lite fonter i går em när det var som stressigast. Vad tusan har jag gjort. Jag kan inte inte hitta Helvetica i min fontmapp som ligger under mac/bibliotek/fonter. I ID finns både helvetica samt helvetica neu. Kan dock inte hitta dom i ID egna fontmapp. Var ligger dom då, och hur löser jag det.
Trodde att jag hade läsförståelse men inte....
Tacksam för snabbt svar

Hej
Har lite tajt med tid så jag hinner inte utveckla något mer omfattande svar. Richards länk om fonthantering i OSX här ovan rekommenderas. Har dessutom hittat en tråd i ett annat forum om återställande av systemfonter här: Missing System Fonts.- How to Reestore Them??? - macosx.com.
En bit ned hittar du oxå en länk (CharlesSoft - software you always wished someone would write) till ett program som enkelt extraherar delar av systeminstallationen på din systemskiva så du slipper installera om hela systemet (t.ex. just fonterna).
Hoppas detta hjälper dig.:)

Hej igen. Problemet löst. I typsnittsboken låg det duplikat. Då var det bara att markera samtliga typsnitt och därefter gå in i redigera och klicka på "lös duplikat". Nu rullar photoshop igen. Fint det här.

1
Bevaka tråden