Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det någon som kan hjälpa mig byta nätaggregat?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Högspänningsdelen (eller CRTn) i min iMac har slutat funka. Datorn startar och går som vanligt med undantag för att jag är tvingad att använda extern skärm.

Min plan är att plocka ur moderkort och koppla det till ett nytt nätaggregat. Problemet är att jag inte vet hur jag ska koppla samman det nya nätaggregatet med moderkortet.

Har du kunskapen och lite tid att hjälpa mig?! Jag är mycke tacksam för all hjälp jag kan få, kanske bara ett kopplingsschema skulle räcka.

Skicka mig ett mail eller ring.

Med vänlig hälsning
David Berggren

Senast redigerat 2005-05-13 10:51

Hej på dej din stackare!!

Ledsen för din mac....

En dum fråga bara. Högspänningsdelen i trafon är död.Ok?
Så trafon orkar driva burken men inte skärmen, har jag förstått det rätt då?

varför skall du ta ut moderkortet då?

Är det inte bättre att koppla på den "nya" trafon till bildskärmen och låta moderkortet sitta där det är?

jag kanske missar nått här men det ingrepp du föreslår verkar lite radikalt i mina ögon (och öron)..

nå väl.. Hur det än går så lycka till!! .-)

Skulle gärna hjälpa dig men jag har inte riktigt den utrustning (tror jag ) som behövs för ett sådant ingrepp..

Ha det

Tomas

  • Medlem
  • 2003-06-12 14:52

Låter ju som ett svinkul projekt..

Har ju lite reservdelar å sånt liggandes, dock ingen gammal nätdel (eftersom det är den delen som brukar gå sönder)

varför inte göra den vattenkyld och sätta in en tft skärm?

//N

Citat:

Skrevs ursprungligen av wgvfactory
En dum fråga bara. Högspänningsdelen i trafon är död.Ok?
Så trafon orkar driva burken men inte skärmen, har jag förstått det rätt då?

Helt rätt, jag är lite osäker själv på orsaken till problemet iofs. Men datorn går att använda förutom att skärmen i datorn inte vill starta.

Citat:

varför skall du ta ut moderkortet då?

Tanken är att använda en TFT skärm istället.

Citat:

Är det inte bättre att koppla på den "nya" trafon till bildskärmen och låta moderkortet sitta där det är?

Testade att koppla ur strömmen till skärmen, då vill inte datorn starta!

Tack för ditt svar/frågor!!

/d

Citat:

Skrevs ursprungligen av Najk
Låter ju som ett svinkul projekt..

Har ju lite reservdelar å sånt liggandes, dock ingen gammal nätdel (eftersom det är den delen som brukar gå sönder)

varför inte göra den vattenkyld och sätta in en tft skärm?

//N

Det blir förbodligen inte vattenkylning men en TFT blir det om jag lyckas med mitt lilla projekt.

Jag har en nätdel (ej iMac orginal), men inte kunskapen hur jag kopplar in den.

/d

  • Medlem
  • 2003-06-12 19:57

Hum.
Okej, är dock inte standard fattning på moderkortet på imacen.. (på strömkontakten)

med reservation för fel då.. eftersom minnet sviker.

men starta datorn utan skärmen inkopplad borde väl gå.. får ner i källaren å leta upp de gamla moderkort vi hade..
kanske till och med har en hel nätdel.. va nog moderkortet som va bränt.

återkommer

Citat:

Skrevs ursprungligen av Najk
Hum.
Okej, är dock inte standard fattning på moderkortet på imacen.. (på strömkontakten)

med reservation för fel då.. eftersom minnet sviker.

men starta datorn utan skärmen inkopplad borde väl gå.. får ner i källaren å leta upp de gamla moderkort vi hade..
kanske till och med har en hel nätdel.. va nog moderkortet som va bränt.

återkommer

...jag tycker också att det borde gå att koppla ur skärmen... min första tanke var att plocka ur skärmen och låta moderkort sitta kvar och sedan montera in en 15" TFT... men fegade ur när den inte ville starta och koppla tillbaka alla sladdar!

Jätte glad för ditt/dina svar!!

Jobbar du på samma ställe som Schuckert?

/d

  • Medlem
  • 2003-06-13 11:34

Jepp, sitter femton meter ifrån den långe satan.

Hum,
hittade tyvärr inga rester från de slaktade imacar vi har.
Är det en slot-in?

1
Bevaka tråden