Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är min iMac död?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2011-03-15 21:59

Min dotter har en gammal 17 imac G4 globe som började bli slö för att till sist inte starta. Den visar äpplet, det snurrar lite grann sen stannar datorn helt. Med en 9.2 startskiva kunde jag gå in och kolla HD och se att den var full 99% så jag formaterade den men jag kunde inte lägga in nytt os i den för den accepterar inte något alls verkar det som. Bilden var klar och tydlig så då är väl bildskärmskortet ok antar jag då, okunnig som jag är. Med skivkontroll kunde jag se att disken var felfri verkade det som enligt programmet, i alla fall. Det gick att se filerna och allt som fanns där innan jag formaterade den för säkerhets skull. Det borde ju tyda på att disken är ok. Nu skall den vara helt blåst men vill ändå inte ta emot min 10.3 skiva, samma system som den hade tidigare. Jag har provat att resetta pram men det hade ingen betydelse. Jag har sökt här efter nya vägar att gå för att testa fram vad felet kan vara men inte hittat något. Hur viktig är den där lilla knappen gömd under bottenplattan, styr den uppstarten, eller? Tyder detta på batteriet och kan man byta det själv? Någon som har ett bättre tips till en villrådig pappa med en klagande 13-åring?

Tycker det låter som hårddisken ändå. Du har ingen lite nyare version av OS X att prova att lägga in? Den klarar ju minst 10.4 (du skriver inte vilken CPU-hastighet det rör sig om, är den över 867 MHz så kan den köra 10.5).

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-03-15 22:52

Jag tror inte att den är en 867 den är lite för gammal för det, runt 700 har jag ett svagt minne av att ha hört men det kan ha ha varit inbillning. Jaha, då kanske det var HDn i alla fall men jag fattar inte varför den dök upp i skivprogrammet och gick att öppna och kolla i utan problem. Skulle man kunna lägga systemet på en extern disk och starta från den och på så vis kontrollera skivan bättre? Det är väl inte så enkelt att byta disk på en imac globe antar jag. Men är den körd kan man ju alltid göra ett försök innan den går till tippen dvs om det finns diskar att tillgå till rimliga priser. Eller går det att köra helt på extern disk?

Ursprungligen av ariis:

Jag tror inte att den är en 867 den är lite för gammal för det, runt 700 har jag ett svagt minne av att ha hört men det kan ha ha varit inbillning. Jaha, då kanske det var HDn i alla fall men jag fattar inte varför den dök upp i skivprogrammet och gick att öppna och kolla i utan problem. Skulle man kunna lägga systemet på en extern disk och starta från den och på så vis kontrollera skivan bättre? Det är väl inte så enkelt att byta disk på en imac globe antar jag. Men är den körd kan man ju alltid göra ett försök innan den går till tippen dvs om det finns diskar att tillgå till rimliga priser. Eller går det att köra helt på extern disk?

17" iMac G4 fanns som 800 MHz, 1 GHz och 1,25 GHz. Även om hårddisken dyker upp i Disk Utility och går att testa så betyder det inte nödvändigtvis att den är felfri.

Du kan boota på extern disk, men det måste vara FireWire om du ska köra 10.3. Macarna kan inte boota från USB-disk om du inte har 10.5, men då måste din G4 vara minst 1 GHz. Nu har jag inte öppnat jättemånga iMac G4, men jag tror inte det är SÅ svårt att byta hårddisk. Om det nu är den som är trasig.

Jag kör en iMac G4 från extern disk. Det funkar bra.

Och det är "rätt" OSX-skiva? Antingen original-cdn som följde med datorn ny eller en "retail" som passar alla burkar. Om det är en maskinspecifik OSX-skiva som medföljde en annan burk funkar det inte.

Är hårddisken rätt formaterad? HFS+ journalförd. Ej skiftlägeskänslig.

Annars så funkar som sagt gamla G4or alldeles utmärkt att boota och köra från extern FW-disk.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-16 12:04

Och rätt partitionstyp (det ska nog inte vara GUID utan APM eller vad det heter)?

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-04-13 12:38

Jag har en retail 10.4 som jag provade men det händer inget alls, skärmen är bara blå. Fast en kan läsa och starta från en os9.2 systemskiva men inte installera just det systemet. Jag har zappat pram och återställt pmu men jag drar mig för att ta ut hårddisken för jag har inte någon erfarenhet av kylpasta och sånt. Firewire hårddisken kan jag inte installera systemet på av någon anledning. Plötsligt tar det mer tid och energi än vad maskinen är värd så då får det bli tippen och en billig Pc till tösen. Tack för ert tålamod och goda svar.

Ursprungligen av ariis:

...Firewire hårddisken kan jag inte installera systemet på av någon anledning...

Antingen fel filsystem - ska vara Mac OS Extended (HFS+) (OBS! Välj inte skiftlägeskänslig!)

Eller fel partitionstabell - ska vara Apple Partition Map eftersom det är en PowerPC-Mac (På Intel-Macar ska det vara GUID)

Eller både och.

Finns det ingen 99macare i Lund (eller hur?) som kan göra en insats och rädda flickebarnet från den mörka sidan?

1
Bevaka tråden