Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MBP 13" mot gammal MBP 15"

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • International user
  • 2011-03-17 09:47

Vad tror ni, jag har en 15" MBP (Mid 2009) med en C2D 2,8 Ghz, 8 Gig ram och 160Gb SSD + Optibay.

Jag funderar på byta till en 13" med i/ 2,7 Ghz med 8 Gig ram och ploppa i SSD + Optibay i den också.

Kommer man märka någon negativ prestandaskillnad? Processorn är ju snabbare men grafikkortet lite sämre? Är det något annat som är "sämre" som skulle påverka prestandan?

Jag är nöjd som tusan med min nuvarande, men skulle vilja ha en mindre dator rent fysiskt. Har den för det mesta inkopplad på 23" skärm. Så det är egentligen när jag reser som det hade vart skönt med lite mindre.

Eller är till och med 2.3 i5 modellen ett lyft från det jag har?

Tankar, funderingar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-17 10:12

Jag tror att både alternativen kommer att ge dig ett uppsving mot din nuvarande, men som du skriver är det den fysiska formen som kommer att utmärka sig främst.

Du kan jämföra olika MBP hos geekbench

Mac Benchmarks

  • Avstängd
  • International user
  • 2011-03-17 10:21

Tack! Skall kolla länken. Hur mycket påverka grafikkortet egentligen? Kör Ligtroom 3, Photoshop CS5 och InDesign som mina tyngsta applikationer. Raw filerna från min 5Dmk2 är ju rätt feta. Jag upplevde en enorm prestandaförbättring med SSD. Det kanske påverkar mer än just grafikkretsarna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-17 10:35

Ja, SSD är ju snabbhet "all-round" och hur man upplever datorn, SSD har ju inte lika stor roll vid tunga processkrävande jobb.

  • Avstängd
  • International user
  • 2011-03-17 10:44

Tack för input Xtrem.

Tycker dock att det är synd att man inte kan få 13" med Radeonkortet och skärm med högre upplösning. Frågan är om ett byte är värt det... Snacka om i-lands problem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-17 11:24

Ingen fara. Skulle också hellre sitta på en 13" MBP om den följde 15" & 17" i hårdvaruutveklingen...

1
Bevaka tråden