Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firefox 4 släppt

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-21 23:10

Firefox har nu släppts i version 4.0

Saxat från sajten Electronista:
"Firefox 4 final slips out early
After an initial delay, Mozilla's Firefox 4 final has been made available one day early. The browser can be downloaded for Mac or Windows systems now. Whether Mozilla had something to do with the early release isn't known at this point but unlikely as the software is not yet on Mozilla's site.

The cross-platform browser includes a popup blocker, tabbed browsing, a smarter search, easier downloading, and improved privacy and security features. The release was a long time coming, as it passed through 12 betas before reaching the Release Candidate stage."

Här hämtar du den svenska Firefox 4.0 för Mac…

- Torkel

Senast redigerat 2011-03-22 00:11
  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2011-03-21 23:17

Känns som att flashsidor rullar bättre i fyran. Vad man nu ska ha flash till? Panoramavyn var en trevlig nyhet - jag har oftast ett gäng flikar öppna, så det kommer förenkla för mig... Nice.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-21 23:31

Inledande tester av 4.0 ser lovande ut…

…men självklart så strular det (när detta skrevs) med E-legitimationen från Telia/ICA Banken/Posten/SEB/Skatteverket.

Finns säkerligen en lösning…men nu är du varnad…;)

- Torkel

Uppdatering: Problemet berodde på att den programvara för E-legitimation (Net ID) jag hade installerad endast fungerade i 32-bitars läge, men att FF4 som standard körs i 64-bitars dito.

Uppdaterad version av Net ID finns bl.a. hos Telia

Senast redigerat 2011-03-21 23:48

Den har skickats ut till Mozilla-speglar, det gör det enklare att ta smällen när alla Fx-användare samtidigt försöker uppdatera. Officiellt släpps den som planerat under morgondagen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-22 00:21

Fullskärm på youtube fungerar inte för mig.. Krashar hela tiden..

Ursprungligen av Cokey:

Fullskärm på youtube fungerar inte för mig.. Krashar hela tiden..

Fungerar här å SD-video spelar lika bra som HD. Däremot har jag en monstruös minnesanvändning, 8 flikar tar 550Mb..

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-22 00:47

Uppdaterade Adobe Flash så fungerade det bra. Måste säga att allting verkar så mycket snabbare med Firefox 4.0

*Gillar*

La in RC igår, och idag kom Final! Av RC har jag dock haft en del crasher med, hoppas Final är bättre! Annars bara positivt att säga. Och visst är den snabbare!

Ursprungligen av blodsugare:

La in RC igår, och idag kom Final! Av RC har jag dock haft en del crasher med, hoppas Final är bättre! Annars bara positivt att säga. Och visst är den snabbare!

Om det var RC2 så har de inte åtgärdats då det är exakt samma kod i RC2 som Final.

Jag är fortfarande väldigt besviken på att Mozilla inte förmår att ge oss en riktig känsla av Mac. Googles Chrome är ju en perfekt skapelse rent utseendemässigt (bortsett från att det inte finns en verktygsrad för snabba sökningar på deras sökmotor).

Dom har bytt plats på öppna i nytt fönster och öppna i ny flik då man högerklickar på en länk.
Kommer ta ett tag att vänja sig vid.

Varför ligger flikarna längst upp!? Tur att man kör Safari.

Ursprungligen av Zimmerman:

Varför ligger flikarna längst upp!? Tur att man kör Safari.

Det går att fixa vettu

Med tredjeparts-tillägg eller annat hack antar jag. Det räknas inte - duger inte. Safari vinner :-D. Men jag måste säga att denna Firefox verkligen är rapp. Som blixten. Nå - jag synkar ju bokmärken mellan en miljon Macar och en iPhone och snart en iPad - har MobileMe - så jag kommer nog att köra Safari till dödagar :-).

Dessutom verkar Adobe ha installerat ett par tillägg i Firefox och dom går inte att avinstallera. Avaktivera, ja - men inte avinstallera. Det gick inte på #an heller. Och går man och tittar i Firefox Application Support kan man ju inte göra något där - ett skumt kluster av filer. Är det något skit (ofta Adobe) som installerats till Safari så går man bara till mappen Internet Plugins i Biblioteket - raderar filen. Varje tillägg/plugg är en egen tydlig fil. Inga konstigheter. Som sagt; Firefox kommer tvåa :-).

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Det går att fixa vettu

Ursprungligen av Zimmerman:

Med tredjeparts-tillägg eller annat hack antar jag. Det räknas inte - duger inte.

Förhastade slutsatser. Det finns faktiskt i programmets inställningar.

Högerklick på flik-raden, "Tabs on top".

Aha! Bra, nu ser det bättre - och logiskt - ut. Gracias.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Förhastade slutsatser. Det finns faktiskt i programmets inställningar.

Högerklick på flik-raden, "Tabs on top".

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-22 21:19

Har någon provat Firefox 4 med Nordeas e-legitimation?

Ursprungligen av joakimo:

Har någon provat Firefox 4 med Nordeas e-legitimation?

det fungerar inge vidare, letar lösning på detta just nu

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-22 21:46
Ursprungligen av joakimo:

Har någon provat Firefox 4 med Nordeas e-legitimation?

Provade igår och det fungerade inte alls. Gick tillbaka till 3:an.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-03-22 22:19

Rackarns vilken skillnad i starttid/laddtid för sidor! Största förbättringen jag upplevt, förutom den dag jag fick bredband.
Dock verkar inte BankID fungera i 64bitars läge, provade på CSN/Skandiabanken.

Senast redigerat 2011-03-23 10:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-22 22:51
Ursprungligen av reboot81:

Dock verkar inte BankID fungera, provade på CSN/Skandiabanken. Synd, 4:an har ju aviserats sedan länge.

Har du provat att köra FF i 32-bitars läge…?

- Torkel

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-22 23:18
Ursprungligen av Torkel:

Har du provat att köra FF i 32-bitars läge…?

- Torkel

Provade detta med Nordea och Nexus Personal. Fungerade utan problem

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2011-04-10 13:10
Ursprungligen av joakimo:

Provade detta med Nordea och Nexus Personal. Fungerade utan problem

Hur gör man för att ställa in FF att köra i 32-bitars läge?

Visa Info -> Allmänt -> Öppna i 32-bit

PDF plugin fungerar inte

Annars är fyran mycket snabbare för mig

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-23 13:27

Tycker den där app tab grejen är lite underlig. Det ska ju vara permanenta flikar, klickar jag på något av mina vanliga bokmärken så öppnas det i en ny tab och allt fungerar. Men råkar jag va inne på en av mina "App Tabs" och skriver in en adress så ändras ju taben till den nya. Kanske är jag som missat något men hittar ingen inställning för att låsa dem permanent.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-28 21:53

Firefox 4.0.1 är ute nu.

Detta är ju lite av ett problem för en lat människa men jag hade vant mig i tidigare versioner (före FF4) att man kunde exempelvis skriva in enbart dn i adress-fältet och FF drog slutsatsen att det var .se som följde. Det funkar inte i 4:an för mig, har jag missat nåt eller har mozilla missat nåt?

1
Bevaka tråden