Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook på väg att läggas ned?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-03-17 08:02

Min dotter är på väg att köpa en ny MacBook och då gick vi in på Mac Buyer's Guide för att se hur länge sedan det kom en ny och då visade det sig att det gått 303 dagar sedan (maj 2010) dvs nästan ett år sedan.
Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone
Frågan är väl om det kommer en ny när som helst eller om de tänker lägga ner den. Vad tro ni?

MacBook har inte längre några unika funktioner som inte MacBook Air och MacBook Pro redan täcker (förutom att den är vit).

Om den ska finnas kvar kommer det en helt ny version och Apple har skakat om världen många gånger. Håll i hatten!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2011-03-17 09:15

I mina ögon borde 13" Macbook Pro egentligen heta Macbook, som den gjorde tidigare. Den modellen är långt sämre än 15" och 17".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-17 14:47
Ursprungligen av 2mkr:

I mina ögon borde 13" Macbook Pro egentligen heta Macbook, som den gjorde tidigare. Den modellen är långt sämre än 15" och 17".

Finns nog en tanke bakom det. Den är nog mer säljande med Pro namnet, samtidigt motiveras priset lättare med PRO stämpeln.

Samtidigt ville nog Apple tvätta bort skol stämpeln lite på sin gamla 13 tums modell allt eftersom man lanserar nyare processorer, troligtvis kanske macbook modellen försvinner för gott om det nu inte finns ett stort behov av just en "vit" 13 tums bärbar mac för så mycket billigare är den ju inte än instegsmodellen av MBP 13 tum.

Apple vill nog ha flera ben att stå på så MBA ersätter nog inte Macbook av något slag, alla har sina egna produkt segment- konsument grupper som dom riktar sig mot... men men i samband med att man blir mer oberoende av en optisk drive så kan nog bara framtiden utvisa svaret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-17 13:00

Jag tror den kommer finnas kvar. Den uppdateras inte så ofta bara och kommer antagligen även i nästa version ha en Core2Duo eller i alla fall så länge Intel tillverkar den processorn.

Frågan är om den kommer att vara i plast. Jag tror Apple kommer att helt lämna plast för sina "chassin". Dom har fått ett sanslöst schwung på unibody-robotarna i Kina :-). Vad jag förstår så har produktion och montering nått nya höjder i precision och tempo - med låg felmarginal/kassering. Det är så bra man just idag kan göra det. Aluminium har ju också bra recycle-snurr i snart hela världen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-17 13:33

Skulle se bättre ut om Macbook Air ersatte nuvarande Macbook.

Ursprungligen av joakimo:

Skulle se bättre ut om Macbook Air ersatte nuvarande Macbook.

Tycker inte jag, det finns massor av Mac anvdare, och blivande sådana, som vill ha en "komplett" dator, men inte för dyr, extrem, bara ganska traditionell. Hur än mycket Apple hittar på nya saker så kommer det alltid att finnas den stora massan som vill ha någonting vanligt.

Jag tycker att man ser MacBooken rätt ofta och att många börjar där för att sedan kanske avancera i prisklasserna om man finner det lämpligt. Jag tror att MacBooken kommer att stanna, men den kommer att fortsätta att hamna i skymundan vad gäller uppdateringar och funktioner/finesser. Det är trots allt deras budgetmodell.

Jo, den säljer som smör. Den och iMacen säljer nog mest av alla Macar. Jag har 6 vänner/släktingar/kollegor/deras barn som köpt en vit MacBook. :-). På Söder dräller det av dom. Man ser dom överallt.

Ursprungligen av Scarecrow:

Jag tycker att man ser MacBooken rätt ofta och att många börjar där för att sedan kanske avancera i prisklasserna om man finner det lämpligt. Jag tror att MacBooken kommer att stanna, men den kommer att fortsätta att hamna i skymundan vad gäller uppdateringar och funktioner/finesser. Det är trots allt deras budgetmodell.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, den säljer som smör. Den och iMacen säljer nog mest av alla Macar. Jag har 6 vänner/släktingar/kollegor/deras barn som köpt en vit MacBook. :-). På Söder dräller det av dom. Man ser dom överallt.

Min fru vägrar att köpa Air/Pro - den ska vara vit...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-03-17 17:29
Ursprungligen av Björnström:

Min fru vägrar att köpa Air/Pro - den ska vara vit...

Samma kommentar fick jag av min dotter också

Ursprungligen av gunek:

Samma kommentar fick jag av min dotter också

Och jag av min, hon gick från en 15" MB Pro tillbaka till sin gamla vita MB med svarta tangenter som jag bytt ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-17 18:30
Ursprungligen av Björnström:

Min fru vägrar att köpa Air/Pro - den ska vara vit...

heheh... min morfar sa alltid att "kvinnor är ett släkte för sig" jag säger ingenting bara lycklig att dom finns, dom är ju bara så underbara

Kan jag gissa på en matchande vit iPhone 3gs till månne

Tar Apple bort introduktionsmodellen (vilket de aldrig kommer att göra) så kommer de att tappa så många kunder, framför allt NYA kunder.

Tänk dej själv, du kör PC, är ganska trött på skiten och hör från alla möjliga håll att Mac är bra. Knallar ner till Elgiganten eller något och tittar...

MacBook Pro, fin men oj vad den var dyr.
MacBook Air, wow häftig men den saknad DVD och annat som jag behöver.
iMac, jag vill ha bärbart.

Nej, en relativt billig MacBook är jätte viktig för alla som hittat hit med sina iPhones och iPods!

Personligen tycker jag att det är synd att det inte finns en ännu billigare intro-modell, men det passar inte in a Apple sätt tyvärr.

Ursprungligen av LCR:

Personligen tycker jag att det är synd att det inte finns en ännu billigare intro-modell, men det passar inte in a Apple sätt tyvärr.

Den heter iPad och säljer som f*n!

Ursprungligen av Björnström:

Den heter iPad och säljer som f*n!

Tror du verkligen att en "vanlig" Windowsanvändare som vill ha en konventionell billig dator, och kan tänka sej att sträcka sej till en Mac, skulle byta till en iPad?

Jag har levt större delen av mitt liv "outside the box" men jag har aldrig glömt att vissa andra knappt vet att det finns någonitng utanför lådan...

Min första Mac var en svart MacBook.

Den ägde jag i ca 3-4 timmar innan jag lämnade den för den första MacBook Airen.

LCD-skärmen på MacBooken var helt enkelt alldeles för dålig.

Men nu har ju även MacBooken en LED, så jag förstår att många tycker den ger mycket sett till pris/prestanda.

  • Medlem
  • 2011-03-18 15:14

1500kr till MBP 13" med i5, 4GB minne, mer HD, mer ...
Väl placerade pengar, men men men, ska det vara vitt så hjälper inga argument.

I mina ögon är MacBooken i sitt nuvarande jag inte särskilt attraktiv. Dels känns den prestandamässigt haltande i jämförelse med Pro. Vidare är den för klumpig för att jämföras med Air.

Men det finns en konflikt i att ta bort den ur sortimentet. Dels för att namnet MacBook är så bra. Och att MacBook Air skulle ta över namnet och bara heta MacBook går inte. Den är fortfarande (de närmaste tre åren) så tunn i jämförelse med annat att det ska höras på namnet.
Dessutom, ska det finnas Macbook Pro och Air, men ingen MacBook? Nej. För de är modeller som bygger på MacBook-konceptet, men förfinats åt olika håll.

Skulle MBP 13" ersätta MacBook och bli av med namnet Pro skulle den kanske inte sälja mindre, men kunderna hade återigen undrat varför de inte kunde få MBP i 13" - även om det bara var namnet som skiljde dem åt.

Så vad ska man göra? Ska man göra en MacBook Air i plast? Det tror jag inte. För det är nog främst av allt MacBook-köparna som vill ha SuperDriven. Men hur gör man den då tunnare? Well, det går säkert med deras ingengörskonst.
Så om de lyckas göra den tunnare och bumpar upp prestandan (flashminne alá MBA på 64 alt. 128 GB?), behåller SuperDriven, gör locket tunnare och smäller in Thunderbolt så tror jag att MacBook kan leva några år till. Sen får vi hoppas att nästa revision MBP också blir tunnare, med flashminnesalternativ etc. Men MacBooken är mycket viktig. Den ska vara billig och inte allt för sexig. Den ska kunna älskas av killar och (främst) tjejer i alla åldrar (men kanske främst studerande) - dvs en väldigt stor oh bred målgrupp. De kan inte tumma på de vanligaste funktionerna (vilket gör att den säkert är den sista bärbara macen med SuperDrive) och inte heller pytsa in för många specialare (varför den var den första som tappade Firewire efter MBA). Den ska inte vara attraktiv för killar som jag, som har behov som jag vill betala för. Jag ska betala för modellen över. Men MacBooken är mycket viktig.

Även om MacBook Pro 13" säljer bäst i Helsingborg

För mig är det tvärtom. MacBook är helt nödvändig för mig, jag klarar inte av plåtburkarna, dvs inte när de är nätanslutna. På batteri är det ingen fara, men med nätanslutning går krypströmmarna rakt in i fingrarna på mig och det känns! Det är inte färgen jag vill ha, det är att slippa känslan av att det kryper myror på mina händer. Den dag det enbart finns knä-Macar i plåt så måste jag experimentera med att sprutlackera över plåten eller liknande trick.

Men jag vill ha gamla MacBook, för den har Firewire. Den nya må vara hållbarare, men utan Firewire känns den som ett nerköp.

Jag tror att det kommer en ersättare som är ännu bättre. Aluminiumburkarna gäller idag, de är hållbara och de flesta verkar inte störas av krypströmmarna, men en dag det kommer nya material, kolfiber eller nåt. Det hoppas jag på. Plast känns lite förlegat och har länge känts billigt och dåligt. Air i plast, det tror jag inte. Air såväl som MacBook i ett helt nytt material, mycket troligare.

Vad gäller att köpa en MacBook idag, varför inte? Är det den man vill ha så är det väl dumt att vänta tills man inte kan köpa den längre?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

För mig är det tvärtom. MacBook är helt nödvändig för mig, jag klarar inte av plåtburkarna, dvs inte när de är nätanslutna. På batteri är det ingen fara, men med nätanslutning går krypströmmarna rakt in i fingrarna på mig och det känns

Lite OT men har du kollat så att uttaget är jordat och att du använder en kabel till laddaren som ger jordkontakt ? Om du bara har "duck-head" kontakten så får inte laddaren jordkontakt. Det gör stor skillnad.

För att återgå till ämnet så sitter jag lustigt nog 90% vid min svarta MacBook trots att jag har en MacBook Pro Penryn/2008, MacBook Air, iPad, iMac Alu 20"...

Iofs så föredrar jag inte den över de andra, men den är bra nog till det mesta, och det är vad en väldigt stor del av befolkningen vill ha.

Ursprungligen av LCR:

Lite OT men har du kollat så att uttaget är jordat och att du använder en kabel till laddaren som ger jordkontakt ? Om du bara har "duck-head" kontakten så får inte laddaren jordkontakt. Det gör stor skillnad.

Det spelar ingen roll då själva laddaren inte är jordad. Titta på infattningen där kabeln går in så ser du att det bara är 2 ledare.

On Topic:
Jag tycker att MacBooken är bra som en inkörsmaskin. Däremot tycker jag att man borde sänka priset en smula. Perfekt dator för kidzen...

Ursprungligen av EricBradley:

Det spelar ingen roll då själva laddaren inte är jordad. Titta på infattningen där kabeln går in så ser du att det bara är 2 ledare.

Eller... vänta. Nu när jag tittar på den lite närmare så verkar det ju faktiskt vara den lilla metallknappen som man fäster kabeln i som är jord.
Får ta fram multimetern och kolla.

Tog fram multimetern som bekräftade detta. Det är alltså själva fästet som är jord. I magsafe är det pin 1 och 5.)

Ursprungligen av EricBradley:

Det spelar ingen roll då själva laddaren inte är jordad.

Jag vet detta från egen erfarenhet. I källaren sitter jag med ojordat uttag på skrivbordet och då surrar det i fingrarna, men inte annars.

Vad gäller instegs/tjej/barn-dator så tycker jag att Apple faktiskt skulle vinna många fler kunder på att ha en enkel smidig plastig dator som var billigare än dagens MacBook, speciellt om de öppnade upp för lite fler färger.

Visst, jag hade aldrig köpt en men jag vet många andra som skulle göra det istället för de färgglada Asus och annat som finns. Det är nämligen så att väldigt många människor skiter i vilket OS en dator har utan går helt och hållet på känslan av datorn externt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-19 11:21
Ursprungligen av LCR:

Lite OT men har du kollat så att uttaget är jordat och att du använder en kabel till laddaren som ger jordkontakt ? Om du bara har "duck-head" kontakten så får inte laddaren jordkontakt. Det gör stor skillnad.

För att återgå till ämnet så sitter jag lustigt nog 90% vid min svarta MacBook trots att jag har en MacBook Pro Penryn/2008, MacBook Air, iPad, iMac Alu 20"...

Iofs så föredrar jag inte den över de andra, men den är bra nog till det mesta, och det är vad en väldigt stor del av befolkningen vill ha.

Jag flyttade nyss till en lägenhet med jordade uttag och blev av med krypströmmen även fast jag inte använder den jordade kabeln.

Jag fattar inte varför dom inte gör dom i svart också (för samma pris så klart och inte psykbrytet dom hade när den fanns i svart en kort stund...den var dyrare (!)).
Det är väl inte bara tjejer/kvinnor som vill ha en liten "billig" bärbar Mac? Jag är helt övertygad om att försäljningen skulle gå upp om den fanns i svart också. Den här gången tänker Apple fel. Jag känner det.
Nå - nu tror jag som sagt att plasten förvinner helt i deras utbud. Även "ingångsmodellerna" blir i aluminium.

Vill ni diskutera jordning och krypström så är detta inte den rätta tråden för det.

/Mod

Min syster har en gammal macbook och hon vill inte byta upp till en Pro pga mikrofonen även om datorn sjunger på sista versen. Då hon sysslar med musik så är mikrofonen väldigt viktig o på Pro'n sitter den just vid fläktarna vilket gör att det blir brus från dem när datorn blir varm... Är det nån som kan bekräfta att det fortfarande är så?

Är det kanske läge för henne att köpa en ny Macbook nu?

Men...om man sysslar med musik så bör man nog ha en extern mick. Man kan trycka i vilken kondensatormick som helst (med minitele då såklart). Inbyggda mickar i datorer är ju bara till för chat. Jag har aldrig i hela mitt liv hört talas om någon som använder den inbyggda micken till musikproduktion. Never.
Att ha micken som parameter i val av dator/modell är...ja, jag vet inte vad jag ska säga.

Ursprungligen av klarabara:

Min syster har en gammal macbook och hon vill inte byta upp till en Pro pga mikrofonen även om datorn sjunger på sista versen. Då hon sysslar med musik så är mikrofonen väldigt viktig o på Pro'n sitter den just vid fläktarna vilket gör att det blir brus från dem när datorn blir varm... Är det nån som kan bekräfta att det fortfarande är så?

Är det kanske läge för henne att köpa en ny Macbook nu?

Bevaka tråden