Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skadade USB drivisar för FAT32 o NTFS?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan två veckor har min dator PPC MDD DP 1,25 G4 Mac spottat ut tredje parts USB-hårdskivor och sedan anmärkt att "skivan som just avlägsnades gick inte rätt till" ungefär. Nu ringde min dotter, som har likadan dator och klagade på samma sak. Hennes flyttbara hårskiva har fungerat klanderfritt i 2 år. Hennes HD har ingen egen strömenhet vilket däremot min har. Min dotters HD är formaterad i formatet FAT32 och min HD är NTFS. Har även en FW formaterad som OSX Ext som funkar ok, likaså en annan USB formaterad i formatet OSX Ext. Kan det finnas belägg för ett påstående att stödet för PC formaten minskar (för NTFS använder jag Paragons drivrutiner) eller är det Paragons drivisar som spökar? Har nån ytterligare erfarenheter som kan belysa situationen. Till saken hör ju att USB-korten är USB v2 och tillbehörs PCI, dvs inte "fabriksportar".
Eventuellt kan ju stödet för PCI-korten ha svikit.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-17 20:53

Jag är lite osäker på exakt vad för dator en MDD DP är, skriv gärna exakt vilken modell du och dottern har, och vilka OS-versioner och vilka versioner av Paragons NTFS-drivrutiner du använder.

Sen är det exakta felmeddelandet till stor hjälp, skriv gärna in det här också (eller googla det!) så finns säkert mer hjälp att få.

Generellt sett så slutar mjukvara inte bara att fungera, utan det brukar vara nånting nyligen installerat eller nån inställning som nån petat på som orsakar nya problem. Om det fungerat bra tidigare och nu plötsligt ger problem så KAN det vara så att hårddiskarna håller på att fallera.

Ursprungligen av alamode:

...osäker på exakt vad för dator en MDD DP är...

DP = dual processor

MDD = mirrored drive doors, vilket är en vedertagen benämning på den här Power Mac-modellen:

Power Macintosh G4 1.25 DP (MDD) Specs (Mirrored Drive Doors, M8573LL/A, PowerMac3,6, M8570, 1914) @ EveryMac.com

Det kan även vara någon av de här:
http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g4/stats/powermac_g4_1.25_dp_mdd_fw800.html
http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g4/stats/powermac_g4_1.42_dp_mdd.html

  • Oregistrerad
  • 2011-03-17 22:09

Hoppas att du matar ut diskarna korrekt varje gång och inte bara "rycker kablarna"

Har du kollat om Paragon skriver något om kompatibilitet? Har ni nyss uppdaterat systemet på datorerna (dom kan ju inte köra Snow Leopard iofs, så kanske inte så troligt?) som krockar med Paragon? I vilket fall osm helst skadar det inte om ni talar om vilket/vilka systemversioner ni kör.

Uppstår problemet under annan användare på datorn? (skapa annars nytt konto i Systeminställningar och testa).

Annars är det väl normal USB-voodoo... Prova att starta om datorerna (helst genom att stänga av och sedan starta om) så att alla usb-bussar blir ordentligt "nollställda". Tror nog att det just är något med strömförsörjningen i usb-porten som spökar.

Dessutom - nej, stödet för FAT32 / NTFS (det rudimentära läs-stöd som finns alltså) lär inte försvinna eller försämras. Varför? Inte en chans säger jag då världen har femtielva miljarder usb-minnen i omlopp... Skrivstöd för NTFS kommer dock aldrig att införas så länge som MS vill ha licenspengar.

Javisst ska det vara exakta uppgifter, allting kan ha betydelse. Mitt system är 10.5.8. Paragon har version 8.0.0. Jag är beredd att stryka Paragon, för min dotter, som också kör med sys 10.5.8, inte har Paragon installerat. Däremot rapporterade hon igår om att filmkamerans (aiptec(h)) sd-kort inte längre känns igen av datorn. Tidigare har kombinationen funkat klanderfritt. De senaste uppdateringar som gjorts var visst iTunes för ett par veckor sedan. Tidsmässigt skulle det kunna stämma in med förändringen. Då USB-hårdskivan (fat-32) flyttas från tredjeparts USB2 pci-kortport till datorns egen USB1 fabriksport, då funkar allt. Och tangentbordet+mus flyttas till pci-kortets port, då funkar det med. Låter som två tillbehörs USB2 kort, på likadana datorer, 30 mil från varandra plötsligt beslutat trilskas?
Modellen är den som kallas FW 800/M8570
Har både yttre strömförsörjning och via port. Datorn stängs av till natten allt som oftast.
Annat konto/användare är ännu otestat
Felmeddelandet som kommer upp är just samma som kommer upp då sladdarna rycks ur
Emigrerar snart till G5-modellen : )

Då är det säkert något specifikt för tredjepartsusbkortet som strular? Läste nog lite slarvigt i första posten ("tredjeparts USB-hårdskivor") och trodde helt enkelt att menade vanliga externa USB-hårddiskar. Reflekterade sedan inte över sista meningen.

Har du kollat med korttillverkaren?

Annars är ju inte en G5a fel...

1
Bevaka tråden