Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krävs nästan alltid 2-3 klick innan reaktion.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem med min MacBook Pro 13" Apr -10 release.

Vid musklickning oavsett vilken mus jag använder, apple magic mouse, mise 3.0, eller macbookens egna styrplatta så krävs det nästan alltid 2-3 klick innan den reagerar och går in på den länk jag tryckt på. Använder Safari 5.0.3 och dessa problem börjar verkligen gå mig på nerverna. De bara dök upp helt plötsligt en dag för inte så längesen, innan har det funkat hur bra som helst. Dessa problem finns inte bara i webbläsaren utan upplever dem även ute i OS X med bla Finder. Men ibland kan den få för sig att reagera på första klicket som den egentligen bör, men oftast inte. Någon som har en ide?

Mvh // Björn

Hur mkt minne har du den maskinen?

OSX är jätteduktigt på att köa upp saker som det inte hinner med och sedan när det "får en sekund över" släpper det loss dem.

Ta fram aktivitetskontroll från program/verktygsprogram/ och kör igång det.

klicka på fliken "Systemminne" längst ner, du ser om datorn "swappar" (skriver minne till hårddisk) under
"Sidor ut" Pages out om du kör engelskt system.
Har du stora siffror här så är internminnet fullt och den använder virtuellt minne (långsamt)

Botemedel; köp mera fysiskt minne

Jag har den orginal som den va när jag köpte den med 4gb. På den där sidor ut som du nämnde visade det 1,09gb, vet inte riktigt innebörden av det, men mer än 4gb hoppas jag inte jag behöver? Eller är det så att det är för lite med 4gb?

Mvh // Björn

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-14 16:38
Ursprungligen av TheBear:

Jag har den orginal som den va när jag köpte den med 4gb. På den där sidor ut som du nämnde visade det 1,09gb, vet inte riktigt innebörden av det, men mer än 4gb hoppas jag inte jag behöver? Eller är det så att det är för lite med 4gb?

Mvh // Björn

Ja, har du 1 GB ut, så behöver du mer minne.
Starta om datorn och kolla efter en "normal" dags användning.

Om man har Better touch tool installerat och Spotify igång samtidigt kan detta ge vissa
problem med musen. Annars ligger nog minnesmängden bakom problemet.

Upplever samma problem själv, även i Firefox och även på andra ställen! Har en Macbook Pro 09 2Gb minne..
Hade ej dessa problem innan, har kommit nu på senaste.. Som du säger, väldigt störigt när man surfar m.m..
Kör också med Magic Mouse

Ursprungligen av Engalunda:

Upplever samma problem själv, även i Firefox och även på andra ställen! Har en Macbook Pro 09 2Gb minne..
Hade ej dessa problem innan, har kommit nu på senaste.. Som du säger, väldigt störigt när man surfar m.m..
Kör också med Magic Mouse

Händer det även när du använder datorns egna styrplatta?

mvh // Björn

Ursprungligen av TheBear:

Händer det även när du använder datorns egna styrplatta?

mvh // Björn

Sedan jag skaffade musen o det trådlösa tangentbordet så vet jag inte det än! Har inte kört med datorns egna platta det senaste halvåret.. Men det får provköras.. Upplever du även detta med styrplattan?

Ursprungligen av Engalunda:

Sedan jag skaffade musen o det trådlösa tangentbordet så vet jag inte det än! Har inte kört med datorns egna platta det senaste halvåret.. Men det får provköras.. Upplever du även detta med styrplattan?

Ja, med alla olika sorters möss, samt även datorns egna styrplatta =/

mvh // Björn

  • Oregistrerad
  • 2011-02-13 20:56

jag upplever det ibland på min mba 2008 non-ssd.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-02-13 22:50

Testa att skapa en ny användare på datorn, så ser du om det är nån inställning i OS X som blivit korrupt.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-03-17 23:41

Jag upplever precis samma problem på en splitterny 15" MBP, med i7an och 4 gb minne. Har provat med better touch tool och utan. Upplever att min flickväns MBP 13" 2010 lider av samma problem.

Problemet är detsamma både för MagicMouse och den inbyggda styrplattan.

1
Bevaka tråden