Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airportfel i macen eller i basstationen?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-06-10 22:28

Kan man ta reda på om det är datorn som har fått hicka eller om det är internetleverantören som knasar när man inte kommer ut på nätet?

Jag frågar eftersom jag ibland har full airportspruta i menyraden men ingen kontakt med internet. Basstationen sitter på ett vattentorn då jag är uppkopplad på ett radio-LAN. Jag vet liksom aldrig om problemet liger lokalt eller hos leverantören.

Öppna systeminställningarna och välj Nätverk. Notera vad det står för ip-nummer efter fältet 'router'.

Sen öppnar du terminalen och skriver:
ping xxx.xxx.xxx.xxx
men ersätter x:en med ip-numret.
Får du svar, dvs en massa rader där det står ungefär:
64 bytes from 212.37.5.50: icmp_seq=0 ttl=56 time=27.318 ms
så svarar routern på anrop. Du avbryter ping genom att trycka ctrl+c. Därefter kan du gå vidare och göra en test mot någon annan server, exempelvis:
ping www.99mac.com

Får du inte svar här så är problemet mellan routern och servrarna på nätet. Får du inte svar från routern så ligger felet någonstans mellan dig och vattentornet.

Föreslår att du kör ping mot routern när du vet att uppkopplingen funkar så att du är säker på att routern svara på ping.

  • Medlem
  • 2003-06-10 23:34

ah, jag hade på känn att det var något med ping och terminal... Jag tar mig!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-10 23:57

Har för mig att airportroutern svarar på ping med 'server down' om den inte får kontakt ut - men om den tjallar så blir det 'no connection' eller liknande...
Prova att pinga på den DNS-adress du fått (10.0.0.1 0ch 10.0.0.2 hos telia ex.v) för det är ju den adressen du ropar ut på till 'närmsta' server så att säga

1
Bevaka tråden