Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail vägrar skicka filer större än 10MB

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vänersborg, Sweden, Sweden
  • 2011-03-22 15:41

Kan inte längre skicka större filer än 10MB. Leverantören har satt en begränsning på 25MB och det fungerar i Entourage. Vad är det för fel??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-22 16:06

Använder du IMAP?

Ursprungligen av 20hz:

Använder du IMAP?

Och används samma SMTP-server i både Entourage och Mail, eftersom det gäller att skicka mail?

Ett tips är att använda Send large files easily - FileCentral.se som är snabbt och väldigt enkelt.

  • Medlem
  • 2011-03-22 16:29

Snyggast "Skicka Stora Filer Upp Till 2 Gig"-sajt: http://www.wetransfer.com

(I nästa uppdatering även på svenska)

Har alltid haft samma problem på alla mina Macar oavsett mailprogram, mailtjänst, internetanslutning och servrar. Mailen börjar skickas men efter någon minut stannar bara överföringen och så ligger de kvar där i utkorgen. Fattar inte vad det beror på. Enda som funkar för mig är webbmail när det är över ca 5 MB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-22 17:54

Nu förtiden använder jag bara Google Apps i webbinterfacet.

Men innan använde jag Entourage, med Exchange samt IMAP och skickade filer över 100mb/mail, det är väl hur det är configgat på servern? Inte hur man har inställningen i burken?

Ursprungligen av Tangen:

Nu förtiden använder jag bara Google Apps i webbinterfacet.

Men innan använde jag Entourage, med Exchange samt IMAP och skickade filer över 100mb/mail, det är väl hur det är configgat på servern? Inte hur man har inställningen i burken?

Exakt, de är servern som du skickar till som sätter gränserna egentligen. SMTP-servern brukar man inte ha direkt begränsningar på utan det är motparten som sätter stop.

Mail är inget transport medium för stora filer, då skall man använda mer effektiva protokoll, t.ex. FTP, SFTP, DropBox eller något motsvarande.

Alla mailservrar har spärrar, så ändrar man på en mailserver är det inte säkert att mailen kommer fram ändå. De flesta mailservrar har spärren på 10 Mb. Min mailserver har jag ställt in till 10Mb, då vet jag att mina mail med stora bilagor med stor sannolikhet kommer fram till mottagaren om min mailserver accepterar bilagan. Behöver jag skicka större saker använder jag andra alternativ, bland annat det jag nämnt ovan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-24 07:32

...dessutom så kodas bilagor om då de ska skickas i mail. Om din bilaga är mindre än 10 MB så kanske omkodningen ändå gör att mailet blir större än 10MB vilket gör att filen inte kan skickas.

1
Bevaka tråden