Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pressrelease: Filemaker lanserar Bento 4

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi fick en pressrelease från Filemaker:

Idag lanserar FileMaker Bento 4 för Mac i Mac App Store och Bento 1.1 för iPhone tillsammans med Bento 1.1 för iPad. Bland nyheterna finns funktioner som möjligheter att skapa etiketter, exportera register, automatiskt uppdatera geografisk plats för register samt låsta formulär. Bento 4 är en ytterligare utveckling av den populära serien.

– Folk älskar sättet som Bento hjälper dem att organisera sina liv, speciellt arbetsrelaterade uppgifter som kontakter och projekt, säger Ryan Rosenberg, vice president, marketing and services på FileMaker, Inc.

– Vi har förbättrat hela produktserien: Bento för Mac, Bento för iPad och Bento för iPhone, allt för att öka produktiviteten både vid skrivbordet och när man är på språng, säger Magnus Schmiedtke, Business Development Manager för FileMaker i Norden.

Kundrecensenter hyllar Bento 4
– Med Bento 4 kan jag skriva ut adressetiketter direkt från mina register och synkronisera mina att-göra-listor iCal med Bento 1.1 för iPad och iPhone, säger Robert Terry, tidskriftsredaktör från Richmond, Virginia. Det känns som att Bento kan göra allt.

– Jag undersökte ett flertal databasapplikationer för både Mac och PC och övervägde till och med webbaserade lösningar, John Shin, försäkringsagent, Dallas, Texas. Ingen av dem var i närheten av Bento 4’s flexibilitet, effektivitet och självförtroende.

Med Bento 4 kan du skapa egna etiketter eller välja bland mer än 250 färdiga Avery och Dymo-etiketter för adressetiketter, namnskyltar, arkivmappar och mycket mer. Etiketterna kan dessutom anpassas med information från dina register och med bilder.

– Med inbyggt stöd för ett stort antal av de mest populära Avery-etiketterna gör Bento det enkelt att skriva ut etiketter för både arbetet och hemmet, säger Brenda Dillon, Group Product Manager för Avery Dennison Office Products.

Att dela databaser är lättare än någonsin med Bento 4. Nu kan du exportera dina register med innehåll och dela dem med andra användare. Att dela ett helt bibliotek med en annan Bentoanvändare är lika enkelt som att skicka filer med e-mail. Dessutom kan du dela med dig av idéer till Bentoanvändare världen över genom att skicka dina Bentomallar direkt till den populära Bento Template Exchange från ditt Bento 4. I Bento Template Exchange finns över 800 nedladdningsbara gratismallar som skapar oändliga möjligheter för Bentoanvändare.

Bento 4 är både snabbare och lättare att använda. Med snabbare verkställningstider kan formulär låsas för att förhindra oönskade ändringar i en layout och att växla mellan Table view och Form view underlättas.

Många programvaror kan lagra en adress, men Bento tar utvecklingen ett steg längre genom att automatiskt lagra platserna där dina aktiviteter förekommer. Med hjälp av en ny platsfunktion uppdaterar Bento automatiskt din geografiska plats med hjälp av WiFi, GPS eller celltriangulering beroende på vilken Mac eller iOS-enhet du använder. Med hjälp av den automatiska platsfunktionen kan användaren bland annat lagra kundbesök, tjänsteresor, och spara undersökningsplatser.

Bento 1.1 för iPhone och Bento 1.1 för iPad
Bento för iPhone och Bento för iPad har båda fått betydande uppdateringar. Man kan nu spela in röstmeddelanden och knyta dem till sina register, perfekt för att spara händelser och möten för senare redigering eller för att snabba anteckningar. Röstmemon kan dessutom synkroniseras med Bento 4 för Mac.

Bento för Mac-användare kan få än mer nytta av sina register med Bento för iPhone och Bento för iPad. Uppgifter i iCal kan synkroniseras, enkla listor kan redigeras från din iPhone och bibliotek kan länkas. Andra förbättringar är multi-tasking samt förbättrat stöd för iPhone Retina-displayen.

Dessutom finns nu även Bento för iPhone och Bento för iPad på fler språk som japanska, franska, tyska, italienska, spanska och holländska.

Priser och tillgänglighet
Från och med idag finns Bento 4 att köpa via Mac App Store, FileMakers webbutik, Apple Web Store eller i butik hos olika Apple-återförsäljare. Priset för en licens är 379 kronor eller 759 kronor för ett familjepaket med 5 licenser. Nuvarande ägare av Bento 1, 2 eller 3 för Mac erbjuds en rabatt om 120 kronor via FileMakers webbutik. (Priserna är inkl moms)

Bento 1.1 för iPhone och Bento 1.1 för iPad säljs separat från och med idag i Apple App Store. Nuvarande ägare av Bento för iPhone eller Bento för iPad är berättigade till en gratis uppdatering via App Store.

För mer information, besök: Bento for Mac - Alla funktioner | FileMaker

Bento 4 finns tillgängligt på: https://filemaker-apel.moduslink.com/FMShop/enter.html?BillCountry=SWE&lang_id=en&Type=Bento4

Etiketter verkar vara stort

Trevligt!
Själv väntar jag på FileMaker Pro 12 - hoppas det kan få lite designelement från Bento - det verkar riktigt snyggt att döma av skärmdumparna.

Bento säljs förnämligt till 229:- på MAS nu istället för 379:- tidigare.

Tänkte slå till, men blir lite fundersam eftersom det inte verkar ha bättre sync än wifi-synk, alltså inget iCloud ännu.

Vad säger ni som har det på Lion, och synkar med iPhone, funkar det bra som det nu är, tror ni att det iCloud-synk kommer snart?
Har surfat runt lite, och hittar inget tydlig svar om och när det kommer....så om någon här har Bento 4 på Lion + iPhone app så kanske ni är mer insatta i det, tänkte jag

Jeg köre Bento4 på Mac med Lion, samt på iphone og ipad.
Det funker veldig bra med wifi-synk, uanset hvilken vej den skal opdaterer, så absolut inget problem der
Men jeg ville nu også hellere ha en icloud synk, så det skete automatisk

Eftersom jag inte hittade några tillfredsställande svar på webben så ringde jag helt enkelt upp den svenska supporten.

Först och främst så är dom väldigt diskreta med vad för information som de lämnar ut om kommande uppdateringar i allmänhet, men detta är den slutsats som jag kom fram till.

Prissänkningen tyder på att det kommer en Bento 5 nästa gång och kanske 'snart' också. Det finns inga generella uppgraderingspaket, just för att Bento är relativt billigt ändå. Så för varje större uppgradering får man sonika köpa ett nytt program. Men det verkar som det ibland ändå kan finnas rabatter.
Vad jag förstod skulle det inte komma några egentliga uppgraderingar förrän 5:an kommer och den skulle med största sannolikhet ha iCloud inbyggt.
Ska i alla fall testa Bento 4 nu ifrån deras websida och se om det fyller mina behov, vilket jag tror att det gör efter lite videotittande. Sen väntar jag nog med att köpa det tills 5:an med iCloud kommer.

@robert Fint, tack för informationen. Köper nog iPhone-appen nu när jag testar Mac-versionen. Om det inte kommer en ny version inom 30 dagar så kan jag ju ha kvar iPhone-appen standalone tills 5:an kommer.

Eller så får du köpa FileMaker Go och FileMaker Pro som just nu är nedsatt i pris:
"FileMaker Go, och få 50%rabatt på FileMaker Pro"
Jag skojar mest eftersom det är en annan prisklass, men när Bento inte räcker till längre så är det värt att titta på storebror FileMaker Pro och iOS-kompanjonen FileMaker Go.

Ursprungligen av mvrobert:

Eller så får du köpa FileMaker Go och FileMaker Pro som just nu är nedsatt i pris:
"FileMaker Go, och få 50%rabatt på FileMaker Pro"
Jag skojar mest eftersom det är en annan prisklass, men när Bento inte räcker till längre så är det värt att titta på storebror FileMaker Pro och iOS-kompanjonen FileMaker Go.

Jo, hade väl kunnat vara intressant, men anledningen till det nedsatta priset är väl också där att uppdatering är att vänta snart, och att iCloud inte finns.

På FileMaker Go står det dessutom att: synkronisering stöds inte, men databasfiler kan kopieras eller e-postas från enhet till dator.

Så även om det är skulle varit ett kap med det erbjudandet, så är det överkurs för mig just nu. Dessutom finns det ju inget som skulle vara bättre än Bentos erbjudande vad det gäller synkning, snarare värre. Men du skojade ju

1
Bevaka tråden