Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign; Avstavningslexikon kopplat till lager

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter med ett dokument på 160 sidor. Språkversioner med enbart svartplåtsbyte så varje språk ligger i ett eget lager. Nu är det som så att texterna inte utgör en lång flödande textmassa mellan sidorna utan är fristående textboxar. Eftersom avstavning är olika för varje språk undrar jag om det finns något enkelt sätt att koppla ett avstavningslexikon till ett helt lager. Att sitta och markera varenda text enskilt och sedan välja lexikon är uteslutet pga arbetsinsatsen. Letar helt enkelt efter ett smidigt sätt att tilldela lexikon till lager. Script är väl annars den enda lösningen. Borde f-n lära mig det någon dag:)

Dokumentet är gjort i CS3 och jag har inte möjlighet att ändra på det då slutanvändaren ej har högre version.

/martin

Jag har utvecklat Script för sånt där, men är det ett tillfälligt behov kan du använda sök- och ersätt med alternativet "sök (ej) i dolda lager" och så bara tända upp/släcka rätt lager innan du gör sökningen.

Eller ha en master stycke/tecken format mall som man använder för typografiska regler, och sedan språkspecifika mallar för respektive språk som bygger på master mallen. Det gör att man har en mall man ändrar i för typografiska regler, en annan för språkmässiga, och andra unika regler för respektive språk.

Men, jag tror Richards Sök/Ersätt variant är snabbare med ett befintligt dokument.

Varför inte skapa separat stycke tagg istället, t.ex. Brödtext_en, Brödtext_sv osv.
Brödtexten "Brödtext_en" används vid engelska lagret osv.

Ursprungligen av The Real Viking:

Varför inte skapa separat stycke tagg istället, t.ex. Brödtext_en, Brödtext_sv osv.
Brödtexten "Brödtext_en" används vid engelska lagret osv.

Jag uppfattade frågan som att det redan fanns ett dokument, och i så fall måste man ju applicera de nya formaten på den befintliga texten, vilket är ett slavgöra, utan scripting. Däremot fungerar det ju väldigt väl för nya dokument, även om det lätt blir kolossala mängder format.

Richard har helt rätt dokumentet finns redan.

Vill bara tacka för det eminenta rådet med sök/ersätt. Funkade perfekt!
Ska nog ta en djupdykning i den dialogrutan - verkar kunna fixa en väldig massa irritationsmoment.

/martin

  • Medlem
  • 2011-03-19 20:17

Tips: Det går att spara färdiga sök/ersätt för framtida behov.

1
Bevaka tråden