Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vill starta en Stockholm fotoblogg för 100 personer

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag kom på ett litet projekt igår när jag lekte med Build a Website - Create a Blog - Squarespace och deras iPhone App. App:en är supersmidig och man kan enkelt ta bilder med sin iPhone och blogga med en kommentar.

Jag skulle vilja starta en fotoblogg för oss som bor och lever i Stockholm. Den skulle heta http://www.sthlmcity.se/ och skulle i princip bara bestå av bilder tagna just nu av oss själva. Med hundra sköna människor skulle det bli hundratals bilder varje dag.

Man delar in sajten i stadsdelar och säg 100 kategorier/taggar. Sen kör vi. Och ser hur det utvecklas. Den som följer bloggen kommer se det mesta som händer i stan just nu.

Låter det kul?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-03-11 11:27

Rolig idé, kör på.

Ja, det kan vara en bra ide. Och bloggen är det perfekta formatet för att samla material till en fotobok. Har just avslutat ett sådant projekt själv.

Ursprungligen av Mutant:

Ja, det kan vara en bra ide. Och bloggen är det perfekta formatet för att samla material till en fotobok. Har just avslutat ett sådant projekt själv.

Frågan är ju om bilder tagna med iPhone duger till en fotobok?

Ursprungligen av Björnström:

Frågan är ju om bilder tagna med iPhone duger till en fotobok?

Beror ju på hur man lägger upp det och vad man är ute efter.
En iPhone 4-bild håller för 16x21 cm @ 300 dpi.

Upplösninge är okej, men exponeringen/kontastomfånget brukar ju vara åt h-e. Så - många bilder kan ha ett bra innehåll men se för j-a ut. Att trycka bok av detta är nog i min mening overkill. Varför inte hålla allt helt digitalt Man kan ju göra en pdf-bok, men att slösa papper på det köper jag inte :-D.
Vad ska vi med en bok till? Pdf-boken kollar man ju i sin iPad. Nya tider nu. Glöm papper. Det är så...1900-tal.

Och kostar pengar...

Ursprungligen av Björnström:

Frågan är ju om bilder tagna med iPhone duger till en fotobok?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-03-11 12:01

Dom duger, vet ett par fotoböcker gjorda med iPhone.

I'm in! Täcker Söder.

Inte min mening att kapa tråden, åter till ämnet i inlägg #1. Jag är gärna med.

Kul!

Egentligen behöver vi väl inte göra det så komplicerat? Ska vi dra igång projektet i den här tråden helt enkelt?
Jag tar kostnaden för Squarespace på firman. Domänen har jag redan. Design finns "färdig" i templates men ska fixas till såklart. Finns kanske någon här som vill göra det?

Våren är ju på väg med stormsteg - man skulle kunna ha olika "tema" för olika perioder av året?

Hm, Roslagen är ju inte direkt SthlmCity... :o/

Jag ställer gärna upp.

Dock tycker jag att man ska ha regler att man bara får använda färg- eller svart/vita- bilder. Inga knasfilter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-11 17:45

Jag tar söder, håll dig borta Z…

Bra idé, kan det inte vara så att man kanske VILL att man bara ska använda iPhonen? Som koncept liksom??

En dag ska jag också ha en iPhone...

Har hämtat appen :-). Utifallatt.

Ehhhh. Jag ÄR söder...

Näe, det är jag som är det!!

Jag har skapat ett konto hos Squarespace nu och även pekat in domänen!
Your Site Name - Journal

Det kan ta upp till 48 timmar innan ni hamnar rätt...

Nu ska vi se hur det här fungerar

Här är manualen för den som vill gräva ner sig i SquareSpace:
Squarespace User Manual - Home

Det finns tiotusen inställningar och jag är ingen designer så jag leker runt lite. Har gjort sidor för stadsdelarna iallafall

Ok, men hur gör jag. Jag skapar ett eget konto på squarespace appen? Men det är bara gratis i 14 dagar? Eller delar man konto?

Väldigt ot : Tips på bra foto-app som gör om redan tagna bilder till svartvitt sökes.

Camera+ är ett av tusen kameraappar. Populär.

Och ja...hur gör man? Har appen nu. Ska man regga? är det gratis? Till alla andra bloggar så kan ju vem som helst lägga upp text/bilder om det är inställt så.

Ursprungligen av jurassic579:

Ok, men hur gör jag. Jag skapar ett eget konto på squarespace appen? Men det är bara gratis i 14 dagar? Eller delar man konto?

Väldigt ot : Tips på bra foto-app som gör om redan tagna bilder till svartvitt sökes.

Skicka PM till mig med det användarnamn och den epostadress jag ska skicka inbjudan till så gör jag det.
Så kan vi testa oss fram lite innan vi har ett färdigt koncept. Det finns en jäkla massa inställningar och möjligheter!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-12 19:39

Skicka mig ett mail med.

Sådärja - nu har vi en betald blogg gående! Den ser ut som **** fortfarande men vi testar oss fram. Kan sluta med att Klarabara får lite designjobb

Jag har rensat bloggen och valt en väldigt "ren" layout.

Saker vi måste bestämma
Kategorier: Kungsholmen, Norrmalm, Södermalm, Vasastan, Östermalm (använd endast dessa, saknas något?)

Taggar: Här måste vi sätta en standard. Singular eller plural? (café eller caféer)

Några tips till dig som vill vara med
1. Skicka ett PM till mig med det login du vill använda (inga mellanslag eller punkter) och din epostadress. Jag mailar ut inbjudan från systemet.

2. Ladda ner SquareSpace appen här

3. När du startar första gången väljer du "add account" och sen "Editor login". Ange följande:
Site: sthlmcity
Login: Det login du skickade till mig ovan

Här finns lite screenshots från iPhone appen: iPhone - Squarespace

4. Sen är vi igång!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-14 07:42

Jättekul projekt!

Som urstockholmare (familjen har funnits här sedan 1750-talet) känner jag för att Gamla Stan skall vara en egen stadsdel. Tycker inte riktigt den delen av staden passar ihop med Norrmalm eller Södermalm.

Alltså ett förslag: Kungsholmen, Norrmalm, Gamla Stan, Södermalm, Vasastan och Östermalm.

Ursprungligen av marf:

Jättekul projekt!

Som urstockholmare (familjen har funnits här sedan 1750-talet) känner jag för att Gamla Stan skall vara en egen stadsdel. Tycker inte riktigt den delen av staden passar ihop med Norrmalm eller Södermalm.

Alltså ett förslag: Kungsholmen, Norrmalm, Gamla Stan, Södermalm, Vasastan och Östermalm.

Bra förslag!

Bevaka tråden