Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett konto på två datorer

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-20 02:31

Hej.
Först, jag har sökt men hittade bara tre år gamla trådar och allt utvecklas ju rätt fort.

Jag står i valet och kvalet att köpa en tredje Mac. Vi är två personer som har varsina bärbara och den tredje skulle bli en stationär är tanken.

Men frågan är då som följer. Kan jag på nått sätt få en spegling av mitt konto på den stationära från den bärbara och vice versa, gäller även sambons bärbara. Som det fungerar i windowsmiljö (fötlåt, jag vet att det är fult att svära), där alla filer ligger på ex skrivbordet oavsett vilken dator jag loggar in på.
Har i dag en AE, och den synkroniserar ju vid varje backup så man kan få tillbaka allt som det såg ut senast.

/Vänligen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-20 03:42

Är också intresserad av en sådan lösning faktiskt!

  • Medlem
  • 2011-03-20 09:17

Inga problem. Gör en Time Machine-backup på varje burk och skjut sedan in det på den nya burken via flytt-assistenten.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-20 09:22
Ursprungligen av Dalle:

Inga problem. Gör en Time Machine-backup på varje burk och skjut sedan in det på den nya burken via flytt-assistenten.

Jag tror inte det är en engångsgrej TS menar, utan det ska se likadant ut framöver, oavsett vilken av datorerna han sätter sej vid.
Jag tror det är svårt att få till utan att köra Mobile users mot en "server" där man lägger sin hemmamapp.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-03-20 09:57

Hur har Microsoft löst det då. Att ha en exakt identiskt användare oavsett maskin måste ju inbära en helvetiskt massa synkande.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-03-20 14:35
Ursprungligen av onnyt:

Hur har Microsoft löst det då. Att ha en exakt identiskt användare oavsett maskin måste ju inbära en helvetiskt massa synkande.

Det kallas Roaming Profiles och kräver att man tillhör en domän (Active Directory).
Funkar inte i workgroups.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-20 16:41
Ursprungligen av mattiL:

Det kallas Roaming Profiles och kräver att man tillhör en domän (Active Directory).
Funkar inte i workgroups.

Så hette det ja

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-20 16:40
Ursprungligen av onnyt:

Hur har Microsoft löst det då. Att ha en exakt identiskt användare oavsett maskin måste ju inbära en helvetiskt massa synkande.

När man loggar ut så synkroniseras allt som är ändrat till servern. När jag loggar in på en annan dator så kommer ändringarna från servern till klienten. Så mycket synkronisering är det inte, håller inte på med film eller musikproduktion. Så kanske 10 MB varje gång, jobbar mest mot databaser i FM så det hamnar ju ändå aldrig på den lokala klienten.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-21 09:29
Ursprungligen av knappen:

När man loggar ut så synkroniseras allt som är ändrat till servern. När jag loggar in på en annan dator så kommer ändringarna från servern till klienten. Så mycket synkronisering är det inte, håller inte på med film eller musikproduktion. Så kanske 10 MB varje gång, jobbar mest mot databaser i FM så det hamnar ju ändå aldrig på den lokala klienten.

Jag fick uppfattningen att detta gällde hemmiljö eller litet företag - inte tusan har ni ett AD? Om ni i så fall har det så finns det det möjlighet att logga in på AD kontot på Macarna också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-20 10:01

Jag har tidigare synkroniserat enstaka mappar på två datorer med rsync från Unixvärlden som man kommer åt genom terminalen. Är det inte något du känner för att lära dig så verkar flera Macmänniskor gilla Synk från Decimus Software:

Decimus Software

Jag har det precis så genom att använda Dropbox.

Min dokumentmapp ligger i Dropbox:en och den synkas automatiskt hela tiden så oavsett om jag sitter på min bärbara MacBook Pro eller vid min Mac Pro på jobbet så har jag alltid med mig allting. Synkning inom ett kontor/hem går ännu snabbare än via nätet dessutom eftersom Dropbox kan synka via lokala nätverket (bra vid stora filer).

Dessutom har du ju tillgång till allt via din iPhone/iPad också (genom Dropbox app:en) och via webben. Har räddat mig många gånger. T ex vid incheckning på Arlanda när man inte har bokningsreferensen som inte låg i mailen - bara att gå in i Dropbox klienten och kolla.

Detta var för övrigt mitt 20.000:e inlägg!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-20 11:23
Ursprungligen av Björnström:

...Detta var för övrigt mitt 20.000:e inlägg!

OT, jag vet.....
Men GRATTIS!!

Yes!!

Senast redigerat 2011-03-20 13:42
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-20 16:49

Har du bara dokumentmappen synkad, eller dokument, musik, filmer och alla andra? Misstänker att man inte kan flytta user\library och ha sitt konto mot dropboxen, eller har jag fel?
Tänkte närmast på bookmarks och programinställningar. Mailen går ändå via IMAP.

Ursprungligen av knappen:

Har du bara dokumentmappen synkad, eller dokument, musik, filmer och alla andra? Misstänker att man inte kan flytta user\library och ha sitt konto mot dropboxen, eller har jag fel?
Tänkte närmast på bookmarks och programinställningar. Mailen går ändå via IMAP.

Jag synkar dokumentmappen. Musik & filmer behöver jag inte på jobbdatorn ändå (inget privat där).
Mailen går via IMAP.

Bokmärken, nyckelringar och kalendrar synkar jag via Mobile Me.

Min lösning fungerar helt grymt bra - det var en gigantisk förändring i hur jag använder datorer. Plötsligt finns inte någon huvuddator utan jag kan sitta varsomhelst och ha allt. Grymt!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-21 14:38
Ursprungligen av Björnström:

Jag synkar dokumentmappen. Musik & filmer behöver jag inte på jobbdatorn ändå (inget privat där).
Mailen går via IMAP.

Bokmärken, nyckelringar och kalendrar synkar jag via Mobile Me.

Min lösning fungerar helt grymt bra - det var en gigantisk förändring i hur jag använder datorer. Plötsligt finns inte någon huvuddator utan jag kan sitta varsomhelst och ha allt. Grymt!

Fantastiskt. Du gjorde mig just ca 10 000 kr fattigare

  • Oregistrerad
  • 2011-03-21 15:13
Ursprungligen av knappen:

Fantastiskt. Du gjorde mig just ca 10 000 kr fattigare

? hur menar du

men hur får du dropbox att gå via det lokala nätet..när jag synkar filer i min dropbox går de alltid först ut till dropbox och sedan ner från deras server till andra datorn...??

Ursprungligen av Gusten68:

men hur får du dropbox att gå via det lokala nätet..när jag synkar filer i min dropbox går de alltid först ut till dropbox och sedan ner från deras server till andra datorn...??

Använder du Dropbox 1.0 eller senare? Finns en liten kryssruta att välja:

https://www.dropbox.com/help/137

Ursprungligen av Björnström:

Använder du Dropbox 1.0 eller senare? Finns en liten kryssruta att välja:

[ATTACH="CONFIG"]28862[/ATTACH]

https://www.dropbox.com/help/137

Men titta!!! och jag hade den visst redan ikryssad.... hmm vad är det kidsen säger: FAIL ja ja då har jag i alla fall lärt mig något nytt

  • Oregistrerad
  • 2011-03-21 09:31
Ursprungligen av Björnström:

Använder du Dropbox 1.0 eller senare? Finns en liten kryssruta att välja:

[ATTACH="CONFIG"]28862[/ATTACH]

https://www.dropbox.com/help/137

Vad menar du med det? (fundersam)

  • Medlem
  • 2011-03-20 15:36

Det går att göra med en synkad hemkatalogsserver. Det är svårt att få att fungera, men det ska vara möjligt att få ihop.
Vi har inte fått till det 100-procentigt trots år av försök.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-21 15:22
Ursprungligen av studiox:

? hur menar du

Köpte en tredje dator

1
Bevaka tråden