Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Folks" problem med iTunes.

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-03-20 16:31

Jag upplever att vädligt många har problem med iTunes för att synca sina iphones.
Kontakter och bilder försvinner eller får de inte in musiken eller att program försvinner.

Jag kan inte förstå vad som är problemet för mig funkar allt jättebra så när jag försöker förklara hur de ska göra blir alla arga och tycker det är skit.
Är problemet att att de använder iTunes på Windows och jag Mac?

Upplever ni att "folk" har mycket problem med iTunes?

iTunes funkar lika bra på Mac och Windows.

Tycker också att många personer har rätt mkt problem med iTunes, oavsett plattform.

Aldrig haft några problem själv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-20 21:40
Ursprungligen av keptang:

iTunes funkar lika bra på Mac och Windows.

Det stämmer inte alls, enligt mig och många andra. iTunes är väldigt instabilt i Windows-miljö och jag antar att det inte är direkt prio att korrigera det

Iofs har jag inte kört det i Win-miljö på ett bra tag nu, tror det var version 9.x någonting senast.

Ursprungligen av zinned:

Det stämmer inte alls, enligt mig och många andra. iTunes är väldigt instabilt i Windows-miljö och jag antar att det inte är direkt prio att korrigera det

Iofs har jag inte kört det i Win-miljö på ett bra tag nu, tror det var version 9.x någonting senast.

Om du säger så så är det väl så, det måste vara den enda sanningen, sorry.

Ursprungligen av keptang:

iTunes funkar lika bra på Mac och Windows.:)

Jag kan inte heller hålla med dig. Upplever att iTunes i Windows är betydligt sämre.

Skriver under på detta, en del verkar ha fasliga problem - framförallt med att förstå tänket/skillnaden mellan databashantering och sedvanlig "PC-mappsortering". Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag fått förklara.

Ok, då kanske vi kan bena ut varför det är betydligt sämre? Så att alla vet, jag måste ha missat något.

Ursprungligen av keptang:

Ok, då kanske vi kan bena ut varför det är betydligt sämre? Så att alla vet, jag måste ha missat något.

För det första så har ju Apple försökt att få det att se så likvärdigt ut Mac OS X-versionen som möjligt. Det är ett FAIL. Programmerar man ett program att fungera i Windows så borde man också följa de guidelines som finns för hur programmet ska se ut.

Jag upplever att iTunes i Windows har svårt att "svara" i en del lägen. Det är inte så responsivt. Förvisso sker samma sak i Mac OS X, men det är långt ifrån lika förekommande som det är i Windows-versionen av iTunes.

Sedan tycker jag inte om iTunes rent generellt. Det är för komplicerat för de enkla behoven. Skulle vara bra om det kunde "skalas ner".

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Sedan tycker jag inte om iTunes rent generellt. Det är för komplicerat för de enkla behoven. Skulle vara bra om det kunde "skalas ner".

Det håller jag med om fullständigt, borde finnas en "light"-version eller något som alternativ om man inte behöver allt som iTunes erbjuder.

Jag upplever ett problem med Windows-versionen, som jag kör varje dag på jobbet (Windows Vista Ultimate). Ibland när man avslutar iTunes så drar programmet igång igen av sig själv. Men om detta är ett fel i iTunes eller Windows låter jag vara osagt.

Jag synkar jobbmobilen i iTunes på Windows. Där var ett problem i början, men det handlade om att man behövde ta bort en inställningsfil - sen har det funkat utan problem.

Sen saknar jag ju AppleScript i Windows-versionen. Men det är ju inte direkt något fel eller problem - det får man ju bara acceptera att den funktionen saknas i Windows-versionen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-21 02:18
Ursprungligen av Tobias Schelin:

För det första så har ju Apple försökt att få det att se så likvärdigt ut Mac OS X-versionen som möjligt. Det är ett FAIL. Programmerar man ett program att fungera i Windows så borde man också följa de guidelines som finns för hur programmet ska se ut.

Jag upplever att iTunes i Windows har svårt att "svara" i en del lägen. Det är inte så responsivt. Förvisso sker samma sak i Mac OS X, men det är långt ifrån lika förekommande som det är i Windows-versionen av iTunes.

Sedan tycker jag inte om iTunes rent generellt. Det är för komplicerat för de enkla behoven. Skulle vara bra om det kunde "skalas ner".

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag upplever ett problem med Windows-versionen, som jag kör varje dag på jobbet (Windows Vista Ultimate). Ibland när man avslutar iTunes så drar programmet igång igen av sig själv. Men om detta är ett fel i iTunes eller Windows låter jag vara osagt.

Jag synkar jobbmobilen i iTunes på Windows. Där var ett problem i början, men det handlade om att man behövde ta bort en inställningsfil - sen har det funkat utan problem.

Sen saknar jag ju AppleScript i Windows-versionen. Men det är ju inte direkt något fel eller problem - det får man ju bara acceptera att den funktionen saknas i Windows-versionen.

Upplever Windowsversionen på samma sätt som er, den svarar inte hela tiden, öppnar sig själv igen.
iTunes till Windows har aldrig fungerat speciellt bra, antagligen så portas den bara till Windows. och så är det bra med det från Apples sida.

Ja det har nog mer med Windows att göra att den startar igång automatiskt, eller att du har autosynk aktiverat i iTunes.

Det jag ville komma till är att applikationen iTunes, fungerar lika bra oavsett plattform, iaf för mig och de personer jag vet som använder den på den ena eller andra plattformen, eller båda som jag gör. Iaf om man har ordning på grejerna.

Det var dock inte så för ett par år sen, då var iTunes i stort sett oanvändbar på Windows-plattformen, segt och buggigt.

Så Apple har gjort ett rätt bra jobb tycker jag.

Personligen gillar jag inte iTunes, så jag gissar att jag är en av dom som hör till "folk" :). Jag förstår upplägget, jag gissar det bara inte.

Jag vill hellre ha en iPhone / iPad som fungerar som en extern enhet, dvs att när jag pluggar in den i windows / osx så dyker den upp som en enhet, och jag kan kopiera in filmer, musik mm som jag vill. Jag förstår att det är lite farligt att ge användare tillgång till någon slapps filstruktur, men det känns som att det borde gå lösa på nåt sätt.

Det jag stör mig på är att man måste ha hela sitt programbibliotek speglat på den dator man ska koppla in sin iOS-enhet till. Om jag är hos en bekant, sitter på en laptop el dyl och vill bara föra över en enda låt, en film eller vad det kan vara, så går det inte alls. När jag just skaffat en iPod första gången fattade jag inte det, utan drog in någon enstaka låt i en nyinstallation av iTunes på en annan dator, med följd att all musik försvann. Det må verka enkelt, men det är inte helt självklart för nybörjare.

Även det att man måte använda iTunes för allt annat också - t ex uppdatera firmware och liknande. Det känns som att man borde kunna få upp någon slags push-notification att det finns ny firmware direkt på telefonen och klicka OK för att installera. Även iTunes appstore stör jag mig på - har de fortfarande inte lagt in kategorier där? Dvs de som finns i iOS-appstoren, t ex Productivity, Utilities osv?

Då jag tidigare haft flera telefoner och andra leksaker man kunnat koppla in till datorn och flytta filer mm mellan hur man vill känns iTunes som en stor, krånglig omväg. Visst är det rätt självklart när man lärt sig det, men väldigt få är villiga att sitta 20-30 minuter och klickar igenom allt och lära sig tänket - de vill att det ska fungera intuitivt från sekund ett, därav missnöjet antar jag.

Ursprungligen av Kermit:

Även det att man måte använda iTunes för allt annat också - t ex uppdatera firmware och liknande. Det känns som att man borde kunna få upp någon slags push-notification att det finns ny firmware direkt på telefonen och klicka OK för att installera. Även iTunes appstore stör jag mig på - har de fortfarande inte lagt in kategorier där? Dvs de som finns i iOS-appstoren, t ex Productivity, Utilities osv?

Detta är egentligen en annan diskussion eftersom iTunes och Mac App Store är ganska skilda. Men det finns olika kategorier i Mac App Store. Du hittar dessa längst upp i fönstret.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Detta är egentligen en annan diskussion eftersom iTunes och Mac App Store är ganska skilda. Men det finns olika kategorier i Mac App Store. Du hittar dessa längst upp i fönstret.

Nej jag menade inte Mac App Store, jag menar om man via iTunes försöker handla apps till sin iPhone eller iPad genom att klicka på "iTunes Store" - då finns inga kategorier. Vet inte riktigt varför, men det tycker jag räknas som en brist i iTunes när kategorierna finns där, de visas bara inte.

Ursprungligen av Kermit:

Nej jag menade inte Mac App Store, jag menar om man via iTunes försöker handla apps till sin iPhone eller iPad genom att klicka på "iTunes Store" - då finns inga kategorier. Vet inte riktigt varför, men det tycker jag räknas som en brist i iTunes när kategorierna finns där, de visas bara inte.

Då ber jag om ursäkt. Har hört en del säga fel, och det kändes troligt att du syftade på Mac App Store. Orsaken till mitt misstag är att det faktiskt finns kategorier även när du ska köpa apps till din iPhone eller iPad i iTunes Store. Det är bara lite mer dolt, så att säga.

Titta på den bifogade filen!

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Då ber jag om ursäkt. Har hört en del säga fel, och det kändes troligt att du syftade på Mac App Store. Orsaken till mitt misstag är att det faktiskt finns kategorier även när du ska köpa apps till din iPhone eller iPad i iTunes Store. Det är bara lite mer dolt, så att säga.

Titta på den bifogade filen!

Aha, där ser man - jag hade helt missat den dropdown-menyn, tack för infon. Kan inte påstå att det var speciellt logiskt ställe att lägga kategoriseringen på, men bra att veta hur man hittar det. Däremot var det väl bara en av många saker jag inte gillade med iTunes, så jag är inte riktigt kompis med programmet än trots det

Ursprungligen av Kermit:

Aha, där ser man - jag hade helt missat den dropdown-menyn, tack för infon. Kan inte påstå att det var speciellt logiskt ställe att lägga kategoriseringen på, men bra att veta hur man hittar det. Däremot var det väl bara en av många saker jag inte gillade med iTunes, så jag är inte riktigt kompis med programmet än trots det

Apple har sina små hyss för sig.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-03-20 23:50

Hur kommer det sig att Apple valde att använda iTunes istället för iSync?

Jag kan se två anledningar:

1. iPhone är en iPod man kan ringa med.
2. iTunes fanns redan till Windows.

iTunes fungerar oftast bra för mig, det enda jag synkar är däremot kalender i 90% av fallen.

Min fru har en iPhone 3Gs so hon tittar på sina Eastenders avsnitt på. Jag konverterar med HandBrake och lägger in.

Förut kunde jag bara dra in dem på hennes iPhine i iTunes, men nu måste jag synka och eftersom min Mac inte har de andra video filerna som hon har när jag synkar så försvinner de från hennes telefon.

Man borde kunna göra så att den synkar åt ena hållet men behåller sånt som inte finns istället för att ta bort det som inte finns på datorn.

Jag är ganska oimponerad av hur dåligt det går om man använder två olika datorer mot en iPhone, och att det inte går att bara lägga in filerna direkt suger rejält! Jag har letat efter någon inställning men hittar inget.

1
Bevaka tråden