Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan någon hjälpa mig Installera TrueCrypt och verifiera PGP Signatur?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Tänkte installera TryeCrypt för att kryptera vissa känsliga filer men det går inte så bra - det verkar vara en ren vetenskap att bara ladda ner rätt filer

På TrueCrypt sidan skrivs det att man ska verifiera PGP signaturen och detta via ytterligare annat program "public-key encryption software" från www.gnupg.org eller www.pgpi.org
Jag fattar ingenting av deras howto och manualer - bara rena rappakaljan av koder som ska in i terminalen i mac eller jag vet inte

Ville bara ha en krypteringsmapp där jag kunde slänga mina känsliga filer och som då automatiskt krypterade sig (vet inte ens om TrueCrypt gör det men har fått intrycket av det:confused:).

Snälla kan någon guida mig eller (om det är för omständigt att installera TrueCrypt) ge förslag på annat sätt att kryptera mina filer automatiskt i en mapp?

PS: Tänkte även ha en krypteringsmapp i min dropboxmapp som jag kör ihop med Mac och PC så jag vill gärna kunna ta fram mina krypterade filer på PC:n också.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-17 19:14

Nu var inte frågan hur jag ska använda TrueCrypt utan frågan var hur jag verifierar PGP-signaturen och installerar det....

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-17 20:12

Du kan hoppa över det där med att verifiera PGP-signaturen. Ladda bara ner programmet och installera som vanligt.

Ursprungligen av NickZse:

Du kan hoppa över det där med att verifiera PGP-signaturen. Ladda bara ner programmet och installera som vanligt.

Enligt skaparna till TrueCrypt ska man verifiera PGP-signaturen så att ingen har hackat sig in och därmed gjort hela TrueCrypt programmet totalt värdelöst att använda. Därför vill jag ha HJÄLP MED ATT VERIFIERA PGP-SIGNATUREN.

Ursprungligen av pling82:

Enligt skaparna till TrueCrypt ska man verifiera PGP-signaturen så att ingen har hackat sig in och därmed gjort hela TrueCrypt programmet totalt värdelöst att använda. Därför vill jag ha HJÄLP MED ATT VERIFIERA PGP-SIGNATUREN.

Ladda ner den från "huvudsiten" och inte från pirateBay så skall det nog funka ändå.

Tycker du skall kolla på "krypterade avbilder" i OSX, det är väldigt säkert det med.
Ingen normal dödlig person knäcker det.

Alternativ B är FileVault. Så fort du loggar ut förvandlas din hårddisk till en starkt krypterad enhet som ingen kan komma åt. För dig som användare är det helt transparent.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-18 13:54
Ursprungligen av pling82:

Enligt skaparna till TrueCrypt ska man verifiera PGP-signaturen så att ingen har hackat sig in och därmed gjort hela TrueCrypt programmet totalt värdelöst att använda. Därför vill jag ha HJÄLP MED ATT VERIFIERA PGP-SIGNATUREN.

Well, hade man gjort sig besväret att "hacka" truecrypts websida och bytt ut de filerna du kan laddda ner där, så hade åtminstonde jag även publicerat hashen / pgp-signaturen för min egna uppladdade (läs: crackade truecrypt) för att lura dig att tro att det du laddar ner är den äkta varan.

Ursprungligen av Lm:

Well, hade man gjort sig besväret att "hacka" truecrypts websida och bytt ut de filerna du kan laddda ner där, så hade åtminstonde jag även publicerat hashen / pgp-signaturen för min egna uppladdade (läs: crackade truecrypt) för att lura dig att tro att det du laddar ner är den äkta varan.

Jag var inte ute efter att någon skulle "ladda upp" något åt mig utan bara GUIDA mig till hur jag skulle gå tillväga på de sidor jag nämnde. Du läser inte så noggrant ;-P

Tack så mycket Goflorp för ditt svar, jag ska kolla på det också. Innan jag hann läsa vad du skrivit gjorde jag ytterligare ett försök att förstå mig på installationerna och nu verkar det ha lyckats.

Det är GPG Tools som man ska ladda ner först och installera så man får en nyckelhanterare för att ordna resten av TrueCrypt verifieringen.
Installer | GPGTools (OpenPGP Tools for Apple OS X) Det är en hyfsat bra hjälp till det programmet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-17 21:18

Ett smidigt sätt är att använda FileVault som följer med Mac OS X. Fast det kanske inte passar i detta fall.

Skall du använda pgp-kryptering är det bra att läsa phil Zimmermanns grejer och förklaringen till hur det hela fungerar.

Förstår man inte hur signering, öppna nycklar och hemliga nycklar fungerar kan man göra mycket fel..

Har pgp liggande på disken men har ingen att t ex brevväxla med genom krypterad mail.... Har inte heller behovet att kryptera filer och enheter, - ännu ej klassad som paranoid...

Faktum är att de flesta som vill superkryptera enbart har den åkomman ...
( nu påstår jag inte att du är sån )
Ger du dig in i den världen kommer du träffa en del som man liksom inte skulle våga ha hemma på fika ens när det är ljust...

Ursprungligen av Goflorp:

Skall du använda pgp-kryptering är det bra att läsa phil Zimmermanns grejer och förklaringen till hur det hela fungerar.

Förstår man inte hur signering, öppna nycklar och hemliga nycklar fungerar kan man göra mycket fel..

Har pgp liggande på disken men har ingen att t ex brevväxla med genom krypterad mail.... Har inte heller behovet att kryptera filer och enheter, - ännu ej klassad som paranoid...

Faktum är att de flesta som vill superkryptera enbart har den åkomman ...
( nu påstår jag inte att du är sån )
Ger du dig in i den världen kommer du träffa en del som man liksom inte skulle våga ha hemma på fika ens när det är ljust...

Jag använde bara PGP för signering och verifiering av ett program som jag laddade ner (TrueCrypt). Nu behöver jag inte bry mig mer om det utan kan använda programmet

Skulle nog vilja säga att jag är normalt paranoid att jag vill kryptera vissa personliga filer som jag inte skulle vilja att någon fick tag i om de råkade komma över min externa hårddisk. Det är ju inte statshemligheter men ibland vill man ju skydda sin personliga sfär som privatperson.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-19 00:58

Man behöver inte vara paranoid för att använda PGP, räcker att man har ett jobb som kräver det.

Att jobbet kräver att man är paranoid?

Nä, skämt åsido, visst kan ens jobb kräva kryptering.
Men godkänner de i de lägena att man släpar hem krypterade filer och har dem tidvis okrypterade hemma.
Jag är skeptisk.

Hade jag vart "han som har hand om et" hade jag aldrig tillåtet det.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-19 14:23
Ursprungligen av Goflorp:

Att jobbet kräver att man är paranoid?

Nä, skämt åsido, visst kan ens jobb kräva kryptering.
Men godkänner de i de lägena att man släpar hem krypterade filer och har dem tidvis okrypterade hemma.
Jag är skeptisk.

Hade jag vart "han som har hand om et" hade jag aldrig tillåtet det.

Nej antagligen inte, jag kommenterade bara PGP och paranoia.

1
Bevaka tråden