Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ser bara 2/3 av innehållet på Vista nätverksenhet

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-13 19:27

Min XP-server kraschade för någon dag sedan och har nu ersatts med en gammal Vista-burk. Vista är ju inget större nöje att hantera men jag har fått det mesta att fungera förutom en sak, när jag ansluter till de utdelade nätverksmapparna från någon av våra mac:ar i Finder visas bara ca 2/3 av mapparna. T.ex en mapp som innehåller 155 undermappar visar Findern 98. Väljer jag i stället Anslut till server... och går in i samma mapp via ftp visas alla 155. Om jag går in via mac:ens virtuella Win7-maskinen visas också alla 155 mapparna. Jag testade att byta till CIFS men det var ff bara 98 mappar. Jag har formaterat om windows-disken och lagt tillbaks allt material men utan framgång. Testade också att stänga av brandväggen vilket varken gjorde till eller från. Vad är det jag missar, jag har under mina 3 år som mac-användare inte haft några problem att komma åt och använda dessa enheter men då har det som sagt varit XP som servern körts på.

Kolla så att rättigheterna är samma på alla mappar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-15 08:23

Jodå, det är kontrollerat, både en och flera gånger. Nu har jag upptäckt att jag inte heller ser allt när jag går in via Windows-programmen. Jag fattar ingenting men det måste ha något att göra med Vista.

Ursprungligen av magobe:

Jodå, det är kontrollerat, både en och flera gånger. Nu har jag upptäckt att jag inte heller ser allt när jag går in via Windows-programmen. Jag fattar ingenting men det måste ha något att göra med Vista.

Kan det ha med group policy att göra? Filrättigheter påverkas ju både individuellt (filrättigheter) och group policy (grupprättigheter). De båda kan ta ut varandra… men group policy tror jag är överordnat.

Kom dessutom nu på att det även kan finnas user policy. Jag tror att policy inte riktigt är samma sak om rättigheter, men påverkar ändå läs-/skrivrättigheter till volymer, mappar och filer.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-15 12:27

Group Policy appliceras ju på en User (Dvs. den personen som är inloggad på Vista maskinen - det borde ju rimligtvis vara samma user oavsett windows eller mac..) alternativt en Dator (Computer) - vilket förutsätter ett AD - vilket knappast finns.

Det enda jag kan tänka mig är att Samba monterar enheten fel i OSX på något sätt. CIFS är ett nyare protokoll och erbjuder en massa extra funktioner jämfört med samba.

Om du vill kan du montera sharen i konsollen med cifs

Typ:

mount -t cifs -o username=name,password=secret //server/share /mnt/dir

Jag är ingen windows expert. Jag jobbade bara kort med Windows inställningar och rättigheter. Macintosh är mitt specialområde. Så det är klart att jag inte kan svara helt rätt… Men vi hade sådana problem och då körde vi med AD.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-16 16:44

Tack så jättemycket för era svar. Eftersom jag har Vista Home Premium kan jag inte komma åt några policys, annars var jag inne på den tanken jag också. Att montera med CIFS har jag försökt genom att skriva in det i "Anslut till server" utan framgång (med att se alla mappar alltså). När jag försöker via terminalen får jag hela tiden meddelandet "No such file och directory". Hur skriver jag in sökvägen till den mapp som jag vill "mounta" nätverksenheten i om jag vill göra det till min hem-mapp? Har testa både med /users/användare/mountmapp och ~/mountmapp.

Du kan inte mappa en katalog utan att du delar ut katalogen och mappar den direkt.
Gäller CIFS/SMB.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-16 18:07

Jamen om jag ska försöka göra som studiox föreslog ovan, att mounta den i terminalen ska jag väl ange en monteringspunkt sist

mount -t cifs -o username=name,password=secret //server/share /mnt/dir

Vad ska jag alltså ersätta /mnt/dir med

Du behöver någonstans lokalt att mounta den, t.ex en mapp i ditt hembibliotek. Skapa mappen share som behövs för exemplet nedan.

Så /mnt/dir ska vara /Users/dinanvändare/share.

Och kör sen:
mount -t cifs -o username=name,password=secret //server/share /Users/dinanvändare/share

  • Oregistrerad
  • 2011-03-16 19:34

Du bör montera den i /Volymens.

Dock så läste jag på lite, vet inte om det gäller i OSX längre (någon guru kan ju flika in) men -cifs verkar inte vara supportat i OSX (vilket iofs verkar konstigt)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-17 09:50

Återigen tack för era försök att hjälpa men jag gav upp. Efter att ha letat runt som en tok efter någon annan med samma problem utan att hitta något stoppade jag in XP i stället och nu funkar allt som det ska. Alla mappar visas och kan användas utan problem. Det är samma maskin, samma diskar, samma mappar som delas ut så det måste vara något i Vista som orsakar detta. Jag lyckades även installera MySQL enbart via installationsprogrammet på första försöket, i Vista ägnade jag en hel dag åt detta och fick till slut göra det manuellt för installationsprogrammet vägrade slutföra installationen.

Nu kan lugnet lägra sig över datarummet igen och man kan ägna sig åt nyttigare saker än att skruva på servern.

1
Bevaka tråden