Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ni som använder Optibay - Vad tycker ni om det?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken säger. Ni som använder er av en extra disk via optibay. Vad har ni för diskar och hur tycker ni att det fungerar?

Batteritid, ljudnivå, och annan info skulle vara kanon att få reda på!

Mvh
Filip

Jag har en 640GB 7200rpm disk i min Optibay och bootar på SSD. Fungerar jättebra. Man märker när hårddisken rullar igång för datorn "spinner upp". Har inte tänkt på att batteritiden försämras.

Kanon! Tack för svaret!

Är det något annat du tänkt på som man kanske inte funderar på förrän man dragit igång med optibay?

Vilken hårdisk har du i optibayen? Går din 7200 disk i vila när den inte används ?

Tack för svaren!

Ursprungligen av Fillepipe:

Kanon! Tack för svaret!

Är det något annat du tänkt på som man kanske inte funderar på förrän man dragit igång med optibay?

Vilken hårdisk har du i optibayen? Går din 7200 disk i vila när den inte används ?

Tack för svaren!

Den går i vila - och det märks. I framtiden ska jag bara ha SSD

Har inte koll på vilken hårddisk som sitter i den, får kolla när jag kommer hem. Kör Mac Pro på jobbet.

Har en WD500BEVT i min Optibay och bootar på SSD (OCZ Vertex 2).
Har lite problem med min SSD men det har inte med min Optibay o göra.
Tyst och svalt, batteri vet jag inte riktigt.

Okej. Vad är det för problem du har med din Vertex disk? Har läst lite om att de har haft problem med dem? Jag har varit inne på att köpa en sådan då dem läser och skriver i 500 vilket är rätt mycket mer än andra SSD diskar.

Citat:

Okej. Vad är det för problem du har med din Vertex disk? Har läst lite om att de har haft problem med dem? Jag har varit inne på att köpa en sådan då dem läser och skriver i 500 vilket är rätt mycket mer än andra SSD diskar.

Jag har inga problem längre
Det kom en ny firmware nu som löst det.

Jag har en Vertex 2, jag tror du tänker på Vertex 3

De ssd som läser och skriver i 500 MB använder sata III vilket bara de senaste macarna har. Vet tyvärr inte om
sata är kompatibelt på det sätt att man kan koppla in en sata III enhet till en sata II kontakt?

Okej! Tack för mycket bra info!

Men vist borde en SSD som läser och skriver i 500 fungera bra i de nya macbook Pro modellerna?

Ursprungligen av Fillepipe:

Okej! Tack för mycket bra info!

Men vist borde en SSD som läser och skriver i 500 fungera bra i de nya macbook Pro modellerna?

De nya, snabba (500 MB/s), är en perfekt matchning för MacBook Pro 2011, eftersom de behöver SATA III.

Tänk dock på att det bara är den SATA-kanalen där den vanliga HD:n sitter som är SATA III på nya MBP. Superdrivekanalen är fortfarande SATA II.

Så köper du en MBP 2011 så skall du ha din SSD på HD-kanalen och din HD på Superdrivekanalen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-03-28 15:40

Jag har en 320GB Samsung 5400rpm disk i min optibay för lagring (och windows). OS X på en Corsair Force 120gb.
Fungerar jättebra.
Har inte märkt någon påverkan på batteritid.
Kan tipsa om att beställa på ebay istället för från MCE (eller svenska ÅF).
Fick min för ca 170:- inkl frakt, två veckors leverans från kina.
Köpte från säljaren "smk312" (kommer inte åt ebay från jobbet så kan inte länka).

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-03-28 22:32

Hur nöjd som helst, även om kvaliteten på min optibay från samma säljare, smk312 var i sköraste laget.. Men allt fungerar ypperligt. Har originaldisken på 250 gb i optibayen för lagring och win. OSX rullar på 60 gb Corsair Force. För övrigt 45 gb ledigt på SSDn och känner inte att jag har så mycket mer jag behöver installera just nu...

Har inte märkt någon försämring av batteritiden än iaf..

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-03-31 22:26
Ursprungligen av krox:

Hur nöjd som helst, även om kvaliteten på min optibay från samma säljare, smk312 var i sköraste laget.. Men allt fungerar ypperligt. Har originaldisken på 250 gb i optibayen för lagring och win. OSX rullar på 60 gb Corsair Force. För övrigt 45 gb ledigt på SSDn och känner inte att jag har så mycket mer jag behöver installera just nu...

Har inte märkt någon försämring av batteritiden än iaf..

fan, jag glömde "ta i trä" när jag skrev att det funkar ypperligt. Nu har nog min original-disk gett upp.. den låter klart illa och systemet fryser i tid och otid. Som tur var gick det bra att köra en kopiering av /Library, /Documents och /Dropbox tillbaka till SSDn utan problem så nu rullar datorn på endast SSDn.

Då till frågan,

Nu blir det en 500 gb i istället, ska man då ta en 5400 varvare(för tysthet och lite värme) eller en 7200(för snabbhet) och vilket märke fungerar bäst just nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-29 10:07

använder också vertex 2 i MBP, inga problem alls.

Härligt att höra!

Jag funderar på att köpa 15" med 2,0 eller 2,2 processorn. Sen kastar jag i en Vertex 3 där orginaldisken sitter och flyttar i sin tur över den vanliga "HDD" till optibayen. Det bör flyta på rätt bra

Någon som har tänkt på att ljudnivån på datorn gått upp? Tänker mest på att den vanliga hårddisken sitter på ett ställe som inte är lika isolerat och därmed ger mer ljud när den spinner upp ?

Ursprungligen av Fillepipe:

Härligt att höra!

Jag funderar på att köpa 15" med 2,0 eller 2,2 processorn. Sen kastar jag i en Vertex 3 där orginaldisken sitter och flyttar i sin tur över den vanliga "HDD" till optibayen. Det bör flyta på rätt bra :)?

De är minimal förändring. Eftersom du troligen använder dig mindre av din sekundära disk vid vardagliga ärenden så får den vila och du sparar både ström och hörseln.

Min är väldigt tyst, beror nog på disken

Jag hade gått på 5400 varvs 750 GB eller 1 TB så att man får lite HD plats.

kör på 7200, värme/ljud märker jag ingen skillnad på. Endast hastigheten, går faktiskt märkbart snabbare!

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-03-31 23:20

hmm.. spelar det någon roll egentligen när jag kör system + program från SSD? är det fortfarande stor skillnad mellan 5400 och 7200 när det gäller åtkomst till filer?

En annan tanke, min optibay saknade ett skruvfäste vilket gör att den endast sitter med två fästningar i högersidan, dvs ingen fästning alls i västersidan på datorn (detta sett ovanifrån, genom tgb). Jag tyckte ändå att disken sitter fast hyfsat ordentligt så det är kanske bara tillfälligheter som gör att originaldisken går sönder nu.. Det jag tänker här är att en 7200 vibrerar mer, vilket lättare kan fortplanta sig när optibayen inte sitter 100 % fast.. tankar kring det?

Just nu lutar det faktiskt åt 500 gb 5400 från samsung alt seagate.. mest för att min budget är ganska tajt...

Välj i såfall Seagate lite bättre kvalité än samsung.

Tror du märker skillnad mellan 5400 och 7200. Visst att du startar program från SSD'n, men många av filerna som programmen använder ligger ju trots allt på HDD.

Spelar det någon roll om man sätter sin SSD i Optibay eller på originalplatsen? Funderar nämligen på o skaffa en WD SCORPIO BLUE 1TB vilken är 12,5mm hög o således måste sitta på originalplatsen. MBP 13" 2010

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-04-04 14:01
Ursprungligen av ill_chrill:

Spelar det någon roll om man sätter sin SSD i Optibay eller på originalplatsen? Funderar nämligen på o skaffa en WD SCORPIO BLUE 1TB vilken är 12,5mm hög o således måste sitta på originalplatsen. MBP 13" 2010

Klarar original-platsen verkligen 12.5mm?
Jag vet iaf att på senaste mbp så är det snabbare s-ata på originalplatsen.

Ursprungligen av Json_81:

Klarar original-platsen verkligen 12.5mm?
Jag vet iaf att på senaste mbp så är det snabbare s-ata på originalplatsen.

Det verkar så efter vad jag läst på olika forum. Däremot får den inte plats i en Optibay.
2010an har bara SATA 2

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-04-04 18:45
Ursprungligen av ill_chrill:

Det verkar så efter vad jag läst på olika forum. Däremot får den inte plats i en Optibay.
2010an har bara SATA 2

Ok, ja är bara båda platserna SATA-2 ska det ju inte spela någon roll.

1
Bevaka tråden