Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Miniatyrer byter bild?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-03-15 16:10

En kollega har en jpg, från nätet. Ändrar han storleken på miniatyren byter den från ett porträtt till en gravsten....

Kanske inte ett jätteproblem, men det vore ju kul att veta om någon annan har råkat ut för samma problem. Antar att det är dags att köra en Onyx/skivkontroll.

Vad menar du med "miniatyren"? Är det inte själva bilden han byter storlek på? Var och hur gör han denna storleksförändring?

Och "gravsten" förstår jag inte heller i det här sammanhanget?

  • Medlem
  • 2011-03-15 16:27

1. Öppna en mapp med bilder, i läget "visa som symboler" (dvs miniatyrer)
2. Dra i reglaget längst ner. Miniatyrerna ändrar storlek.

Bilden är ett porträtt. När miniatyren minskar till ca 50% byter den utseende från en person till en gravsten...

Det får du nog visa med ett par skärmdumpar.

Här funkar det alldeles utmärkt att ändra storlek på fil-ikonerna utan att det blir någon "gravsten".

  • Medlem
  • 2011-03-16 01:45

Hallå. Naturligtvis är detta ett undantag. Har aldrig varit med om detta.

Problemet är ju att det INTE borde bytas bild!!! Misstänker att någonting blivit korrupt och filen blandar ihop två miniatyrer.
jag får be honom skicka mig filen, så jag kan bifoga den.

Jag är intresserad av vad som händer om man väljer "visa info" för den bilden, och vilken ikon den visar då?

  • Medlem
  • 2011-03-16 13:17

Många bildformat kan inkludera en sparad miniatyrbild, som används för visning i små format, det gör visningen blixtsnabb, eftersom inte hela filen behöver läsas och kalkyleras. Vid visning över en viss storlek brukar dock program gå direkt på själva bildinnehållet, eftersom visningskvaliteten annars blir för låg.

Jag skulle gissa att det som hänt i detta fall är att den sparade förhandsvisningen av något skäl inte är baserad på den här bilden, antingen för att filen avsiktligt manipulerats, eller för att något program har gjort fel i något led.

Vill man korrigera det kan man t.ex. använda terminalkommandot "sips -i [sökväg till bild]"

  • Medlem
  • 2011-03-16 18:19

Japp. Filen är ju inte som den ska... Skulle bra gärna vilja veta om man kan skapa en Miniatyr som har olika utseende i olika storlekar. Det vore ju oerhört bra att kunna skapa beskärningar etc istället för en vanlig zoom.

Något program som kan detta?

1
Bevaka tråden