Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starcraft funkar inte på OS X - men med WindowsXP-start på samma dator/kort!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-14 00:51

Ibland undrar man hur det står till i datavärlden.

Jag har en Mac Pro med NVIDIA GeForce 7300 GT. Det går inte att installera Startcraft vid OS X-start ( gäller alla system 10.4 - 10.6) Felmeddelandet säger att kortet inte supportas.

På min 32 bitars MacBookProo funkar det däremot att installera på både Window,Tiger och Snow (har 3 system på den datorn).

Jag har reklamerat detta till speltillverkaren som svarar att Apple/Kort - leverantören ansvarar för att det inte fungerar.

När jag startar samma Mac Pro dator med samma Grafikkort via Window XP - så funkar det alldeles utmärkt att installera och köra Startcraft på datorn.

Är detta inte väl "slött" av Apple eller Nvida (Nvida har INTE NÅGRA uppdateringar för mac utan hänvisar till Apples uppdateringar)

VAD TYCKER NI ? ( jag tillåter fanatismen att flöda fritt)

Det värsta av allt är väl att gamla windows XP spöar skiten ur OS X på deras egen hårdvara...

Senast redigerat 2011-03-14 01:11
  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-14 01:40

Apples grafik drivers var tyvärr aldrig gjorda för spel. Apple inkluderar driverna för alla grafikkort så det är upp till dem att optimera driverna tillsammans med kort tillverkare. Men spel prestandan prioriteras inte. Det är almänt känt att nästan alla spel fungerar på samma hårdvara bättre i Windows än i Mac OS X.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2011-03-14 11:41
Ursprungligen av Robo-X:

Apples grafik drivers var tyvärr aldrig gjorda för spel.

Helt fel. Drivrutinerna är självklart OpenGL optimerade och Apple släpper också OpenGL uppdateringar hela tiden (inte lika ofta som microsoft uppdaterar DirectX)

Så att skylla på apple att idioterna på Blizzard (som faktiskt gillar mac) gjort en korkad installer är ju inget vi kan göra åt

  • Medlem
  • 2011-03-14 09:37

Starcraft 2 gissar jag?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-14 11:44
Ursprungligen av 2Lazy:

Är detta inte väl "slött" av Apple eller Nvida (Nvida har INTE NÅGRA uppdateringar för mac utan hänvisar till Apples uppdateringar)

VAD TYCKER NI ? ( jag tillåter fanatismen att flöda fritt)

Det värsta av allt är väl att gamla windows XP spöar skiten ur OS X på deras egen hårdvara...

Det är väl knappast Apples fel att installeraren från Blizzard är dum i huvudet? Det är Blizzards fel. Om du tittar på systemspecifikationen och ditt grafikkort är supportat så är det Blizzards fel och dom måste lösa detta - annars kan du gå till konsumentverket och häva köpet.

Jag gissar friskt att Blizzard helt enkelt detektar vilka grafikkort som dom supportar när du försöker installera spelet. Det borde gå att frångå dock - har du tagit hjälp av google?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-14 18:30
Ursprungligen av studiox:

Det är väl knappast Apples fel att installeraren från Blizzard är dum i huvudet? Det är Blizzards fel. Om du tittar på systemspecifikationen och ditt grafikkort är supportat så är det Blizzards fel och dom måste lösa detta - annars kan du gå till konsumentverket och häva köpet.

Jag gissar friskt att Blizzard helt enkelt detektar vilka grafikkort som dom supportar när du försöker installera spelet. Det borde gå att frångå dock - har du tagit hjälp av google?

Nu vet jag inte vad jag ska säga. Originalet går att installera, men menyerna blir katastrof i OS x. Efter uppdatering så får man felmeddelande. Jag tror inte Blizzard är särkilt fel ute när de skyller på Apple/korttillverkaren, tvärtom.

Det är startcraft II det handlar om...

Och faktum kvarstår - Gamla Windows XP - spöar skiten ur Apple - på deras hemmabana, dvs på en Mac Pro...

  • Oregistrerad
  • 2011-03-14 21:09
Ursprungligen av 2Lazy:

Nu vet jag inte vad jag ska säga. Originalet går att installera, men menyerna blir katastrof i OS x. Efter uppdatering så får man felmeddelande. Jag tror inte Blizzard är särkilt fel ute när de skyller på Apple/korttillverkaren, tvärtom.

Det är startcraft II det handlar om...

Jag lirar tyvärr inte Starcraft. Men nu hänger jag inte med, du säger att spelet går att installera, men menyerna blir fel, sen säger du att det inte alls går att installera. Häger inte med alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-14 23:52
Ursprungligen av studiox:

Jag lirar tyvärr inte Starcraft. Men nu hänger jag inte med, du säger att spelet går att installera, men menyerna blir fel, sen säger du att det inte alls går att installera. Häger inte med alls.

Nej, Jag sa att efter en uppdatering (glömde nämna att det är spelet som uppdaterar sig själv) så funkar inte spelet längre på mac, det kommer ett felmedelande som anger att NVIDA-kortet inte fungerar (supportas)!

Övriga "resonemang" om att det är speltillverkaren fel, spricker ju så det knakar om det när man betänker att spelet går att installera på en MacBook Pro i OS x - både OS 10.4 och 10.6 samt Windows XP ( gud va många olika tester jag gjort...)

MEN det går inte att installera på en Mac Pro -> OS X 10.4 - 10.6!

Kontentan är att Windows spöar skiten ur OS X på hemmaplan eftersom det klarar att köra spelet på samma dator, med samma grafikkort...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-14 19:29

Mac OS X är inte optimerad för spel. Det är tyvärr så. Alla spel tillverkare har kämpat i motvind så länge jag har använt Mac. Apple är inte intresserade utav spel. Kanske ändras det lite nu när Steam och App Store finns för Macen men jag tvivlar. Hoppas 10.6.7 fixar problemen med Starcraft 2 för dig.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2011-03-14 21:13
Ursprungligen av Robo-X:

Mac OS X är inte optimerad för spel.

Det är fel formulering. Apple och speltillverkare skiter i mac är en mer korrekt beskrivning. Det är inget fel på OSX. Jag vet att jag tidigare varit förbannad för att OpenGL suger, vilket det mest gör eftersom ingen bryr sig om att porta senaste versionerna till OSX medan Microsoft släpper en ny release, patch, uppdatering osv. 15 ggr om dagen.

Om du vill läsa lite på kan du kolla Valve's bloggar, dom skriver en hel del intressanta saker om varför dom gillar att utveckla spel för mac. bland annat att windows krashar 4-5 ggr så många ggr som mac i steam (något i den stilen har inte exakta siffrorna)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-14 23:25
Ursprungligen av studiox:

Det är fel formulering. Apple och speltillverkare skiter i mac är en mer korrekt beskrivning. Det är inget fel på OSX. Jag vet att jag tidigare varit förbannad för att OpenGL suger, vilket det mest gör eftersom ingen bryr sig om att porta senaste versionerna till OSX medan Microsoft släpper en ny release, patch, uppdatering osv. 15 ggr om dagen.

Om du vill läsa lite på kan du kolla Valve's bloggar, dom skriver en hel del intressanta saker om varför dom gillar att utveckla spel för mac. bland annat att windows krashar 4-5 ggr så många ggr som mac i steam (något i den stilen har inte exakta siffrorna)

Jag har läst allt detta. Jag har spelat spel på macen i tillräckligt många år för att veta att Apple skiter i spel. Blizzard och numera även Valve är Apples bästa spel tillverkare måste säga något positivt för att inte få Apple mot sig mer än det redan är. Det finns några bra företag som portar spel för Mac, Aspyr och Feral t. ex. Men faktum är att även om hårdvaran är i många fall bra förutom otroligt dåliga grafikkort på low end modellerna, och systemet är stabilt som en klippa så är spelen långsammare på Macen än på PCn. När Apple använde PPC så var det för att spelen var portade från Intel till PPC men sen Apple bytte till Intel så fick man det bekräftat. Samma spel på samma hårdvara är snabbare i Windows än i Mac OS X. Och det finns inget som ändrar det så länge Apple inte optimerar systemets API för spel och grafik driverna. Och Blizzard och Valve har själva sagt det. Mac OS X stabilt och hårdvaran är bra men grafik drivern är inte optimerade för spel på Macen och det fattas många optimeringar i många API som skulle göra spelen snabbare.

Men nu var frågan om Starcraft 2 varför det inte går att installera. Det är för att Apples NVidia grafik driver har en bug eller är inte spel optimerat och Blizzard kan inte stödja kortet så länge det är så. Man kan nog installera men spelet kommer att visa fel eller gå långsamt.

//Rob

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-03-17 11:20

Oavsett vems fel det är så är 7300 ett uselt grafikkort (för spel). Är SC2 ens spelbart i windows med det?
Det är ett 5 år gammalt lågbudget-kort.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-17 12:43
Ursprungligen av Json_81:

Oavsett vems fel det är så är 7300 ett uselt grafikkort (för spel). Är SC2 ens spelbart i windows med det?
Det är ett 5 år gammalt lågbudget-kort.

Och vad har det med problemet att göra? Om du vill spy galla på gamla grafikkort kan du väl göra det nån annanstans?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-03-17 16:31

Googlade lite till och det verkar vara ett allmänt problem.
7300 GT and Starcraft 2 - anyone playing yet? - MacRumors Forums
"the minimum system requirements for mac are 8600m GT or better"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-19 16:31
Ursprungligen av Json_81:

Oavsett vems fel det är så är 7300 ett uselt grafikkort (för spel). Är SC2 ens spelbart i windows med det?
Det är ett 5 år gammalt lågbudget-kort.

Gällande grafikkortet "i sig" så kan jag berätta att det går utmärkt att spela StartCraft II med kortet i windows XP start-läge.
StarCraft ger utrymme för inställningar som direkt påverkar belastningen i kortet. Givetvis kan man inte köra på "värsta" inställningarna utan en "delay", men med "normal" inställning funkar det utmärkt, trots att det bara är på 256 MB.

Har även en PC - där det sitter ett ATI 4890 1 GB ram - där det givetvis går att köra med "full" grafik, men det är OT.

Tycker nog att det borde funka i OS X "start-läge" eftersom det fungerar i Windows XP "start-läge" i samma
dator - vad tycker ni?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-03-20 19:13
Ursprungligen av 2Lazy:

Gällande grafikkortet "i sig" så kan jag berätta att det går utmärkt att spela StartCraft II med kortet i windows XP start-läge.
StarCraft ger utrymme för inställningar som direkt påverkar belastningen i kortet. Givetvis kan man inte köra på "värsta" inställningarna utan en "delay", men med "normal" inställning funkar det utmärkt, trots att det bara är på 256 MB.

Har även en PC - där det sitter ett ATI 4890 1 GB ram - där det givetvis går att köra med "full" grafik, men det är OT.

Tycker nog att det borde funka i OS X "start-läge" eftersom det fungerar i Windows XP "start-läge" i samma
dator - vad tycker ni?

Jag håller med om att det borde fungera, det är märkligt att det är olika systemkrav i windows och OS X, men det är nog inte så mycket att göra.

SC2 fungerar utmärkt på den första intel 17" som kom(5 år sen)... visst det är inte bästa kvalitén men min rumskamrat som använder den klagar inte!
SC2 är utvecklat för att äldre datorer ska klara av spelet.

Är nog 256 mb kortet, kommer inte ihåg...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-03-17 16:28
Ursprungligen av wilhelmsson:

SC2 fungerar utmärkt på den första intel 17" som kom(5 år sen)... visst det är inte bästa kvalitén men min rumskamrat som använder den klagar inte!
SC2 är utvecklat för att äldre datorer ska klara av spelet.

Är nog 256 mb kortet, kommer inte ihåg...

Googlade på den och det verkar vara ett Radeon x1600 som är rätt mycket snabbare än ett geforce 7300.

Ursprungligen av studiox:

Och vad har det med problemet att göra? Om du vill spy galla på gamla grafikkort kan du väl göra det nån annanstans?

Jag vill inte spy galla, jag påpekar att det är ett gammalt kort som inte är tänkt för spel vilket har väldigt mycket med problemet att göra. Vill TS spela är det läge för nytt grafikkort.
Även i windowsvärlden slutar tillverkarna så småningom stödja gamla grafikkort med följd att de inte fungerar i nyare spel.

1
Bevaka tråden