Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkt på max, startar inte.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-15 00:37

Halloj.

Jag fick just tag på en mac mini som inte startar, skulle behöva lite hjälp.
Det är en Intel C2D med 512mb ram tror modellen heter 1176 eller liknande.

Grejen är som sådan, så fort jag kopplar in strömkabeln går fläkten igång på max. Ingen bild kommer, och inget händer när jag trycker på power-knappen.

Har läst lite om kondensatorerna och jag har kollat dom två som brukar gå sönder, men dom funkar. Även resistorn över op-ampen, den bör ligga på 24k men ligger lite under. Borde dock inte vara nått problem. Så jag tror hela den här kondingshistorien är ett felspår. Dessutom tror jag att om kondingarna är dålig så ska datorn starta, om dock mycket långsam.

Det är kanske lite overcourse att fråga om logikkorts-reparationer på detta forum. Men någon kanske har råkat ut för samma sak.

Mvh. Jag.

Ja det är svårt att felsöka logikkortet. Tror inte det finns några ritningar tillgängliga heller för felsökning.

Stämmer bra, finns inga scheman att tillgå, man reparerar inte logikkort på serviceverkstäderna, de byts bara ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-15 08:19

Jag vet att det är svårt att laga logikkort, men det kan inte vara omöjligt.
I nuläget har jag inget att förlora på att testa mig fram.

Vart kan man hitta logikkort billigt? Dom jag hittat kostar 10 gånger mer än vad jag gett för datorn i nuläget.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-15 08:31

Förmodligen har något gått fel med firmware update eller liknande. Prova att återställa pmu och cuda knappen. Det kanske löser problemet men jag tvivlar på det. Ta ut ram, byt plats och kolla att allt är inkopplat riktigt. Dem första Mac mini hade en CPU socket så att många bytte från core duo till core 2 duo. Kanske du har en sån då kan man prova att byta processorn.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-15 12:12

Bara för att försöka få rätsida på en sak. PMU, finns det ens på intelmacar? Heter det inte SMC? Vad jag förstått kan det bli ordentligt fel om man försöker sig på en PMU-reset på en intel.
Hursomhaver har jag provat diverse resets och knappar. Det får nog bli oscilloskopet och jag ett par nätter framöver med detta projektet.

Jag tar fortfarande emot tips på billiga delar, om det finns.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-15 15:02
Ursprungligen av Zajber:

Bara för att försöka få rätsida på en sak. PMU, finns det ens på intelmacar? Heter det inte SMC? Vad jag förstått kan det bli ordentligt fel om man försöker sig på en PMU-reset på en intel.
Hursomhaver har jag provat diverse resets och knappar. Det får nog bli oscilloskopet och jag ett par nätter framöver med detta projektet.

Jag tar fortfarande emot tips på billiga delar, om det finns.

Du har rätt det heter SMC i vilket fall som helst så var det bara en tips.

Intel-based Macs: Resetting the System Management Controller (SMC)

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2011-03-15 12:21

Om du kollat condingar som reglerar spänningen så låter det ju konstigt om dom skulle vara sönder - då skulle maskinen vara död, kanske i mer än en bemärkelse.

Gissar att du kollat uppenbara saker som minne (99.9% vanligast), hårddiskar etc. Låter datorn? Dvs får den startup-ljud? Om inte så har den inte kommit något i sin POST process, vilket inte är bra.

Känner du någon som jobbar på en apple serviceverkstad kan du säkert låna en dvd med kopplingsschema. Alla service centers får sådana (har själv jobbat på en sådan, får mååånga är sen)

Om du ska felsöka så blir det nog till att räkna ettor Hoppas du är bra på digitalteknik

Ursprungligen av studiox:

Känner du någon som jobbar på en apple serviceverkstad kan du säkert låna en dvd med kopplingsschema. Alla service centers får sådana (har själv jobbat på en sådan, får mååånga är sen)

Tyvärr finns inget sådant nu för tiden. Det var ett par år sedan jag jobbade som tekniker, men jag är fortfarande ACMT och har tillgång till GSX. Inga kopplingsscheman där och det fanns aldrig under min tid som tekniker. Skickas inte heller ut några DVD-skivor längre, all nödvändig data finns på GSX.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-15 19:41

Om jag var i dina kläder skulle jag spana ifatt på en nära likadan mac mini intel av något slag (stöpta i samma form) och köpa den, och börja byta runt lite delar och använda uteslutnings metoden, och när jag är klar skulle jag bara kränga iväg en fungerande mac mini och förhoppningsvis veta vad som var trasigt på min gamla.

Svårare än så är det inte, visst lite bök och stök med det lilla får man ta

Har man lite flax kanske man har 2 fungerande mac minisar i slutändan istället för en trasig med 2 tveksamma logikkort. kanske visar sig i slutändan att det endast var AC ADAPTERN som har tappat power O:-)

psss. en kall lödning är alltid en kall lödning så kan man kalla den vad man vill ,så kolla runt lite, jag fick liv i ett logikkort med en liten tandborste, liten lödkolv och lite mekk och lite flax antagligen

Senast redigerat 2011-03-15 20:01
Ursprungligen av CUBEIS:

Har man lite flax kanske man har 2 fungerande mac minisar i slutändan istället för en trasig med 2 tveksamma logikkort. kanske visar sig i slutändan att det endast var AC ADAPTERN som har tappat power O:-)

Fast om TS fläkt går på max så lär det inte vara AC-adaptern...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-15 20:12
Ursprungligen av Capeman:

Fast om TS fläkt går på max så lär det inte vara AC-adaptern...

hehehe du kunde inte låta bli, såg du inte min oskyldiga gubbe din GSX snubbe

1
Bevaka tråden