Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första macen. Frågor om min externa hårddisk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Fick just min mbp 2011 igår och har en fråga om min externa hårddisk som jag använt till min pc tidigare.

Iallafall, den är NTFS. Så jag kan inte lägga över något till den ifrån macen. Så jag tänkte göra en backup och formatera om den till FAT32. Men har lite problem.

Fråga: När jag kollar i windows hur mycket av hårddisken som är använt, så står det 426GB. Men när jag sätter in den i macen och kollar så står det 511GB. Vad kan denna skillnaden bero på?

Tack på förhand
Daniel

Det finns massor med information på forumet om Mac och NTFS, sök lite.

Du kan använda NTFS för att läsa/skriva i Mac OS X också.

ntfs site:99.se - Sök på Google

Som keptang påpekar så finns det redan massor av trådar om NTFS och Mac. Var vänliga sök innan ni startar nya trådar.

Stänger här. Men fortsätt gärna i någon befintlig tråd i ämnet.

/Mod

Ursprungligen av StureKnas:

Fråga: När jag kollar i windows hur mycket av hårddisken som är använt, så står det 426GB. Men när jag sätter in den i macen och kollar så står det 511GB. Vad kan denna skillnaden bero på?

Fr.o.m version 10.6 av OS X så räknar den med att 1kB är 1000 B, 1 MB är 1000 kB, och 1 GB är 1000 MB, osv.
Windows räknar fortfarande med faktor 1024, så som de flesta operativsystem alltid gjort.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mebibyte

1
Bevaka tråden