Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utmaning: Hitta 99mac hackaren

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alldeles nyss gick 99mac ner pga att någon "fuling" har kört attack-script mot sajten som bombarderat oss med konstiga anrop.

Jag har lyckats få fram att IP-numret är 90.230.101.72

Enligt det här verktyget kan man få fram vilket hus det är (!) men jag undrar om det stämmer? Finns det några medlemmar från Varekil på Orust på sajten?

IP 90.230.101.72. location: Vastra Gotaland - Varekil

Alla ledtrådar och tips välkomna!

Aha, var därför 99 inte var tillgänglig under några minuter..

Kolla i user-databasen efter samma IP-range och hitta om möjligt den skyldige, gör en polisanmälan.

Eller skicka en kryssningsmissil.

Ursprungligen av cal:

Det där verktyget leder en bit på vägen men inte hela vägen till förövarens dörr.

Det anger att min IP hör hemma i Danderyd vilket är fel del av Stockholm.

Det är nog mer precist på landsbygden än i Stockholms-området.
Inte speciellt mycket bebyggelse dit den där IP-adressen pekar.

Fast frågan är hur exakt verktyget är. Kollade just min egen IP-adress och enligt den ska jag sitta mitt i Klara sjö

Ursprungligen av macwitty:

Fast frågan är hur exakt verktyget är...

Jag tror inte heller att det är så exakt. Enligt den så skulle jag befinna mig i Vellinge, ca 20 km härifrån.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-19 22:24

Till den där koordinaten pekar en hel hög med IP-adresser.

Han kanske bor i Stenungssund vilket är nära. Eller i Göteborg vilket är en bit därifrån.

Gör som jag skrev i min första post, sök efter IP-range i user-databasen för att hitta eventuell användare.
Gör en polisanmälan.

Kan ju bara gissa vem det är.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-19 22:43

Även jag får en felmarginal på ca 20km radie.
Har ni ingen indikation på att denna ip-adress har används förr i andra sammanhang? Alltså om en specifik användare på sidan har postat ett inlägg eller liknande. Har dock svårt att tänka mig att en registrerad användare här skulle göra så.

Känns ganska klantigt att göra det mot en sådan här site bara.. Bright! Kanske någon som vill ge igen för något.. Who knows?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-19 22:53

Inte en susning, kan sätta mig i bilen och köra upp till Orust inget stort avstånd från Göteborg bara du vet vart jag ska åka och knaka/knacka ben, jag menar dörr.

Det kan inte vara någon nyuppstartad konkurrent i mac site gemet som vill få ett uppsving- publicitet, inga namn nämnda hm hm hmm

Jag får titta närmare på detta imorgon. Min fru blev irriterad över att vi tvingades avbryta filmen då 99mac gick ner

<-- Kolla hur många inlägg jag har!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-20 01:12
Ursprungligen av Björnström:

Jag får titta närmare på detta imorgon. Min fru blev irriterad över att vi tvingades avbryta filmen då 99mac gick ner

<-- Kolla hur många inlägg jag har!

Jag tror att jag kommenterade när du passerade 10.000.
Kanske dags igen

först och främst ska ni ju kontakta hans ISP's abuse avdelning?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-20 01:01

Finns inte mycket att göra mer än att se till att alltid vara skyddade mot diverse hack, har man en publik webbsida får man räkna med attacker.

Maila abuse@telia.com och berätta vad som hänt.

Troligen är datorn bakom ipt hackad eller med i ett botnät, finns lite skräp på den rangen.
MalwareURL
Google Safe Browsing diagnostic page for AS3301 (TELIANET)

Det var inget elakt uppsåt, bara ett test som inte fungerade helt bra. Vi fick ett mejl till 99mac i morse:

Hejsan,

Jag får börja med att be om ursäkt för att jag råkade ta ner eran site, det var inte alls min mening.
Jag satt och testade ett multitrådat scrapingverktyg och valde slumpmässigt ut ett par större site som jag hoppades inte skulle beröras av mitt test.

Kortfattat så körde jag ett flertal ( ~ hundra-tal) requests i ungefär lika många trådar mot några större siter, mest för att se i fall kodbasen jag hade byggt fungerade.
Lekte lite med koden i fråga mot en lokal server i början, men valde dumt nog att köra den mot ett par riktiga siter runt 22-tiden i Lördags (i går).

Jag hoppas att jag inte ställde till med allt för mycket problem för er.

Ha en fortsatt trevlig helg.

Ursprungligen av Adrian B:

Det var inget elakt uppsåt, bara ett test som inte fungerade helt bra. Vi fick ett mejl till 99mac i morse:

Hejsan,

Jag får börja med att be om ursäkt för att jag råkade ta ner eran site, det var inte alls min mening.
Jag satt och testade ett multitrådat scrapingverktyg och valde slumpmässigt ut ett par större site som jag hoppades inte skulle beröras av mitt test.

Kortfattat så körde jag ett flertal ( ~ hundra-tal) requests i ungefär lika många trådar mot några större siter, mest för att se i fall kodbasen jag hade byggt fungerade.
Lekte lite med koden i fråga mot en lokal server i början, men valde dumt nog att köra den mot ett par riktiga siter runt 22-tiden i Lördags (i går).

Jag hoppas att jag inte ställde till med allt för mycket problem för er.

Ha en fortsatt trevlig helg.

Jag är så okunnig så jag måste ställa frågan, vad ville han testa? Ett multitrådat scrapingverktyg? Vad är det?

//Stefan

...och jag får svårt att hinna före Martin till 20.000, men han ska ju babbla så mycket

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-20 11:13
Ursprungligen av Adrian B:

...och jag får svårt att hinna före Martin till 20.000, men han ska ju babbla så mycket

Grattis Martin till ännu en milstolpe i 99mac.se historia

Jag trodde 20000 var målet, dvs slutstationen på räkneverket, men oj, oj, oj va fel jag hade - 100000 nästa

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-03-20 09:23

En ursäkt är väl bra, men jag hoppas att ni åtminstone debiterar honom ett par timmar för arbetsinsatsen som krävdes.

Ovanligt ärligt och ansvarsfullt att skicka ett mail till oss och ta på sig det som hände - cred!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-03-20 18:13
Citat:

...22-tiden i Lördags...

-Don't drink and code!

Fyra inlägg raderade. Sånt tjafs får ni gärna ta via PM i stället, så slipper vi andra läsa det.

/Mod

1
Bevaka tråden