Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om du inte hade köpt ... så hade du varit rik

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-16 10:17
Ursprungligen av ;:

Minns att jag funderade på att köpa 1997, men blev avrådd...

Ursprungligen av ;:

Hade faktiskt aktier i Microsloth innan de släppte win95. Skulle ha behållit dem lite längre...

Ursprungligen av ;:

Några trådar med en del "om jag ändå..." men också sådana som faktiskt köpt!:

http://www.99.se/allt-om-mac/1756-99mac-aapl-aktieagareklubb.html
http://www.99.se/kopa-mac-ipod-ipad/281437-aapl-nar-315-a.html
http://www.99.se/99lounge/228895-da-ager-aapl-da.html

I efterhand är det alltid lätt att göra "rätt".

Men jag minns också jämförelsen att om jag hade köpt läsk för de pengar som jag köpte Ericssonaktier för så fanns det en period där panten på returglasen var mer värda än vad Ericssonaktierna hade varit:)

Finns en miljonär här på forumet som köpte Apple aktier 2001-2002 efter en av trådarna ovan, lite kul

  • Oregistrerad
  • 2011-03-16 15:45
Ursprungligen av Björnström:

Finns en miljonär här på forumet som köpte Apple aktier 2001-2002 efter en av trådarna ovan, lite kul

Klart man äger apple aktier, men inte faan är man miljonär för det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-16 14:15
Ursprungligen av ;:

Björnström?

  • Medlem
  • 2011-03-16 23:11

Frågan är om det fortfarande är lika smart.. Det sägs ju att man inte ska kolla på en akties historia...

Att köpa, inte att äga alltså.

Ursprungligen av jac:

Frågan är om det fortfarande är lika smart.. Det sägs ju att man inte ska kolla på en akties historia...

Att köpa, inte att äga alltså.

Att äga AAPL idag och hålla kvar den, är samma sak som att köpa idag. Tror du inte på positiv utveckling bör du ju sälja...

Apple har ca 14-18% andel med OSX på de stora marknaderna enligt en aktuell undersökning (förmodat bland privatpersoner).

Sen har de ju iPhone och iPad, samt musikmarknaden.

Du får helt enkelt försöka avgöra om Apple är ett tillräckligt innovativt företag, eller om det finns möjlighet för spontan utveckling sett till dagsläget.

Jag är i teorin "all in" i AAPL, men klev ut på 354 i väntan på att läget lugnar sig i världen och vi får reda på konsekvenserna för Apple och andra. Sen åker allt in igen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-16 23:19

Grejen är väl att om man skaffat en massa aktier 1997 hade man antagligen inte haft så mycket is i magen att man behållit aktierna under alla år tills nu.

  • Medlem
  • Öckerö
  • 2011-03-19 10:06
Ursprungligen av ;:

Tog hela min semester ersättning som jag fick ut när jag slutade på förra jobbet och köpte Apple aktier för. Men det är nog dax att göra sig av med dom nu, lite orolig över Steve och framtiden. Vad tror ni?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-19 11:19
Ursprungligen av Frecar:

Tog hela min semester ersättning som jag fick ut när jag slutade på förra jobbet och köpte Apple aktier för. Men det är nog dax att göra sig av med dom nu, lite orolig över Steve och framtiden. Vad tror ni?

En bra långsiktig placering, möjligtvis kan den tappa lite kortsiktigt nu i oroliga tider som världen står inför men Apples produkt portfölj ser stark ut och bred i olika segment.

Mycket starkt inarbetat varumärke som bäddar för framtida aktie uppgångar.

Se det i 5-10 år , 10-20 år perspektiv - pensions tillskott som heter duga.

Ursprungligen av Frecar:

Tog hela min semester ersättning som jag fick ut när jag slutade på förra jobbet och köpte Apple aktier för. Men det är nog dax att göra sig av med dom nu, lite orolig över Steve och framtiden. Vad tror ni?

Om du stannade kvar i senaste dippen tycker jag du skall stanna.

Hade det inte varit för Japan, hade jag sagt att AAPL lämnar 2011 på andra sidan 400. Men nu vill jag först veta vad Japan egentligen betyder.

Jag tycker marknaden visade sig rätt tolerant när Steve gick senast. Han lämnade, sjuk, men innan man fått någon som helst info (kunde ju varit illa) så var AAPL ändå rätt bra upp på iPad 2 (rykten och lansering) och annat. Jag vet som alla andra hur viktig Steve är för Apple, men till slut är det ändå företaget som värderas och det står och faller inte (långsiktigt) med Jobs, även om det ibland är den bilden som målas upp.

1
Bevaka tråden