Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför inte fotoprodukter i köp- och säljforumet?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-20 17:31

Jag har en annons ute på tradera på ett hus + 2 objektiv med tillbehör. Jag skulle vilja öppna en säljes tråd här och länka till den men insåg att det var enbart för Apple \ musik produkter. Varför inte fotoprodukter också när vi ändå har väldigt många intresserade här samt ett forum för fotoproduktion?

Senast redigerat 2011-03-20 18:47

Ovanstående inlägg har brutits ut och flyttats hit från en annan tråd. Frågor kring forumet och dess funktioner ska tas i Feedback-forumet.

/Mod

Gillar inte att det brer ut sig, var skall gränsen dras?

Du kanske vill ha med lite fotogrejor.

Då vill jag har med en cykel... osv

Blocket finns, är det inte direkt Applerelaterade grejor så kan man ha det där.

Jag är t o m skeptisk till de som lägger in en säljes, som sedan visar sig länka
vidare till Tradera .... känns mögigt på ngt sätt.

Men men, det är bara mina fem spänn om det hela.

Ursprungligen av Goflorp:

Gillar inte att det brer ut sig, var skall gränsen dras?
Du kanske vill ha med lite fotogrejor.
Då vill jag har med en cykel... osv
Blocket finns, är det inte direkt Applerelaterade grejor så kan man ha det där.
Jag är t o m skeptisk till de som lägger in en säljes, som sedan visar sig länka
vidare till Tradera .... känns mögigt på ngt sätt.
Men men, det är bara mina fem spänn om det hela.

Jag tycker inte att man ska jämföra annonser för digital produktion med annonser på cyklar. Att han vill kunna sätta ut en annons som riktar sig mot att sälja en kamera med två objektiv bör betraktas vara relaterat till 99mac´s syfte. Speciellt eftersom vi redan idag har ett antal forumavdelningar som särskilt behandlar arbete med grafisk och digital produktion i dess olika former.

Däremot håller jag helt med dig angående Tradera. Om man lägger ut en annons på 99mac så är det rimligt att kräva att den ska innehålla en fullständig annons där man sätter ur pris och kontaktuppgifter.

Det är nog ingen som kommer att skälla på dig om du lägger din annons i Mac tillbehör-annonser.

Trots allt så är det relaterat till Mac då vi redan har ett antal forum relaterade till ämnet.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-20 18:46

Tack Jesper.

Goflorp, håller med dig till viss del. Men just fotografering vet jag är ett hett ämne på forumet och många intresserade. Inte sett så många cykeltrådar på forumet.
Anledningen att jag vill "promota" min tradera länk på detta forum är ju just av den enkla anledning att det finns fotointresserade här och det kanske är någon här som vill ha just min kamera. Win-win så att säga. (har redan fått ett pm med förfrågan från en medlem vad det var för nån kamera.)

Tobias, jag får helt enkelt pröva.

Tack för era åsikter.

Ursprungligen av Cokey:

Anledningen att jag vill "promota" min tradera länk på detta forum är ju just av den enkla anledning att det finns fotointresserade här och det kanske är någon här som vill ha just min kamera. Win-win så att säga. (har redan fått ett pm med förfrågan från en medlem vad det var för nån kamera.)

Mitt tips är att du inte marknadsför din Tradera-tråd här. Skriv en fullständig annons med pris och kontaktuppgift och lägg i sektionen för Mac-relaterade tillbehör.

Länkar till Tradera-annonser är OK här, vi har till och med ett särskild Tradera-tagg inlagd för det, vilken innebär att det skapas en sponsrad länk till Tradera.

Information om detta: http://www.99.se/feedback/283116-tradera-pa-99mac-version-1-0-a.html

Senast redigerat 2011-03-20 19:07

Foto kan väl vara gränsfall - som man med en schysst inställning kan tillåta.
Men sedan blir ju problemet gränsdragningen....

Var skall gränsen dras? Av vem? Skall man kunna överklaga på ngt sätt?
Hur skall urvalet gå till väga? PM till moderator, som skall fatta beslut och
sedan lägga ut?

Nä, är det Apple/mac eller "macrelaterat" så visst.

Blir det ingen gränsdragning så vill jag i så fall lägga ut
t ex bilen då, - den har Apple-logga i röven.

Tradera-kopplingen hatar jag. Man vill utnyttja forumet för att det finns så många
goa snälla mac-folk här och sedan låter man inte forumet ta hand om säljet
- man lägger istället in en Tradera länk.
Ser det som ett "både ha kaka och äta upp den".

Ursprungligen av Goflorp:

Tradera-kopplingen hatar jag. Man vill utnyttja forumet för att det finns så många
goa snälla mac-folk här och sedan låter man inte forumet ta hand om säljet
- man lägger istället in en Tradera länk.
Ser det som ett "både ha kaka och äta upp den".

håller om det där med Tradera-kopplingen, klickar aldrig vidare på en sån sälj-post.

Jag ser inga problem med gränsdragningen i just det här fallet. Vi har ju trots allt ett "Digitalfoto"-forum, så just fotoprylar borde väl vara ok i annonsforumet.

OBS! Detta är min personliga åsikt, absolut ingen officiell forumåsikt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag ser inga problem med gränsdragningen i just det här fallet. Vi har ju trots allt ett "Digitalfoto"-forum, så just fotoprylar borde väl vara ok i annonsforumet.

OBS! Detta är min personliga åsikt, absolut ingen officiell forumåsikt.

Instämmer; är det Apple, eller "applerelaterat" (Foto och lite musikinstrument alltså) så kan det väl få slinka igenom.
men börjar det bli cyklar är det ju inte bra.

Nu börjar det blir två parallella spår här. "Tradera eller icke Tradera" kan vi väl ta i en ny tråd (om det inte redan finns en tråd för det ämnet, vilket jag tror). Här kan vi väl nöja oss med trådens grundfråga, tack.

/Mod

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-20 19:29

Jag har iallafall gjort en annons nu. Länkad till Tradera. Är detta fel enligt reglerna så kommer den bli borttagen. Är det nån som tycker att den är fel så får man anmäla den.

Åter till topic: jag tycker att det skulle vara intressant med köp och sälj för foto på forumet. Vad tycker ni andra?

Ursprungligen av Cokey:

Jag har iallafall gjort en annons nu. Länkad till Tradera. Är detta fel enligt reglerna så kommer den bli borttagen. Är det nån som tycker att den är fel så får man anmäla den.

Åter till topic: jag tycker att det skulle vara intressant med köp och sälj för foto på forumet. Vad tycker ni andra?

Absolut!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-20 22:34
Ursprungligen av Cokey:

Jag har iallafall gjort en annons nu. Länkad till Tradera. Är detta fel enligt reglerna så kommer den bli borttagen. Är det nån som tycker att den är fel så får man anmäla den.

Åter till topic: jag tycker att det skulle vara intressant med köp och sälj för foto på forumet. Vad tycker ni andra?

Min bestämda åsikt är att det bara är bra med den typen av annonser. Dessutom tycker jag att det är beundransvärt att det tas upp till diskussion, kudos till er.

Ursprungligen av Cokey:

Åter till topic: jag tycker att det skulle vara intressant med köp och sälj för foto på forumet. Vad tycker ni andra?

Jag håller med.

Om vi nu har köp och sälj, vilket är bra, så är det rimligt att kunna kränga grejor som är relaterade till forumavdelningar.

Jag sympatiserar med Goflorps önskan om gränsdragnig, men tycker att gränsen då bör ligga runt forumets ytterkant. Detta betyder inte att jag tycker att gränsen skall vara flummig, eller sväva iväg, utan helt enkelt begränsa sig till vad forumet handlar om—och det handlar ju även om foto.

Sen tycker jag även att Björnström slog an en väldigt viktig ton när han påpekar att vi är en grupp människor som är skild från Tradera/Blocket. Det behöver inte vara antingen eller, men vi är en speciell delmängd som jag också känner att jag har större förtroende för än genomsnittet.

Skulle jag köpa något av någon här, och allt inte hade varit som det skulle, är jag helt säker på att vi hade kunnat prata ut civiliserat om det och fixa allt i lugn och ro. Mycket skönt och avslappnat.

Jag skulle förmodligen kunna skicka ett objektiv med post samtidigt som den andre satte in pengar, om det var en medlem som varit med ett tag, och känna mig helt trygg med det.

Jag vet inte hur det är med er andra, men jag värderar i alla fall mig namn här på forumet mångfalt högre än priset av en teknisk pryl.

Jag gillar 99mac. Jag gillar 99mac medlemmarna. Jag litar på 99mac medlemmarna. Jag litar INTE på Blocket och Tradera gänget.

Med andra ord: det finns en poäng att köpa och sälja av folk man litar på. Alltså har vi en unik möjlighet att skapa ett bra marknadstorg för 99mac medlemmar. Nu när vi är så många och nästan en kvarts miljon människor tittar in under en månad så finns det en poäng att göra något bra av detta.

Vi håller på att se över hela 99mac teamet, forumreglerna och mycket annat inför vår tioårsdag i Maj - ett bra tillfälle att vårstäda och ladda för nästa tioårsperiod. Jag tycker vi skapar ett litet team på tre personer som ansvarar för annonsforumen som får ta fram en plan för hur vi kan göra detta mycket bättre. Samarbete med Tradera (dom vill ha samarbete med oss), bättre "torg"-funktionalitet och möjlighet att annonsera Digitalfoto grejer tycker jag låter toppen!

Eftersom man med Apples grejer kan producera nästan vad som helst så kan köp och sälj-avdelningen bli enormt omfattande - även om man håller sig till vad forumen handlar om...vilket är nästan allt.
Foto, optik, videokameror, videoproduktionsutrustning (videokort etc), musikintrument, datortillbehör (HDD etc etc etc), mikrofoner, hörlurar, kompressorer, mixers, ljudkort, etc, etc, etc...
Jag har inga åsikter om saken, jag bara förklarar - vilket tydligen behövs - att om man börjar köpa/sälja även utrustning KRING en Apple-burk - så handlar det om tusentals produkter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-21 11:39

Förstår att det kan finnas lite pengar i ett samarbete med tradera, så därför har ni blundat för länkningarna dit och sett det som goodwill för 99mac.se i det långa loppet. inget fel på det helt ert beslut. Ni måste också få in några kronor för att driva 99mac.se.

Men som många har påpekat många ruttna ägg på tradera inklusive dess ledning, dåliga säkerhets rutiner, efter kontroll, för liten personal styrka i förhållande till traderas affärsverksamhet mm mmm... vilket resulterar i många oseriösa mac affärer eftersom apple och dess prylar är heta eftertraktade produkter hos tradera och inbringar snabba goda provisions pengar hos tradera.

Samtidigt urvattnas ju 99mac.se sälj-köp annonsverksamhet, om traderas länkningar tar överhand så småningom, vad har man då för säkerhet att det är "goa" - hederliga 99mac gubbar/kvinnor man gör affärer med .

Kan vi inte starta ett eget internt mini tradera Björnström i egen go 99mac.se regi med så många medlemmar

psss. osåltsavgift på en femma sedan trappvis procentuell provision på fsg summan.

klockrent Martin

hmmmm vid närmare eftertanke .. kräver nog sin administration och volym för att bli lönsamt..................

Senast redigerat 2011-03-21 11:56
Ursprungligen av CUBEIS:

Förstår att det kan finnas lite pengar i ett samarbete med tradera, så därför har ni blundat för länkningarna dit och sett det som goodwill för 99mac.se i det långa loppet. inget fel på det helt ert beslut. Ni måste också få in några kronor för att driva 99mac.se.

Precis som du säger - att länka till Tradera för att få provision är inte värt besväret, det ger några kronor men när en månadslön är 30.000kr plus sociala avgifter så är det pengar som inte märks. Däremot ger våra länkar statistik på vad vi genererar för försäljning på Tradera och det har gjort att dom är intresserade av att jobba med oss.

Tradera vill bygga ut samarbetet rejält med en 99mac "portal" osv och då kan det ju bli riktigt coolt och användbart.
Står lite mer här: http://www.99.se/feedback/283116-tradera-pa-99mac-version-1-0-a.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-21 17:08
Ursprungligen av Björnström:

Precis som du säger - att länka till Tradera för att få provision är inte värt besväret, det ger några kronor men när en månadslön är 30.000kr plus sociala avgifter så är det pengar som inte märks. Däremot ger våra länkar statistik på vad vi genererar för försäljning på Tradera och det har gjort att dom är intresserade av att jobba med oss.

Tradera vill bygga ut samarbetet rejält med en 99mac "portal" osv och då kan det ju bli riktigt coolt och användbart.
Står lite mer här: http://www.99.se/feedback/283116-tradera-pa-99mac-version-1-0-a.html

Låter toppen, äntligen lite goodwill och klirr i kistan tillbaks för allt arbete ni lagt ner under närmare 10 års tid med 99mac.se . Jag gläds med er.

Vad jag har förstått och själv sett är att traderas fsg/affärside tillväxt, bara toppar vidare mot nya höjder, att 99mac.se växlar upp och tar rygg låter riktigt coolt.

Hojta till om ni behöver hjälp eller så jag älskar fsg i alla dess former, men ni/du verkar har hittat ett bra upplägg att starta upp ifrån.

Lycka till.

1
Bevaka tråden