Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATI Radeon HD 5770 - Om-installera drivers?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Är det möjligt att om-installera drivers för ATI Radeon HD 5770?
Har ett lite "odd" problem - skärmen börjar flimra som myrornas krig ibland, hjälper att stänga av och på skärmen så rättar felet till sig. Vet inte ifall grafikkortet förlorar sync eller vad det kan vara.
Har MacPro1,1 och körde med ett x1900 innan utan problem.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-03-14 10:56
Ursprungligen av ZelleR:

Hej,

Är det möjligt att om-installera drivers för ATI Radeon HD 5770?
Har ett lite "odd" problem - skärmen börjar flimra som myrornas krig ibland, hjälper att stänga av och på skärmen så rättar felet till sig. Vet inte ifall grafikkortet förlorar sync eller vad det kan vara.
Har MacPro1,1 och körde med ett x1900 innan utan problem.

Jag har haft liknande problem (har samma setup; Mac Pro 1,1 med Radeon 5770, oftast när datorn varit i vila och vaknar till igen. Dock har jag löst det genom att sätta datorn i vila och aktivera den igen.
Har för mig att det är ett någorlunda känt problem, dock med externa skärmar och adaptrar till MacBook mm.
Gissar på att ev installera om 10.6.6 skulle kunna räknas som att installera om drivrutinerna, men är inte helt säker på den biten.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-14 11:29

Dina drivrutiner är nog inte trasiga (chansen att ett program gått sönder och lagar sig automtiskt genom att du stänger av / sätter på skärmen är lika med 0)

Däremot kan det mycket väl vara problem med värmeutveckling. När du stänger av skärmen kyls grafikkortet av lite (då den inte genererar någon bild). Kolla om du har damm i ditt grafikkort, och om dina fläktar fungerar. Jag har två 5770 i min macpro (5.1) och har inga som helst problem. I windows gör jag dessutom dom i SLI config. Men jag brukar ändra varvtalet på PCI och PS fläkten innan jag kör windows för att få extra drag i burken.

Ursprungligen av studiox:

Dina drivrutiner är nog inte trasiga (chansen att ett program gått sönder och lagar sig automtiskt genom att du stänger av / sätter på skärmen är lika med 0)

Däremot kan det mycket väl vara problem med värmeutveckling. När du stänger av skärmen kyls grafikkortet av lite (då den inte genererar någon bild). Kolla om du har damm i ditt grafikkort, och om dina fläktar fungerar. Jag har två 5770 i min macpro (5.1) och har inga som helst problem. I windows gör jag dessutom dom i SLI config. Men jag brukar ändra varvtalet på PCI och PS fläkten innan jag kör windows för att få extra drag i burken.

Kan omöjligt vara värmeproblem - i så fall kyls kortet ner på 1sek, det räcket med att jag stänger av skärmen och sätter på den direkt så fungerar allt - kan sitta och spela i timmar utan problem och ibland räcker det med att man bara surfar lite så dyker problemet upp.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-14 21:17
Ursprungligen av ZelleR:

Kan omöjligt vara värmeproblem - i så fall kyls kortet ner på 1sek, det räcket med att jag stänger av skärmen och sätter på den direkt så fungerar allt - kan sitta och spela i timmar utan problem och ibland räcker det med att man bara surfar lite så dyker problemet upp.

Nej, jag skrev inte att det absolut, alla kategorier var värmeproblem men det betyder inte att det inte kan vara det för det? Vad har din GPU för temp?

Ursprungligen av studiox:

Nej, jag skrev inte att det absolut, alla kategorier var värmeproblem men det betyder inte att det inte kan vara det för det? Vad har din GPU för temp?

Något bra app att kolla GPU temp med?

Ursprungligen av studiox:

Däremot kan det mycket väl vara problem med värmeutveckling. När du stänger av skärmen kyls grafikkortet av lite (då den inte genererar någon bild).

Detta stämmer då inte. ett grafikkort sänder alltid bild när datorn igång. Den stänger inte atemagiskt av sig för att du stänger av skärmen!
Detta enda som blir svalare är skärmen i detta läget.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-14 21:16
Ursprungligen av illerG:

Detta stämmer då inte. ett grafikkort sänder alltid bild när datorn igång. Den stänger inte atemagiskt av sig för att du stänger av skärmen!
Detta enda som blir svalare är skärmen i detta läget.

Jasså, hur mycket kan du om digitalteknik? Jag utgick från att drivstegen i grafikkortet måste anpassa sig till en viss upplösning, och eftersom det inte finns någon upplösning att anpassa sig till när skärmen är avstängt ju inte grafikkortet hur den ska hantera signalen eller konverteringen. Du kan lite mer om det här en mig, du får du gärna berätta

Snarare kanske grafik kortet tappar någon sync med skärmen ?!?

1
Bevaka tråden