Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook på väg att läggas ned?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu är det som sagt inte rätt ställe att gå igenom varför man får krypströmmar, men faktum är att plåt-Macarna har det och att man ofta inte kan undvika det heller. Klen tröst om man kan fixa det med jordning och sladden åt rätt håll när man har ojordade kontakter. Därmed: En viktig pluspoäng för plast-MacBook.

Mikrofonens placering var ett annat argument som jag inte var medveten om, fast jag skulle nog säga att om man är det minsta petig med ljudkvaliteten skall man i alla fall inte spela in med inbyggd mik. Det är ju inte så svårt att plugga in en extern mik med mycket högre kvalitet.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Mikrofonens placering var ett annat argument som jag inte var medveten om, fast jag skulle nog säga att om man är det minsta petig med ljudkvaliteten skall man i alla fall inte spela in med inbyggd mik. Det är ju inte så svårt att plugga in en extern mik med mycket högre kvalitet.

En sådan, öppen/inte riktad mic kostar mer pengar tydligen. Jag är inte alls insatt. Som sagt min syster...

Om en nätdel inte är jordad så är det fullständigt likgiltigt om vägguttaget är jordat eller inte. En ojordad nätdel - t.ex. en till en MacBook - har ingen som helst kontakt med jordledaren (gröngul ledare) i ett jordat uttag. Det finns ingen fysisk koppling. Alltså - om man haft något bekymmer med en ojordad nätdel i ett ojordat uttag - och detta bekymmer försvinner i ett jordat uttag - så har något annat hänt. Det har INGET med bytet av ojordat till jordat vägguttag att göra. Eller så är det något typ placebo :-D. Detta gäller omvänt också - om man haft problem i jordat vägguttag och bättring med ojordat vägguttag.
Ett jordat vägguttag blir inte jordat föränn man kopplar in en enhet som är jordat i sin kostruktion. Annars kan man tänka som så att den jordade ledaren i det jordade vägguttaget är en sladd som ligger bredvid oanvänd och inte i kontakt med enheten. En död sladd.

Ursprungligen av Zimmerman:

Om en nätdel inte är jordad så är det fullständigt likgiltigt om vägguttaget är jordat eller inte. En ojordad nätdel - t.ex. en till en MacBook - har ingen som helst kontakt med jordledaren (gröngul ledare) i ett jordat uttag. Det finns ingen fysisk koppling.

Och du baserar denna "kunskap" på vad ?

Jorden på kontakten har en direkt koppling till den mittersta lite mindre piggen i mitten av Magsafe kontakten!!

För att hålla denna diskussion ON-topic så tillägger jag att ett billigare plastchassi har flertalet fördelar för vissa användare. Vissa människor är känsliga just för krypström, men även känslan av metall och säkert annat jag inte ens känner till...

Men...titta på en nätdel till en MacBook/MacBookPro! Det finns TVÅ ledare. Jordkontakterna i vägguttaget (två "stigt/pinnar" på sidorna är inte i kontakt med något. Vad är det med dig? No hard feelings...men detta är ju absurt :-D. Tellus är platt typ. Tomten finns. Det är den nivån.

Ursprungligen av LCR:

Och du baserar denna "kunskap" på vad ?

Jorden på kontakten har en direkt koppling till den mittersta lite mindre piggen i mitten av Magsafe kontakten!!

För att hålla denna diskussion ON-topic så tillägger jag att ett billigare plastchassi har flertalet fördelar för vissa användare. Vissa människor är känsliga just för krypström, men även känslan av metall och säkert annat jag inte ens känner till...

Senast redigerat 2011-03-19 18:21
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-03-19 18:21
Ursprungligen av Zimmerman:

Men...titta på en nätdel till en MacBook/MacBookPro! Det finns TVÅ ledare.

Du har fel. Titta igen.

Ursprungligen av Zimmerman:

Men...titta på en nätdel till en MacBook/MacBookPro! Det finns TVÅ ledare. Jordkontakterna i vägguttaget (två "stigt/pinnar" på sidorna är inte i kontakt med något. Vad är det med dig? No hard feelings...men detta är ju absurt :-D. Tellus är platt typ. Tomten finns. Det är den nivån.

1. Dra isär sladden från laddaren!
2. Titta på laddarens METALL plopp i mitten samt sladdkontaktens metallbit i mitten.
3. Ta en multimeter, sätt den på resistans alternativt ljudsignal-vid-kontakt.
4. Sätt ena proben på 230V kontaktens JORD-kontakt, sätt den andra på Mag-safe kontaktens piggar...

"Piiiip"

http://en.wikipedia.org/wiki/MagSafe "The outer large pin is ground."

Jag hade kunnat acceptera ditt inlägg som ett enkelt misstag, alla gör vi sådana, men när du fjantar med "Tellus är platt typ. Tomten finns. Det är den nivån." i en teknisk diskussion, där du dessutom inte vet vad du pratar om så finns det inte mycket att säga...

Ursprungligen av Zimmerman:

Men...titta på en nätdel till en MacBook/MacBookPro! Det finns TVÅ ledare. Jordkontakterna i vägguttaget (två "stigt/pinnar" på sidorna är inte i kontakt med något. Vad är det med dig? No hard feelings...men detta är ju absurt :-D. Tellus är platt typ. Tomten finns. Det är den nivån.

Ursprungligen av EricBradley:

Eller... vänta. Nu när jag tittar på den lite närmare så verkar det ju faktiskt vara den lilla metallknappen som man fäster kabeln i som är jord.
Får ta fram multimetern och kolla.

Tog fram multimetern som bekräftade detta. Det är alltså själva fästet som är jord. I magsafe är det pin 1 och 5.)

För att gå tillbaka till MacBook...
Min första bärbara Mac var en vit MacBook som fungerade sjukt bra för professionell musikproduktion.
Många av mina bekanta använder fortfarande vita MacBooks på scen (dessa är gamla varianten med Firewire).

Jag tror helt klart att man lätt skulle kunna sälja mer Macar om man helt enkelt sänkte priset på dessa en smula och jag är helt inne på samma spår som LCR att Apple borde erbjuda den i olika färger, precis som med en iPod.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-19 18:16

Vore synd om MacBooken försvann då det vita gör den till den snyggaste.

Ang jorden så är det enkelt att mäta med en summer: plugga i laddaren i datorn men stoppa ej in stickproppen i vägguttaget. Mät nu mellan chassie och jordblecket på stickproppen. Summrar det så är chassiet jordat

Ursprungligen av rikard.agren:

Ang jorden så är det enkelt att mäta med en summer: plugga i laddaren i datorn men stoppa ej in stickproppen i vägguttaget. Mät nu mellan chassie och jordblecket på stickproppen. Summrar det så är chassiet jordat

Vilket det gör, har precis testat. Så tomten finns och jorden är platt!!

Dåså. Att mäta är att veta brukar vi elektriker säga

För att hålla diskussionen ON-topic så har man inte dessa problem med en billig plast MacBook.

Jag tror att många hade valt en MacBook över en lite billigare men mycket tråkigare PC laptop om det fanns något lite extra. Inte alla som fattat att Mac OS har många fördelar, och för dem finns det inget mervärde (stackarna). Jag hade aldrig köpt en grön eller gul MacBook...

Eh, vette fan om man inte skulle göra just det. En gul MacBook med ett stort "46" klistermärke på, det vore något...

Bevaka tråden