Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google tänker efterbehandla filmer på YouTube?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-16 14:14
Ursprungligen av ;:

Hur tusan gör dom det där - helt galet vilken förbättring!

Man får hoppas att dom ger fa'n i filmer som ser bra ut från början :-D. Det är nog uselt som det är nu när dom packar om - dom packar ju om allt - även om man skickar en perfekt H264'a med sund bitrate så packar dom om till en ny med samma bitrate. Att dom packar om till dom mindre versionerna fattar jag ju, men att deras algoritm inte känner igen en perfekt HD H264 - en som har samma codec och bitrate som dom vill ha - är ju uselt. Alltså; dom packar om original som inte behöver packas om. Man tycker ju att det borde vara av intresse för dom att lätta på CPU-belastningen.

Det är spännande matte dom använder. När det gäller restaurering av gammal film (fläckar, repor, etc) så är det inte så avancerat. När det gäller skakning kan det vara tuffare; exemplet i länken är en enklare match. Men föreställ er en skakig mobilfilm på ett hoppande folkhav på en rockkoncert - t.ex. - där det är hundratals objekt som rör sig olika - eller ett glittrande hav. Då kompromissar man. En del artefakter köper man helt enkelt. En och annan skalle på rockkoncerten blir totalt fel. Men i stort är det en fenomenal idé av Google/YouTube - verkligen en sjysst tjänst för många användare :-). Tekniken är gammal, men först nu har man CPU för att kunna fixa enorma mängder 24/7. Det säger en hel del om Googles maskinparker att komma med sådant här :-D. Apples MobileMe är ju rena fjärtmoppen antar jag.
Man har digitalt restaurerat gammal film sedan början av 90 tror jag. Men då tog det typ en månad per rulle :-D.

Senast redigerat 2011-03-16 14:37
  • Oregistrerad
  • 2011-03-16 15:46
Ursprungligen av Zimmerman:

Man får hoppas att dom ger fa'n i filmer som ser bra ut från början :-D. Det är nog uselt som det är nu när dom packar om - dom packar ju om allt - även om man skickar en perfekt H264'a med sund bitrate så packar dom om till en ny med samma bitrate. Att dom packar om till dom mindre versionerna fattar jag ju, men att deras algoritm inte känner igen en perfekt HD H264 - en som har samma codec och bitrate som dom vill ha - är ju uselt. Alltså; dom packar om original som inte behöver packas om. Man tycker ju att det borde vara av intresse för dom att lätta på CPU-belastningen.

Jag trodde det berodde på att dom overlayade sin "fina" YouTube logga direkt i filmen, men är inte säker såklart.

Loggan är nog bara ett lager i Flash-playern. Tar man ner YouTube-filmer så är den inte där - alltså inte "inbränd".

Ursprungligen av studiox:

Jag trodde det berodde på att dom overlayade sin "fina" YouTube logga direkt i filmen, men är inte säker såklart.

Verkligen trevliga funktioner i demonstrationsvideorna, men jag hoppas att de kommer låta det finnas valfrihet eftersom en del konstfilms material kan förstöras med "förfinande" funktioner.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-16 14:34
Ursprungligen av ;:

Det är väl som att köra filmen i iMovie och ta bort skakningarna. Att ta bort flacker och skräp är väl att undersöka varje frame och ta bort saker som ändras snabbt och försvinner. Kostar mycket räknekraft men jag antar att Google har nog med räknecentren som kan sköta allt det här.

Menn visst är det imponerande. Fast hoppas att de fortsätter att använda h264 video.

//Rob

Robo-X, jag antar att de kommer att implementera detta som en del av WebM-komprimeringen för att kunna spara bandbredd och samtidigt bibehålla "likvärdig" kvalitet som med H.264. Mindre rörelse innebär mindre videofiler. Kanske använder de även resurserna ur företaget för att förbättra WebM-kodeken dessutom, bättre "motion estimation" etc. Man kan ju hoppas att WebM kommer i klass med H.264 snart.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-16 14:58
Ursprungligen av apple4ever:

Robo-X, jag antar att de kommer att implementera detta som en del av WebM-komprimeringen för att kunna spara bandbredd och samtidigt bibehålla "likvärdig" kvalitet som med H.264. Mindre rörelse innebär mindre videofiler. Kanske använder de även resurserna ur företaget för att förbättra WebM-kodeken dessutom, bättre "motion estimation" etc. Man kan ju hoppas att WebM kommer i klass med H.264 snart.

Nu är det ot men WebM är dödsdömt om inte hårdvaran har stöd för WebM. Just nu finns det inga mobiler eller stationära GPU som stödjer WebM och jag tror inte att det kommer att ändras på några år. Och om Google inte lova att stå för alla patent klagomål mot WebM ser det inte heller bättre ut. Jag tror inte Google kommer att ge några såna garantier för det kommer att kosta mycket i rättsprocesser.

//Rob

Jag tror H264 är här för att stanna en lång tid - även på webben. Det finns stora fördelar med att ha samma codec på alla områden och broadcasting (både mast och sattelit), videoprod och även konsumenthårdvara har helt tydligt valt väg. Det är H264 som gäller (kallas ofta för AVC eller AVCHD). Detta är infrastrukturer som man inte switchar i ett nafs bara för att Google hittar på något. T.o.m. Microsoft styr nu in på H264-vägen.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-16 15:49
Ursprungligen av ;:

Ordet kvalité är för mig inte synonymt med anti-skak, anti-old, anti-skit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-16 17:50
Ursprungligen av studiox:

Ordet kvalité är för mig inte synonymt med anti-skak, anti-old, anti-skit

Du har rätt i att det finns för många videos som har dåligt innehåll och även dåligt filmade videos. Synd att algoritmer inte kan ordna även den första

I många musikvideos så är ju skak en effekt - eller att ta bort skak från dokumentärt material när bomber detonerar är ju inte heller lämpligt :-). Det finns ju också en uppsjö material som är speciellt gjorda för att se vintage ut - med repor, damm, fläckar och allt. Flicker är ju också ett standardtrick :-). Det finns en uppsjö pluggar till t.ex. FCP som just krossar film; Old Projector, Vintage, Garbage, etc.
Så - man får ju verkligen hoppas att YouTube inte drar alla filmer genom samma kvarn. Det skulle ju vara en katastrof. Kanske blir det ett val man kan göra vid uppladdning - en liten kryssruta i samband med metaifyllning etc.

Ursprungligen av ;:

Bättre att ta snöret från början:

YouTube - iPod touch 4g video stabilizer - THE STRING

Ha! Så ska det se ut! Thats the trick! Undrar vad snöret kostar? Var kan man beställa det? (skämt)

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Bättre att ta snöret från början:

YouTube - iPod touch 4g video stabilizer - THE STRING

1
Bevaka tråden