Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buffalo Linkstation NAS och Gigabit Ethernet

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Intel Macbook
BUFFALO LinkStation Pro Duo 4TB NAS

Och så tänkte jag snabba upp det hela...
Så jag skaffa en:

Zyxel GS 105 Switch
Med rekommenderade kablar.

Men inte går det fortare...
Har jag glömt något fundamentalt?
Någon inställning att göra?

Vad är det som inte går fortare?

Citerar Dustins hemsida:

Citat:

Med extremt hög dataöverföringshastighet (upp till 75MB/sek) är LinkStation Pro Duo en högpresterande Dual Drive

Switchen du köpt är Gigabit. Det borde röra på sig hyggligt?

Ja i 75MB/s vilket borde vara typ 600mbit som max.

Hoppsan
Lite pinsamt...
Inser nu att en massa småfiler inte går fortare att kopiera med Gigabit nätverk.
Och det var det jag råkade börja kopiera.
Film projekten går ju däremot i förväntad fart att kopiera.

Glöm inte att kontrollera vilken typ av kabel du har. Cat. 5 kablar klarar ofta inte mer än 100mbit, dock kan du med Cat 5e komma upp i lite högre hastigheter. Så skaffa dig Cat. 6 för att vara säker. För att hitta vilken kabel du har, läs på kabeln. De står alltid vilken typ av kabel du har.

Ursprungligen av Hanuman:

Hoppsan
Lite pinsamt...
Inser nu att en massa småfiler inte går fortare att kopiera med Gigabit nätverk.
Och det var det jag råkade börja kopiera.
Film projekten går ju däremot i förväntad fart att kopiera.

Småfiler är ett gissel att kopiera. När Lunarstorm skulle kopiera sitt SAN till ett nytt SAN (dom delade serverhall med oss) tog det två månader att kopiera alla filer - många miljoner små avatars, bilder osv.

Det dök upp en gigabit-switch här nyligen, och i början fick jag bara 100 Mbit på ethernet. Gigabit-signalen är tydligen så känslig att fel jack (väggmonterat) eller för lång kabel kan göra att datorn väljer att köra på 100baseT istället för 1000baseT.

Så kolla att du har minst Cat5e som citronsyra skrev, och att sladden inte kläms under nån dörr eller att du har gamla jack.

Jo det är 10 m Cat 6 kabel direkt från switch till dator.
Är ny med Gigabit...
Hade förväntat mig mer.
Förbannade småfiler!
Kunde ju klart zippa ihop det som inte används så ofta (typ clipart och typsnittsarkiv) för att snabba upp framtida backup och HD byten.

Någon som har erfarenhet av alternativ till Findern, typ Disk Order, muCommander?
Apple verkar vara för upptagna med att göra leksaker för att få till det där med filkopiering...

Ursprungligen av Hanuman:

Apple verkar vara för upptagna med att göra leksaker för att få till det där med filkopiering...

Mowaha.

Pröva annars iperf och se hur bandbredden är. Kräver två datorer såklart.

Men som Björnström skrev, gäller det många småfiler är hårddisken mycket långsammare än 1 Gbit/s. Du får väl skaffa 20 SSDer och raida.

Senast redigerat 2011-03-18 23:34
  • Medlem
  • TÄBY
  • 2011-03-19 06:40

Cat5e är allt som behövs i en vanlig bostad för gigabit. Cat6 är robustare kabel och bättre när man ligger kring 100m i kabellängd.

Den enda fördelenmed cat6 för hemmabruk är att den är ofta lite mer stryktålig.

Kopiera stora mängder filer så kan jag rekomendera rsync som finns med i osx.

Hur kollar man hastigheten i sitt hemmanätverk?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-03-28 20:40

Kopiera en stor fil mellan två datorer (gigabyte-klass helst) och mät tiden.

I terminalen borde väl "time cp...." fungera, jodå det gör det.
Men jag har just nu inget nätverk att testa det i, bara min lokala SSD, och där går allt fort. (ungefär 219MB/2,9s = 73MB/s)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-03-28 21:11

Det finns ett sätt att gå runt problemet med små filer !

Lägg små filer i en mapp. Komprimera mappen (välja högerklick o komprimera) och kopiera snabbt i nätet sedan !

Jag är osäkert om man vinner tid för man ska ju komprimera innan kopiering. Har inte tagit tider...

Om du zippar den utan att komprimera lär du vinna tid iaf.

Varje kväll och varje gång när jag ska till jobbet så säter jag maccen till att kopiera filer och nästan varje gång jag kommer tillbaka så möts jag av ett felmeddelande av typen: The Operation Cannot Be Completed Because One Of More Required Items Cannot Be Found.
Lögn och förbannad dikt, för det är bara att leta upp var det tog stopp och sedan forsätta.
Finder kräver passning som ett litet spädbarn!
Att kopiera en halv miljon filer på 5T borde maccen ha fixat själv på på ett dygn, men är nu ett 2 veckors jobb och ett hopplöst pillande.
Varför finns inte en valmöjlighet till att göra en log, hoppa över den felande filen och fortsätta?
Är det bara jag som tycker att Finder är och tydligen förblir på beta-stadiet när det gäller filhantering?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-31 11:33
Ursprungligen av Hanuman:

Varje kväll och varje gång när jag ska till jobbet så säter jag maccen till att kopiera filer och nästan varje gång jag kommer tillbaka så möts jag av ett felmeddelande av typen: The Operation Cannot Be Completed Because One Of More Required Items Cannot Be Found.
Lögn och förbannad dikt, för det är bara att leta upp var det tog stopp och sedan forsätta.
Finder kräver passning som ett litet spädbarn!
Att kopiera en halv miljon filer på 5T borde maccen ha fixat själv på på ett dygn, men är nu ett 2 veckors jobb och ett hopplöst pillande.
Varför finns inte en valmöjlighet till att göra en log, hoppa över den felande filen och fortsätta?
Är det bara jag som tycker att Finder är och tydligen förblir på beta-stadiet när det gäller filhantering?

Nejdu, det är du inte ensam om. Finns väl inte ett enda os som har en bra filhanterare

  • Medlem
  • 2011-03-29 08:59

Finder och filhantering har väl folk slitit sitt hår över de senaste 20 åren...

Ja precis!
Flintskallig borde jag vara vid det här laget...
Just nu har jag kommit in i ett stim av ovan nämnda felkod 43.
Försöker kopiera från mitt livs sämst köp (BUFFALO LinkStation Pro Duo 4TB NAS) till USB diskar.
Hjälp! Det måste ju finnas lösningar? Folk har ju macservrar!

de e väll bara o starta en terminal o köra med cp -r ? de gör jag ALLTID när jag ska kopiera många/stora filer för jag litar inte på att finder tar med alla filer.

cp -r
Har ingen aning om hur sådant funkar.
Måste erkänna att jag med en modern Mac förväntar mig att "drag n drop" funkar...
Precis som att jag förväntar mig att starta en modern bil med nycklar och inte med vev!
Skriva kod, MS DOS kommer jag ihåg med fasa...
Helst inte mer av något liknande!

"Disk Order" verkar ganska OK.
Inga super vetenskapliga tester... men den har fixat en hel del nu utan finderns "nu blev jag trött å skiter i det här" tendenser.
Andra OS vet jag inget om längre. Får migrän av Windows och har inte släpt in en enda MS fil innanför nätverkets 4 väggar de senast 4 åren.
Tips mottages tacksamt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-04-03 16:46

Varför inte testa att komprimera först och sedan kopiera ? Se min inlägg tidigare här....

Bra ide!
Jag gjorde imagefiler av clipart-arkiv och typsnitt mm. Tog lång tid men framtida back up kommer gå smidigare.
(och inte ta 3 veckor som det gjorde denna gång)

1
Bevaka tråden