Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp att kalibrera en Canon IX5000

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalix
  • 2011-03-16 12:07

Har ni någon ide om vad tusan som inte funkar som det ska.
Har MacBook PRO, Aperture, Spyder 3 PRO och en Canon IX5000 skrivare.
Får inte färgerna att stämma mellan skärmen och fotoutskrifterna.
Skärmen är kalibrerad och när jag skickar iväg filer till fotolabb så blir färgerna som de ska.....men ICKE hemma.

Ideer???

Kass skrivare?

Bara några kontrollfrågor.
Har du valt rätt skrivar-driver till det fotopapper du använder?
Kan inte Spyder 3 PRO. Kan den kalibrera skrivaren?
Har du gjort korrekta inställningar i Aperture och i skrivarpaneln efter det att du begärt "print" från Aperture?

  • Avstängd
  • 2011-03-16 16:49

Kollat att inte både Aperture och skrivaren har sina färghanteringar på samtidigt?

Har inte Aperture, men i PS till skrivare väljer man antingen PS:s färghantering eller skrivarens, aldrig bägge för då blir det knas.

  • Medlem
  • Kalix
  • 2011-03-17 06:47

pmarriott...Möjligt kass skrivare i mångas mening, men jag har fått det att funka bra förut med min PC. Och oavsett skrivarens kvalité eller inte, så borde det hända med när jag gör olika inställningar.

gul-iMac...Som jag förstår är det installerat efter konstens alla regler....men jag ska installera om allt igen, för säkerhetsskull.

LaHe...Det är här jag tror det blir nått knas....måste lära mig hur man gör respektive inställning i Aperture och skrivaren.

Ska se om jag kan hitta turorials om det......har ni några förslag....???

TAck, tack...

Ursprungligen av Ulf F:

pmarriott...Möjligt kass skrivare i mångas mening, men jag har fått det att funka bra förut med min PC. Och oavsett skrivarens kvalité eller inte, så borde det hända med när jag gör olika inställningar.

Jag menade kass som i trasig, sönder, förbrukad. Inte undermålig.

Mja, kanske inte nödvändigt. Jag använde fel ord, rätt ord skall vara skrivar-PROFIL. Denna väljs när du fått upp Apertures utskriftssida, under rubriken "Rendering - Color Profile". Välj den profil som gäller för ditt fotopapper (eller närmast liknande). Glöm sedan inte att göra samma pappersval i utskriftsmenyn.

  • Medlem
  • Kalix
  • 2011-03-17 18:09

gul-iMac...okej, då är jag med...;-) Jepp, men då jag ställer inte på den skrivare jag har ser bilden väldigt ut väldigt blaskig och kontrastlös.
Under Rendering står "Turn off colormanagement in the printerdriver". Var gör man det?

Fortsatt tack...börjar vara nått på spåren...men är inte i mål än....men skam den som ger sig...;-)

Ja, det är lite knepigt. Jag använder Hp-skrivare och för den gör man så här;
Från Aperture's Print-screen tryck "Print" i högra nedre hörnet. Tryck på pilen vid Printer-val så att hela menyn visas. Välj "Color Matching" från den undre Listan. ColorSync skall vara vald. Välj list-alternativet Paper Type/Quality, ställ in din papperssort och printkvalitet. Tryck på pilen vid "Color Options". Antingen skall du där kunna stänga av skrivarens färghantering, eller (om redan så) text som säger att printern hantering av färger är bortkopplade och sköts av operativsystemet/applikationen. (Som sagt detta gäller för Hp).
Lycka till

Nu skall vi se.
I Aperture's Print-screen under Rendering ->Color Profile. Här kan man välja "Printer Managed" eller en fördefinierad profil. Väljs en fördefinierad kopplas skrivarens färghantering bort. Gå tillbaka till "Printer Managed" och skrivaren tar hand om färgmatchning. Du skall alltså välja en profil för din IX5000 och för det papper du använder. Följ sedan upp detta med motsvarande pappersval i de efterföljande print-menyerna ungefär enligt tidigare försök till förklaring. Lycka till, igen.

  • Medlem
  • Kalix
  • 2011-03-18 15:41

gul-iMac....ska testa vid tillfälle....

pmarriott....hehe...okej...Verkar dock vara rätta frgerna på spåret nu.

1
Bevaka tråden