Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning från bredbandsbolaget

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-10-30 10:08

Jag fick idag en varning från bredbandsbolaget i min brevlåda där ett mail från MPAA var bifogat.
Dom listade några filer jag delat ut med LimeWire och skrev att dom kunde stänga av mitt abonnemang.
Men det stod inte klart för mig om några åtgärder skulle tas.
Någon annan bredbandsbolags-kund som fått liknande, som vet mer vad det innebär.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-30 10:11

hur har dem sett d?

kanske byter till BBB snart så.... vill ju itne ha dem snokandes på mitt lilla nätverk hemma...

  • Oregistrerad
  • 2002-10-30 10:25

Delar man ut filer så syns det ju.
Mppa tog ip-adressen och skickade en anmälan till Bredbandsbolaget.
Det är ju inte så att BBB snokar på ditt nätverk.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-30 10:28

självklart... dum fråga...
*skyller på tidig morron*
fast d där om att BBB inte skulle snoka på din dator har jag hört andra historier om...

Å andra sidan så ligger bevisbördan hos dom. Jag kan dela ut filer som heter "Adobe Photoshop 7 CD" fast det är mina familjefoton på ;D

Men men.. Om man får en varning. Ja då är det nog till att vara försiktig.

Jag tycker inte BBB (eller någon annan bredbandsleverantör) ska kunna stänga av personer från sina nät pga. piratverksamhet. Det är ju liksom inte deras buisniess, de bara förmedlar informationen vidare. Vad är nästa steg? Ska Posten få öppa våra brev och kunna stänga av alla som som håller på med olagligheter.

Visst olagliga verksamheter bör stoppas, men inte på det här sättet. Informationsförmedlare ska inte bry sig om vad som förmedlas i näten, eller i våra postpaket.

/M

  • Oregistrerad
  • 2002-10-30 10:40

Om jag har förstått det hela rätt så laddar MPAA (eller vad dom heter) själva ner filerna som bevis, sedan skickas varningen. Det påstås att bredbandskunder blivit avstängda pga detta. Fast vidare åtgärder har jag inte hört talas om.

[ 30 Oktober 2002, 10:46: Meddelandet ändrat av: ••• ? ••• ]

  • Oregistrerad
  • 2002-10-30 10:48

Fick ett svar från bbb på ett mail jag skickade.
Inga övriga åtgärder tas. Inga adresser vidarbefodras till MPAA.
I övrigt tippsade han mig om att kryssa i på LimeWire att jag inte vill dela med mig och sen bara fortsätta ladda hem som vanligt.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-30 10:51

BBB har nog fildelningsprogrammen att tacka för mycket. Tillgången till "olaglig" fildelning är det som gör att folk i allmänhet vill ha bredband, och är egentligen det enda som utnyttjar bredbandets fulla kapacitet.

Det lagliga bredbandsinnehållet lyser med sin frånvaro, eftersom ingen vill betala för det.

Och då kan det ändå inte mäta sig med det olagliga bredbandsinnehållet...

Dessutom, sist jag såg en broschyr från BBB stod där saker som "...med 10mbit tar det bara några minuter att ladda hem en långfilm!"

Visa mig var man laddar ner långfilmer lagligt!

[ 30 Oktober 2002, 10:54: Meddelandet ändrat av: ceder ]

Är det Antipiratbyrån som avses?

Det är ett oseriöst skämt som bl.a jämställer parallellimport av R1 med piratkopiering.

Dessutom lägger de in väldigt "snygga" trailers på diverse Scanbox-DVD:er om piratkopiering.

Det finns ingen laglig rätt att stänga av fildelare. Dock brukar APB bearbeta bredbandsoperatörerna med resultatet att de kan stänga av kunder som fildelar med förevändningen att det är "piratverksamhet". Det blir det där med "ni ansvarar för vad kunderna delar ut - ni måste stänga av dem".

Upp till kamp mot APB!

  • Oregistrerad
  • 2002-10-30 13:21

Fick den här länken bifogad från BBB.
Intressant läsning här.

Och en vänlig hälsning.
Gillar BBB, fast jag fick en varning.

Den där artikeln och dess innehåll har diskuterats här tidigare, PJW tipsade för någon vecka sedan om den i den här tråden:

Fildelning på tapeten igen!

Förövrigt så tror jag BBB har rätt att stänga av folk för att de bryter mot avtalet mot BBB. De flesta ISP:er har redan idag avtal där kunden binder sig att inte göra något olagligt (och att dela ut programvara som andra fritt kan tanka faller under detta), och därmed kan BBB stänga av pga avtalsbrottet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:

Det finns ingen laglig rätt att stänga av fildelare. Dock brukar APB bearbeta bredbandsoperatörerna med resultatet att de kan stänga av kunder som fildelar med förevändningen att det är "piratverksamhet". Det blir det där med "ni ansvarar för vad kunderna delar ut - ni måste stänga av dem".

Det är precis detta som Lawrence Lessig varnar för i "The future of ideas". http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/
detail/-/0375505784/qid=1035980753/sr=1-1/
ref=sr_1_1/103-5934672-9842237?v=glance

ISP är rädda för att bli stämda av copyrighthavare etc. Eftersom man inte kan gå på privatanvändarna direkt pga praktiska problem, så går man bakvägen. Frågan är om det skulle hålla i domstol för ISPerna att vara ansvariga för allt som sker i nätverket. Men ISPerna vill inte ta chansen. Detta är dock en gråzon, med stora bevisproblem samt domstolar som inte förstår frågorna.

Lessigs tes är att kreativiteten och "friheten" på nätet alltmer begränsas av företag och organisationer som delar upp nätet emellan sig. Staten hänger inte med för att skydda övriga användare. Poängen är att upphovsrätten har blivit så stark i och med internet att man kan fråga sig om inte denna rätt skall begränsas, enligt Lessig. Det skulle i sin tur innebära att Antipiratbyråns uppdragsgivare försvagas.

Jag förordar inte piratverksamhet. Men jag förmodar att Antipiratbyråns tolkning av upphovsrättslagen skulle bli att jag inte skall få ladda över mina MP3 på min ipod. Och det är att gå lite väl långt, med hänsyn till § 12 i upphovsrättslagen. § 12 säger att jag får framställa enstaka exemplar för enskilt bruk.

När det gäller datorprogram så är det helt förbjudet att kopiera. Däremot förekommer det i rätt stor utsträckning. Därför är det lite lustigt att Antipiratbyrån själva laddade ner material från andras servrar och sedan anmälde dem till bolagen. I ärlighetens namn borde de också ange sig själva, eftersom de gjorde kopior i och med nedladdningen. (Detta läste jag i Computer Swedens nättidning, men har ingen länk tyvärr.) Däremot får man göra säkerhetskopior, och denna möjlighet har man alltid enligt upphovsrättslagens §26g.

[ 30 Oktober 2002, 13:57: Meddelandet ändrat av: Pontus Sörlin ]

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-10-30 14:05

-Stängde ned min carracho server fort somfan-

Har själv BBB, inte fått nån varning än dock, inte polaren heller som haft sin server uppe i över ett halvår..

hm...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-30 14:33

Carracho är väl ofta stängda servrar... Sen är det Maconly - mindre betydelse.

Är det olagligt o både dela ut och ladda ner?

Hur kan de bevisa att man inte känner personerna som laddar ner/upp? För i såna fall är det väl lagligt?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Pontus Sörlin:
Därför är det lite lustigt att Antipiratbyrån själva laddade ner material från andras servrar och sedan anmälde dem till bolagen. I ärlighetens namn borde de också ange sig själva, eftersom de gjorde kopior i och med nedladdningen.

De har fixat tillstånd att ladda ner från de som har rättigheterna till programmen, dvs programvaruföretagen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:
Hur kan de bevisa att man inte känner personerna som laddar ner/upp? För i såna fall är det väl lagligt?

Ja det finns den där BBS-lagen eller vad den kallas. Det finns nåt som säger att om det är en mindre vänkrets så är det ok att sprida till, har jag för mig. Det var nån BBS-ägare som blev friad just för att det var bara några få som loggade in på hans BBS. Tror gränsen är kring 20 pers.

Men om du kör LimeWire så är du ju öppen för alla och därmed är det nog ganska svårt att trovärdigt hävda att bara dina vänner laddar ner från dig. Kör du en stängd HL-server är det nog annorlunda. Det är just fildelningsprogrammen som de gett sig på i detta fall. De som ligger öppna för alla i hela världen.

...men när man går in på en DC-server tex står det att kopiering av upphovsrättsskyddat bla bla är olagligt och att du inte får ladda ner sånt du inte äger osv

tex är det ju inte olagligt o ladda ner ngt som jag äger en licens för

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:
Är det olagligt o både dela ut och ladda ner?

Hur kan de bevisa att man inte känner personerna som laddar ner/upp? För i såna fall är det väl lagligt?

Nedladdning är det f.n. oklart vad som egentligen gäller. Det finns tolkningar som går ut på att det för svenskar är ok att ladda ner allt de hittar för enskilt bruk. Datorprogram kan dock inte lagligen kopieras ens för enskilt bruk.

Att bevisa detta är ju en annan sak. Det har ansetts att det som sker inom den privata sfären är svårt att kontrollera. Därför är detta inte straffbart så länge det inte sker inom näringsverksamhet. Men det är fortfarande inte tillåtet.

Från det s.k. BBS-målet:

Citat:

quote:"I anslutning härtill kan det finnas skäl att erinra om vad som inledningsvis anförts om att såväl upload som download torde vara att betrakta som sådan kopiering som kan medföra ansvar för upphovsrättsintrång. Med de speciella förhållanden som är förbundna med verksamheten vid BBS:er, vilka förekommer i ett mycket stort och växande antal, förefaller emellertid möjligheterna för närvarande att spåra användare, som kan göras ansvariga för olovlig kopiering, som begränsade."

1
Bevaka tråden