Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värme/frysproblem med din MBP 2011?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-21 10:14

Har du problem med dina nya MBP 2011?

http://www.99.se/artiklar/2487-problem-med-nya-macbook-pro-2011.html

Problem vet jag väl inte, men lite varm tycker jag nog den är, idle temperatur på 50°C och 80°C+ när jag tittar på en helt vanlig film. Jag har dock ingen annan mac att jämföra med.

Den är varmare än min gamla Macbook pro. Men har inte upplevt några stabilitetsproblem.

Edit: Passade på att gå in på wikin och köra alternativ 2 för att försöka krascha burken. Då bilden togs så har jag kört den med med samma belastning i ca: 30min. Observera att fläktarna inte ens går fullt. Men visst tusan är den varm.

Senast redigerat 2011-03-21 12:10
  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-03-21 12:16

Min idel temp är på 60-63 fick upp den till 70 av att kolla på en flash film.

Ursprungligen av Emporio:

Min idel temp är på 60-63 fick upp den till 70 av att kolla på en flash film.

Öppna upp terminalen och skriv:

yes > /dev/null &

tryck pil upp och enter. Repetera detta några gånger.
Enligt wikin så skulle detta få maskinen att krascha.

För att avsluta processerna så använder du:

ps -ax

för att kolla upp ProcessID:et.

Skriv därefter:

kill -9 <pid>
  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-21 16:38

När jag vevar igång en hel rad med sånna processer (>25st) så låser sig datorn. Men om jag bara kör ett rimligt antal (ca 10st) så händer ingenting mer än att CPU:n går upp till 90°C och sedan sjunker till 85°C efter att fläktarna snurrat en stund.

Jag har inte hunnit rendera eller göra några tyngre saker på min MBP ännu. Men med extern skärm och Safari igång håller CPU:n 67°C. Utan extern skärm är den 10-15°C svalare.

Ursprungligen av cal:

När jag vevar igång en hel rad med sånna processer (>25st) så låser sig datorn. Men om jag bara kör ett rimligt antal (ca 10st) så händer ingenting mer än att CPU:n går upp till 90°C och sedan sjunker till 85°C efter att fläktarna snurrat en stund.

Jag har inte hunnit rendera eller göra några tyngre saker på min MBP ännu. Men med extern skärm och Safari igång håller CPU:n 67°C. Utan extern skärm är den 10-15°C svalare.

Verkar ju inte orimligt att den hänger sig av 25 stycken

Ganska intressant hur högt fläktstyrningen är satt ändå. För att fläktarna ska gå fullt så är processorn uppe i ~90grader, men när de väl drar igång så sjunker det ju snabbt. Så är det iaf. på mitt exemplar.

Testexemplaret som Macworld fått tag i låter ju inte som om det vore "samma" maskin..
Nya Macbook Pro: Strande snabb - MacWorld

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-03-21 23:11
Ursprungligen av FarbrorLeon:

Verkar ju inte orimligt att den hänger sig av 25 stycken

Ganska intressant hur högt fläktstyrningen är satt ändå. För att fläktarna ska gå fullt så är processorn uppe i ~90grader, men när de väl drar igång så sjunker det ju snabbt. Så är det iaf. på mitt exemplar.

Testexemplaret som Macworld fått tag i låter ju inte som om det vore "samma" maskin..
Nya Macbook Pro: Strande snabb - MacWorld

Min MBP 2009 går lika varm, 100 grader vid 20min uppackning av rar fil med unrarX, så det här är absolut ingen nyhet. För mig är det konstigt att det uppmärksammas först nu, borde vara många fler med mig som erfar detsamma. Apple vill helt enkelt inte att fläktarna ska börja "väsnas".

KAN REKOMMENDERA ALLA ATT KÖRA "FANCONTROL", gratis enormt prisvärt program (prefane)

sätt fläktarna att börja jobba vid valfri temperatur och valfri grund RPM.
Min dator går vid max belastning (konverteringar, ljudproduktion) upp i max 67 grader numera och ligger stabilt på 50° utan större belastning och med Fancontrol satt att börja jobba vid 45°. För mig är det inget extra väsen på fläktarna för det och jag är kräsen med sånt.

Mvh och lycka till för er med problem.

Nu har jag testat testerna i Wikin. Hittills (efter en timma) har min dator låst sig två gånger efter att jag kört belastningstest. Först öppnade jag Photo Booth och körde "yes > /dev/null &" 8 gånger. Då hände inget. Datorn var fortfarande efter tio minuter relativt snabb (hade jag faktiskt inte väntat mig).

Testade därefter att installera Xcode. Då hängde sig datorn första gången.

Därefter installerade jag Xcode och Macports och gjorde det andra testet i wikin (http://mbp-freeze.wikispaces.com/). Då frös skärmen som utlovat och jag fick lov att tvångsavstänga datorn och starta upp den igen.

Därefter installerade jag gfxCardStatus 2.0.1 och valde att använda "Discrete" och upprepade därefter "yes > /dev/null &" åtta gånger och väntade i tio minuter. Datorn fungerade fortfarande.

Nu ska jag testa Macports-testet igen. Mina misstankar är att den kommer att frysa igen.

Uppdatering. Nu när jag körde Macports-testet, med gfxCardStatus på disctrete, gick det det bra. Är dessa resultat något man bör förvänta sig? Kvar återstår att testa Handbrake-omkodningen. Blir det problem då får jag nog konstatera ett problem

Nu har jag testat att köra 14 "yes > /dev/null &" samtidigt som jag surfat runt och samtidigt haft på photo booth och gfxCardStatus och försäkrat mig om att "discrete" används. Datorn var hur stabil och snabb som helst ändå. Och jag fick tillslut upp tempen till 93 grader utan att den frös.

Ska fortsätta använda datorn normalt och se om jag stöter på några problem. Om den fungerar bra under normal användning kommer jag nog bli en glad användare, jag antar att Apple kommer att reda ut detta förr eller senare, och då får man nog veta om man borde skicka in den eller inte.

Jätteskummt detta. Har nu partitionerat datorn som jag vill ha den och installerat om OS X. Det första jag gjorde med ett nytt operativsystem var att köra yes-programmet med photobooth är på. Körde denna gång 15 stycken. Datorn hängde sig på en gång. Total frysning. Jag startar om datorn och gör exakt samma grej, men denna gången fryser inte datorn. Jag stänger av alla yes-program och startar 15 nya. Allt flyter på bra. Märkligt...

Senast redigerat 2011-03-21 19:26

Hambern: Intressanta tester du gjort! I ditt test med Handbrake, fick du full CPU-belastning då? Handbrake verkar bara använda mina 4 fysiska kärnor och inte på de virtuella alls.

Har själv fått min dator att frysa 3 gånger nu och detta genom att starta Photo booth sedan starta 8 sessioner av "yes" snabbt efter. Jag märker ingen skillnad på om jag kör på discrete eller integrerat, det verkar frysa ändå. Det har varit gånger då det fungerat och kört tills jag valt att stänga av det utan några som helst problem. Mycket märkligt.

Vet inte vad jag ska göra av detta. Har inte upplevt några problem då jag använt datorn normalt. Det vill säga en hel del virtuella maskiner, spel osv.

Hej!

Nu har Apple släppt 10.6.7 som ska rätta till just dessa problem! Lysande. Har installerat nu och kört ett tag och har hittills inte märkt något tok. Har visserligen inte kört några hårda stresstester sedan uppdateringen. Tänkte helt enkelt köra på och se om något händer. Lysande av Apple dock att släppa en fix såhär snabbt. Testa att uppdatera och se om det hjälper, antagligen gör det det.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-21 22:49

Använd datorn normalt och se om den fryser då. Det är väl det enda vettiga.

Jag skall köra lite renderingar på alla kärnorna och se om det ger några frysningar. Återkommer.

Grymt snabbt måste jag säga.
Jag använder datorn till musik och har därför ej behövt använda något grafikintensivt program. Alltså har jag inte märkt någonting och nu lär jag väl aldrig göra det.

Sitter och försöker ta livet av min dator, hittils så har mina försök varit förgäves! Får väl se imorn när jag har den inkopplad till en extern skärm igen hur det går då! Gött med en uppdatering så pass fort!

Ursprungligen av EricBradley:

Grymt snabbt måste jag säga.
Jag använder datorn till musik och har därför ej behövt använda något grafikintensivt program. Alltså har jag inte märkt någonting och nu lär jag väl aldrig göra det.

Problemet har inte bara varit vid grafikintensiva operationer. Borde väl även vara i ditt intresse att ha en stabil dator, oavsett vad du arbetar med. Jag hade själv inte upplevt några problem innan detta uppdagades.

Ursprungligen av FarbrorLeon:

S Borde väl även vara i ditt intresse att ha en stabil dator, oavsett vad du arbetar med. Jag hade själv inte upplevt några problem innan detta uppdagades.

Självklart vill man ha en stabil dator!
Det enda jag skrev var att jag inte hade märkt något.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-22 00:55

Min MBP väldigt bra efter uppdateringen. Körde 16 yes-processer (2 per virtuell kärna) i 10 minuter med fläktarna på fullt och 87°C CPU temp. Samtidigt som jag gjorde lite 3d-modellering. Ingen tendens till krasch eller frysning.

Får man upp sin processorvärme på 100grader är det dags att fundera på om det inte är något som är fel...
Det är inte tänkt att man ska kunna koka ägg på processorn...

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-03-22 13:56
Ursprungligen av PeeMaN:

Får man upp sin processorvärme på 100grader är det dags att fundera på om det inte är något som är fel...
Det är inte tänkt att man ska kunna koka ägg på processorn...

Det var en upp-packning som tog 3 timmar +, hastigt skrivet igår så jag drog mig inte exakt till minnes..

Men ja, 100 grader är inget man vill ha men jag tror inte att det något fel annat än att Apple satt fläktarna på alldeles för hög tolerans nivå som standard bara för att hålla datorn tyst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-22 11:01

Datorer är märkliga tingestar... Att de kan frysa när de blir för varma !?!?

MBP 2011 2ghz 8gb ram.

Inga problem här heller trots jag kört 5-6 yes /dev/nulloch kört handbreak samtidigt och kikat på 1080 film. Vad jag läst och uppmärksammat är att det är 2,2ghz och övre som har problem. Min idletemp ligger på 45c cirka. Den blir aldrig varmare än 70 när jag jobbar i med bildbehandling. Dock går tempen upp när man använder USB porten under längre tider, typ flyttar över stora mängder filer.

Jag är super nöjd med min!

Ursprungligen av blodsugare:

MBP 2011 2ghz 8gb ram.

Inga problem här heller trots jag kört 5-6 yes /dev/nulloch kört handbreak samtidigt och kikat på 1080 film. Vad jag läst och uppmärksammat är att det är 2,2ghz och övre som har problem. Min idletemp ligger på 45c cirka. Den blir aldrig varmare än 70 när jag jobbar i med bildbehandling. Dock går tempen upp när man använder USB porten under längre tider, typ flyttar över stora mängder filer.

Jag är super nöjd med min!

Jag har samma CPU som dig och har upplevt problemen. Hittils endast när jag haft en separat skärm inkopplad och inte heller sedan uppdateringen.
Skönt att det fungerar bra för dig!

Ursprungligen av FarbrorLeon:

Jag har samma CPU som dig och har upplevt problemen. Hittils endast när jag haft en separat skärm inkopplad och inte heller sedan uppdateringen.
Skönt att det fungerar bra för dig!

Så det är du som snor processorkraft ifrån mig? *skämt*

Jag testade och körde igång 25 (yes > /dev/null &) och fick en temp på ca 86-88 grader efter ca 10-15 min körning. Då kunde jag ändå surfa, maila m.m. utan problem. Jag har en i7 2.66 Ghz.

Någon som vet om 10.6.7 åtgärndade alla problem?

värme, fläkt och frysningar?

Jag har inte haft några som helst problem efter den uppdateringen.

jag spelar FM 11 och under "matcherna" då 3d-motorn går in i spelet så datorn upp i 95 grader är detta som det ska? och fläkten kör för fullt på 6200. använder MBP 13" i5.
har bara safari ichat igång i bakgrunden

Finns problemet hos alla MBP 2011?

sedan senaste updaten som bara skulle innehålla uppdatering för Garage Band så har min MBP 15" 2gHZ i7 blivit svalare vid alla moment.

Vid nedanstående "setup" kunde den ligga på ca 60-65 grader. Just när jag skriver detta har är CPU:n 40grader.
Då har jag ett fönster safari med tre flikar, varav en flik kör 1080p från youtube, utorrent samt spotify igång.
Upptid 5h 24min.

Apple har säkert bakat in något i förra GB- updaten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-18 20:52

Jag har nog temperaturproblemet på en MBP12" I7

Nu har jag nyss startat om och har bara chrome igång med typ 6 flikar. Tempen ligger på mellan 60 & 70 grader. Kör jag igång någon svt-play är den uppe i 90 direkt & fläktarna låter för mycket. Kör jag igång angry birds från chrome app store kommer jag upp i strax under 100 grader efter 20 sekunder.

Jag har testat med safari & tom med senaste flash-betan med väldigt samma resultat.

Ska det vara så eller ska jag försöka reklamera? Kommer det hjälpa om jag får en ny liknande?

Ursprungligen av olal:

Jag har nog temperaturproblemet på en MBP12" I7

Nu har jag nyss startat om och har bara chrome igång med typ 6 flikar. Tempen ligger på mellan 60 & 70 grader. Kör jag igång någon svt-play är den uppe i 90 direkt & fläktarna låter för mycket. Kör jag igång angry birds från chrome app store kommer jag upp i strax under 100 grader efter 20 sekunder.

Jag har testat med safari & tom med senaste flash-betan med väldigt samma resultat.

Ska det vara så eller ska jag försöka reklamera? Kommer det hjälpa om jag får en ny liknande?

Det där låter som lite väl höga temperaturer. Påminner dock om temperaturerna jag hade på innan uppdateringen kom. Har du kontrollerat så att de senaste uppdateringarna verkligen är installerade?

Bevaka tråden