Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HandBrake: För att konvertera .iso filer till smalare format?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-14 13:27

Är det HandBrake eller Toast för att konvertera tyngre filmfiler till något lättare format?

Jag har ett gäng filer på 7-8 GB i filändelser som .dvdmedia och .iso.

Kan man konvertera dessa på nåt sätt, och med vilket program? När jag kollar HandBrakes hemsida - HandBrake - så finns det två versioner till OS X, vet inte vilken jag ska välja. Vad är skillnaden på Intel 64 och 32 bit?

Handbrake rekommenderar jag, sök lite på forumet, finns en massa information.

På Handbrakes hemsida står (fritt översatt):
"För OS X 10.5 och 10.6: Intel 64-bit"
"För övriga: Intel 32-bit"

Så om du kör 10.5 eller 10.6 på din dator - välj 64-bitars-varianten.
Om du kör något äldre system - välj 32-bitars.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

På Handbrakes hemsida står (fritt översatt):
"För OS X 10.5 och 10.6: Intel 64-bit"
"För övriga: Intel 32-bit"

Så om du kör 10.5 eller 10.6 på din dator - välj 64-bitars-varianten.
Om du kör något äldre system - välj 32-bitars.

Fast 10.5 kan man ju köra på en G4 - funkar det med Intel 64-bit då?

Ursprungligen av Capeman:

Fast 10.5 kan man ju köra på en G4 - funkar det med Intel 64-bit då?

Nej, jag förutsatte bara att det var en Intel-dator det handlade om.

Jag tror inte ens att där finns en PPC-version att ladda ner längre.

Tråden flyttad till rätt forumdel.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-19 20:35

Jag har dessa filformat på mina filmer:

.iso
.img
.dvdmedia

(en dvd-film som rippats hel av programmet RipIt, blir en .dvdmedia - DVD Player Media Document). Ofta blir dessa över 4.7 GB i storlek och går då inte att bränna till en vanlig skiva.

.iso och .img filerna - dessa skulle jag vilja ha konvertera till divx/avi format på 700-1500 mb, på 1 eller 2 skivor, för att spara plats.

.dvdmedia filerna - som är för stora för att bränna - vill jag strippa ner och ta bort överflöd som menyer, och göra om till exempelvis .iso.

Men med detta "fantastiska" HandBrake så tycks det inte fungera. Om jag väljer en 8GB .dvdmedia fil som Source i programmet, så kan man bara välja "MP4 file" och "MKV file" som output format. Varför finns exempelvis inte .iso i listan? Finns inte heller möjligheter att ta bort menyn på filmen, så vitt jag kan se.
Samma sak gäller om jag öppnar en .iso som source, finns inget .avi alternativ i listan.

Jag tycker också HandBrake verkar lite överdrivet komplicerat. Finns det andra program som är snabba i konvertering?

Från manualen:
HandBrake is not a ripper. It converts video, it does not rip it byte by byte. It does not crack the latest DVD copy protection schemes hatched by the studios.
It converts video from nearly any format to a handful of modern ones—that's it.

Med andra ord används den för att konvertera ett videoformat till några få moderna format. Dvs den föredrar en videofil inte en image.

1
Bevaka tråden