Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avtalet mellan Apple och iOS-utvecklare?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-03-05 12:04

I min magisteruppsats i skatterätt hade jag tänkt utreda momsproblematiken och de olika uppfattningarna om hur det ska hanteras. Därför skulle jag vilja få tag på det avtal som utvecklaren sluter om distribution med Apple.

Jag är alltså ute efter avtalstexten och är inte så pigg på att betala 99$ bara för att få läsa det.

Är det någon som kan hjälpa mig?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-05 14:09
Ursprungligen av Kasaen:

I min magisteruppsats i skatterätt hade jag tänkt utreda momsproblematiken och de olika uppfattningarna om hur det ska hanteras. Därför skulle jag vilja få tag på det avtal som utvecklaren sluter om distribution med Apple.

Jag är alltså ute efter avtalstexten och är inte så pigg på att betala 99$ bara för att få läsa det.

Är det någon som kan hjälpa mig?

Säker på att du måste betala?
Det är ju gratis att skapa kontot och ladda ner SDK o.s.v.
Har du kollat på Apples sida?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-03-05 14:21

Jag kan registrera mig gratis. Men för att komma åt iOS Developer Program verkar det som att jag behöver betala. Och det är där inne jag tror att det jag vill åt finns. Jag vill åt informationen om det affärsmässiga upplägget mellan utvecklaren och Apple. Alltså de civilrättsliga förhållanden som råder mellan parterna.

Får kanske ta kontakt med med Apple och se om det går att lösa.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-03-05 14:11

Kanske inte tillräckligt noggrant då.

Ska göra en mer grundlig koll.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-05 14:13
Ursprungligen av Kasaen:

Kanske inte tillräckligt noggrant då.

Ska göra en mer grundlig koll.

Alltså jag vet inte, bara chansade
Men vet att man i stort sett inte behöver köpa om förrän man ska skicka in sin app.

Avtalet är inte tillgängligt från Apple utan att du är en betalande utvecklare.

"iOS Developer Program License Agreement"

Googla på det så kanske du får fram något.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-03-05 14:39

Misstänkte att det var så illa. Men det har ju gått att få fram mer ljusskygga saker än så med lite fantasi så det ska nog lösa sig.

Jag skrev ju vad du skulle göra så du behöver inte ens fantasi.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-03-05 14:45

Haha. Bra där!

Blir det inte jobbigt att referera till avtalet om du hittat det på någon "skum" sida? Du vet ju inte säkert att innehållet inte är modifierat.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-03-05 15:07
Ursprungligen av Capeman:

Blir det inte jobbigt att referera till avtalet om du hittat det på någon "skum" sida? Du vet ju inte säkert att innehållet inte är modifierat.

Jo, det är helt klart ett problem.

Men till att börja med måste jag läsa det för att sätta mig in det. Nästa steg måste i så fall bli att få ta del av det via Apple själva och hoppas på deras välvilja.

Jag har för mig att jag läste någonstans att electronic frontier foundation fick tillgång till något avtal genom att begära det ifrån NASA som utvecklar appar till iPhonen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-03-05 15:54
Ursprungligen av sirsnurre:

Jag har för mig att jag läste någonstans att electronic frontier foundation fick tillgång till något avtal genom att begära det ifrån NASA som utvecklar appar till iPhonen.

Bra tips.

Jag ska beställa en dom från Förvaltningsrätten i Umeå där Resolution Interactive förmodligen åberopade avtalet, så kanske löser det sig den vägen. Men alla tips är välkomna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-05 17:09

Det verkar ju knäppt av Apple att man ska vara tvungen att betala först, för att sedan få läsa avtalet! Om man inte accepterar avtalet och avstår från köpet, får man tillbaka pengarna då? Borde vara självklart att få läsa innan man betalar...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-03-20 10:39

Jag har undersökt detta lite djupare. Det finns ett antal avtal som tecknas mellan utvecklare och Apple/App Store. Det jag behöver är det som kallas för Schedule 2 och innehåller de civilrättsliga förhållandena i det fall utvecklaren vill ta betalt för appen. Tyvärr är Apple inte så intresserade av att hjälpa mig.

Citat:

Hello Kalle,

Thank you for contacting Apple Developer Support regarding the Schedule 2. We apologize for the delay in our response due to our recent high volume of emails.

Please know that the Schedule 2 is for the iOS or Mac Developer Program Members only. To have access to the Schedule 2, Developers must hold an iOS or Mac Developer Program.

Please let us know if you have any questions.

Best Regards,

Y**o N***o
Apple Developer Support

De verkar inte så sugna på att släppa ett litet avtal utan att jag ger dem $99. Lite trist, men jag har några ytliga kontakter jag kanske kan använda för att få tag på avtalet.

1
Bevaka tråden