Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X har börjat starta väldigt slött

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sala
  • 2011-03-17 19:37

Numera tar det ca 2 min för mig från det att power knappen tryckts in till det att jag är inne på skrivbordet.

Själva dröjsmålet är från det att Apple ljudet kommer, tills dess att appleloggan visas (alltså tills dess operativet börjar laddas) emellandess är skärmen bara helt vit i en "väldigt" lång stund.
Tidigare och i 1 års tid (sen inskaffandet) har jag haft en stabil starttime på runt 30-35 sek
men något verkar ha hänt. Vad jag kan dra mig till minnes är att jag installerade "Perian" som är en prefane, och efter det är det möjligt att det blev såhär, inte säker exakt om tiden ifråga om programmet hade lagts in eller ej satt säga, men det programmet är borttaget med Appcleaner (hittar allt relaterat till programmet ifråga) och fortfarande ingen skillnad.

Allt underhåll som finns och är möjligt att köra är kört med programmet Iceclean (tydligen ett prisat rekommenderat program av tidningen Macguiden mfl) utöver Skivverktyg (behörighet/skiv reparation mm) från en OSX Snow Leopard install som ligger på ett USB minne. Men ingen skillnad.

Frågan är, vadfan är fel? Jag som tyckte min Mbp mid 2009 var så rapp trots sin mekaniska hårddisk och allt. Tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-17 20:00

Kolla Systeminställningar > Startskiva att du har din starthårddisk markerad och inte råkat markera till exempel en nätverksenhet som macen väntar på.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-03-17 20:12
Ursprungligen av IngoX:

Kolla Systeminställningar > Startskiva att du har din starthårddisk markerad och inte råkat markera till exempel en nätverksenhet som macen väntar på.

Känslan av att begå en praktmiss blev precis fullständig har slitit mitt hår, delvis, självklart har man glömt kolla nånting när man tror man kollat allt. Det löste biffen, inget alls var markerat och förmodligen har det blivit så när jag tryckt på ALT vid bootup för att kunna starta från USB minne och dylikt,

Tack

1
Bevaka tråden