Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

köpråd iPad stylus

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej, som tråden lyder, vilken stylus är det som gäller om man vill ha möjlighet att köpa av en svensk webbshop? Alupen, Pogo eller någon annan?

Jag föll direkt för en produkt som inte går att köpa i sverige, Boxwave stylus. Men jag ramlade också över en produkt som går att köpa i Sverige för 199kr och den heter Macally Penpal. Dessa två produkter såg otroligt lika ut på bild och visst, jag lyfte in 2st produktbilder i Photoshop och det verkar vara precis samma produkt men med olika etiketter.

Macally Penpal är pennan näst längst till vänster emellan boxwave i svart och silver. Måste ju vara en OEM-produkt som båda dessa företag köpt in? Någon som kört Macally och har några tankar?

Jag har köpt denna penna till min iPad och den funkar strålande (påminner mycket i design mot de du visar)

iPad Targus pen

Lite lägre pris än vad du sa dessutom.

Ursprungligen av citronsyra:

Jag har köpt denna penna till min iPad och den funkar strålande (påminner mycket i design mot de du visar)

iPad Targus pen

Lite lägre pris än vad du sa dessutom.

Hej, beställde precis den produkten via jobbet. Verkar återigen vara exakt samma produkt som Boxwave och Macallyn.

Bra fråga, vill också höra lite om pennor till iPad. Lägger dessutom till en följdfråga: finns det något bra program i App Store som tolkar handstil och som klarar svenska bokstäver?

Ursprungligen av Capeman:

Bra fråga, vill också höra lite om pennor till iPad. Lägger dessutom till en följdfråga: finns det något bra program i App Store som tolkar handstil och som klarar svenska bokstäver?

MacOS X har ju stöd för handigenkänning, ett arv från Newton. Ink tror jag det hette. Har de inte fört över Ink till iOS? Kanske det finns iOS i API men är inaktivt?

Något för iOS 5?

Ursprungligen av The Real Viking:

MacOS X har ju stöd för handigenkänning, ett arv från Newton. Ink tror jag det hette. Har de inte fört över Ink till iOS? Kanske det finns iOS i API men är inaktivt?

Något för iOS 5?

Gamla hederliga Inkwell, ja! Det finns inte med i iOS. Skulle jag satsa pengar på något skulle det snarare vara att det råkar försvinna i all tysthet från OS X nån gång framöver också, än att det hamnar i fler Apple-produkter. Det är iaf en ganska rimlig tolkning av Steves "If they need a stylus, they blew it"

Inkwell var nog för övrigt ganska direktportat från Newton, finns ett rätt kul påskägg som pekar i den riktningen.

Ursprungligen av Samuel K:

Gamla hederliga Inkwell, ja! Det finns inte med i iOS. Skulle jag satsa pengar på något skulle det snarare vara att det råkar försvinna i all tysthet från OS X nån gång framöver också, än att det hamnar i fler Apple-produkter. Det är iaf en ganska rimlig tolkning av Steves "If they need a stylus, they blew it"

Inkwell var nog för övrigt ganska direktportat från Newton, finns ett rätt kul påskägg som pekar i den riktningen.

Inkwell, var det ja!
Jag hade väldigt gärna sett det på iPad som komplement till touch screen. T.ex. när man skall rita, eller när man sitter i föreläsningssal och skall skriva ner anteckningar. Då är skrivandet med handstil med stylus penna mycket mer naturligt än tangentbord och i många föreläsningssalar finns inte alltid ett bord att lägga iPaden på och skriva och skriva med iPad på knäna är inte lätt…

Det fanns rykten om att iPad skulle i framtiden förses med stylus som komplement till touch screen. Det kan vara så enkelt att de vill porta Inkwell till iOS och testa ordentligt internt. Sist jag hörde (för ca 1/2 år sen) var Steve Jobs inte längre mot stylus, när den används som komplement. Tror att i prototyp varienterna av iPad fungerade stylus pennan endast i textfält och ritfält.

Jag hittar tyvärr inte källan…

Ursprungligen av Capeman:

Bra fråga, vill också höra lite om pennor till iPad. Lägger dessutom till en följdfråga: finns det något bra program i App Store som tolkar handstil och som klarar svenska bokstäver?

PhatPad verkar bra.
Svenska bokstäver vet jag inte då jag inte testat, men PhatPad har funnits på marknaden i 8-9 år eller något sånt så antar att det stöder ÅÄÖ.

PhatPad for iPad on the iTunes App Store

Ursprungligen av keptang:

PhatPad verkar bra.
Svenska bokstäver vet jag inte då jag inte testat, men PhatPad har funnits på marknaden i 8-9 år eller något sånt så antar att det stöder ÅÄÖ.

PhatPad for iPad on the iTunes App Store

Tack, ska kolla närmre på den!

När jag var i USA och besökte en Apple Store såg jag många Apple anställda som hade samma stylus penna trådskaparen visar oss hängande på snöret till deras ID bricka…

Ursprungligen av The Real Viking:

När jag var i USA och besökte en Apple Store såg jag många Apple anställda som hade samma stylus penna trådskaparen visar oss hängande på snöret till deras ID bricka…

Men i det fallet, är det inte pga hygienskäl då?

Folk kommer in med sina iEnheter (alt enheterna som finns i affären) som dom kladdat på och de anställda vill inte få deras kladd på fingrarna?

Ursprungligen av iphonebutiken:

Men i det fallet, är det inte pga hygienskäl då?

Folk kommer in med sina iEnheter (alt enheterna som finns i affären) som dom kladdat på och de anställda vill inte få deras kladd på fingrarna?

Används till deras "vandrande" betalterminaler.

Ursprungligen av keptang:

Används till deras "vandrande" betalterminaler.

Japp, det tror jag också. Det är lite svårt att skriva sin signatur med fingret. En anställd (grupp chef) hade inte stylus och bad mig skriva under och vid första försöket gick det uselt så jag fick låna en av hans kollega. De båda anställda kisade på varandra som om den den ena skröt, "Jag har en stylus men inte du…" Vi alla tre skrattade sen… men det finns faktiskt nytta med en stylus i vissa sammanhang…

Men som sagt inte alla har stylus och jag uppfattade att det är upp till var och en anställd själv att vilja ha den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-17 18:04

Jag tänker att enda anledningen till att Apple skulle släppa en stylus till iPad är för att kunna rita. iOS-gränssnitt kommer inte att anpassas till en stylus men däremot så kommer iOS innehålla API's till utvecklare som gör ritprogram. Men då måste nog upplösningen på skärmen upp ett snäpp (dubblas) så antagligen i och med iPad 3.

Ursprungligen av acke:

Jag tänker att enda anledningen till att Apple skulle släppa en stylus till iPad är för att kunna rita. iOS-gränssnitt kommer inte att anpassas till en stylus men däremot så kommer iOS innehålla API's till utvecklare som gör ritprogram. Men då måste nog upplösningen på skärmen upp ett snäpp (dubblas) så antagligen i och med iPad 3.

Precis det jag skrev i #9:

Tror att i prototyp varienterna av iPad fungerade stylus pennan endast i textfält och ritfält.

Dvs att stylus inte används för navigering eller annat liknande, bara att skriva och rita med.

Ursprungligen av acke:

Jag tänker att enda anledningen till att Apple skulle släppa en stylus till iPad är för att kunna rita. iOS-gränssnitt kommer inte att anpassas till en stylus men däremot så kommer iOS innehålla API's till utvecklare som gör ritprogram. Men då måste nog upplösningen på skärmen upp ett snäpp (dubblas) så antagligen i och med iPad 3.

Skulle vara rätt grymt, särskilt om den var tryck- och lutningskänslig. Tveksam till att det händer när det ändå är en ganska smal produkt, men teoretiskt är det inget som hindrar tredjepartsleverantörer från att utveckla något åt det hållet. Handstilsigenkänning i iOS tror jag inte alls på (utöver den som redan är inbyggd), om inte annat för att det är ett betydligt långsammare och mindre ergonomiskt sätt att skriva på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-26 19:43

Hej,
här är en annan penna som också är väldigt lik och dessutom ännu billigare:
WEBHALLEN.com - Mtix Swift Stylus fr iPad, iPhone och iPod Touch

Bra program för anteckningar: Cocoa Box: Penultimate for iPad

nu har jag testkört 2st olika stylusar på jobbet, en från targus och en från samsung, i mångt och mycket exakt samma produkt.

känsligheten är exakt densamma i dessa två produkter men targusen låg något under i pris. Det skulle förvåna mig om någon av stylusarna med rund gummispets var sämre än den andra faktiskt.

Min hemmagjorda penna fungerar fortfarande bra efter två år:

YouTube - ‪Make an iPad/iPhone/iPod Touch Stylus Pen‬‏

Jag köpte en stylus som heter Jot och finns i flera olika varianter på campustore.se. Är riktigt nöjd då min förra inte alls hade samma precision som min Jot.

Ursprungligen av oscar22:

Jag köpte en stylus som heter Jot och finns i flera olika varianter på campustore.se. Är riktigt nöjd då min förra inte alls hade samma precision som min Jot.

Hmmm... en person vars första inlägg är en produktrekommendation i en gammal tråd. Det luktar reklam lång väg.

Men om man nu ska göra reklam... Är det inte lite pinsamt att man skriver fel adress? Och att man inte ens lyckas göra en klickbar länk i inlägget?

De är klart inte så lyckat att skriva fel adress, missade ett s efter campus. Oavsett, så är jag nöjd med min penna och jag vet flera på Lunds universitet som använder den dagligen för att ta anteckningar på, hade tidigare en med gummiknopp men det funkade inge bra att ta anteckningar då den var så oprecis. Däremot gillar jag gummiknopparna när man sitter och slösurfar, vilket man ifs kan lika bra kan göra med fingret. Vart man köper pennorna är väl skit samma men vad jag vet finns den ännu inte på så många fler ställen. Där av skrev jag adressen.

1
Bevaka tråden