Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 4.3 släppt!

Tråden skapades och har fått 144 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Capeman:

Svenska och engelska i huller om buller i App Store har det ju i och för sig varit i flera år...

Jag tänkte mest på att det på 4.2 stor Uppdatering, Alla program är uppdaterade och sådant, medan det nu står Update, All program are up to date eller nåt liknande.

Spelar ingen roll för mig som är multinationellt flerspråkig, men det ger ju kanske inte det bästa intrycket.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-03-11 11:04

Multitasking Gestures är verkligen fint på iPaden. Härligt att inte home-knappen behövs längre!

Tråkigt att inte Apple implementerade det för alla i iOS4.3 dock, så att man slapp gå bakvägen genom Xcode.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-11 12:18

Och knappen heter Update All, det har den inte gjort tidigare....

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-11 12:52

Aaah ska prova det så fort jag kommer hem
Tack för svaren!

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-11 22:25

Sweeet, Multitasking Gestures borde ju vara standard tycker man...

Ursprungligen av kainen:

Sweeet, Multitasking Gestures borde ju vara standard tycker man...

Håller helt med. Dessa kommer också vara helt underbara på iPad 2.

Upptäckte också, kanske inte är någon nyhet för andra men att man kan få upp den gamla app-switch "dockan" med att dra fyra fingrar uppåt.

Ursprungligen av kainen:

Sweeet, Multitasking Gestures borde ju vara standard tycker man...

Ursprungligen av draags:

Håller helt med. Dessa kommer också vara helt underbara på iPad 2.

Upptäckte också, kanske inte är någon nyhet för andra men att man kan få upp den gamla app-switch "dockan" med att dra fyra fingrar uppåt.

Ja det är grymt.
Det borde helt klart finnas som "preference" precis som Mute/Rotation Lock.

@draags Du har en liten "manual" under den lilla switchen som du slog på i inställningar.

Ursprungligen av EricBradley:

Ja det är grymt.
Det borde helt klart finnas som "preference" precis som Mute/Rotation Lock.

@draags Du har en liten "manual" under den lilla switchen som du slog på i inställningar.

Haha var så ivrig att knäppa på dessa att jag missade hjälp texten, såg den nu och känner mig plötsligt dum

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-03-11 22:41
Ursprungligen av ;:

Jag får verkligen inte fram alternativet "Delat/Shared" under iPod-appen på min iPhone 3GS med iOS 4.3. Även AirPlay fungerar ytterst sporadiskt, framför allt video. Har uppdaterat min iPhone 3GS, min ATV2 och iTunes på min MacBook Pro till de senaste versionerna. Har startat om alla enheter och sett till att AirPlay och Hemmadelning med rätt konto är igång på alla enheter. Samma trådlösa nätverk används till alla enheter. Någon som har nån idé? Just nu håller jag på att återställa iPhone till fabriksinställningar. Får se hur det går..

Ursprungligen av Zimmerman:

Inte jag heller. Har en iPhone4. Har slagit på Hemmadelat på min MiniServer och i iPhonen (inställningar). Sen då? I iPod syns inget nytt. Inget delat bibliotek. Nada. Verkar vara svajigt detta - bakläxa för Apple.

Funkar bra här, men jag var tvungen att lägga in Apple-ID under Inställningar/iPod först.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-13 15:24

Är det nån mer än jag som har upplevt att touchen inte reagerar ibland med 4.3? I synnerhet på låsskärmen på min iPhone 4 händer det titt som tätt att den inte reagerar alls på första "sliden" när jag ska låsa upp, medan nästa försök funkar bra. Det hände aldrig innan uppdateringen. De gånger jag var lite slarvig förr rörde sig iaf slidekontrollen, även om den inte tog sig hela vägen.

Det är förstås möjligt att jag har blivit slarvigare, men eftersom det började precis efter uppdateringen blir man ju rätt misstänksam.

Edit: Nu när jag testade lite fick jag känslan av att det kan bero på att telefonen tar lite längre tid på sig att visa låsskärmen efter att man har tryckt på hemknappen, vilket resulterar i att den inte är helt tänd när jag drar med tummen så snabbt som jag är van vid. Kan det vara så?

Ursprungligen av Vassius:

Är det nån mer än jag som har upplevt att touchen inte reagerar ibland med 4.3? I synnerhet på låsskärmen på min iPhone 4 händer det titt som tätt att den inte reagerar alls på första "sliden" när jag ska låsa upp, medan nästa försök funkar bra. Det hände aldrig innan uppdateringen. De gånger jag var lite slarvig förr rörde sig iaf slidekontrollen, även om den inte tog sig hela vägen.

Det är förstås möjligt att jag har blivit slarvigare, men eftersom det började precis efter uppdateringen blir man ju rätt misstänksam.

Nej, däremot tvärtom. Med 4.2 kunde jag ibland uppleva att "lås upp"-sliden inte tog, men sedan jag lade in 4.3 har den inte krånglat. Kanske behövs en återställning...?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-14 00:12
Ursprungligen av Capeman:

Nej, däremot tvärtom. Med 4.2 kunde jag ibland uppleva att "lås upp"-sliden inte tog, men sedan jag lade in 4.3 har den inte krånglat. Kanske behövs en återställning...?

Nu har jag gjort en återställning. Luren känns rappare rent generellt, vilket är välkommet eftersom jag tyckte den blev lite laggig efter uppdateringen.
Men, problemet med låsskärmen kvarstår. Nu är jag ganska säker på att det beror på att telefonen tar lite längre tid på sig att vakna när man trycker på hemskärmen. Inget bekymmer egentligen, det gäller bara att lära muskelminnet vänta ytterligare en tiondels sekund innan dragningen.

Ljudproblemen jag skrev om senare har jag inte hunnit utvärdera än. Får hoppas att de försvann.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-13 23:58
Ursprungligen av Vassius:

Är det nån mer än jag som har upplevt att touchen inte reagerar ibland med 4.3? I synnerhet på låsskärmen på min iPhone 4 händer det titt som tätt att den inte reagerar alls på första "sliden" när jag ska låsa upp, medan nästa försök funkar bra. Det hände aldrig innan uppdateringen. De gånger jag var lite slarvig förr rörde sig iaf slidekontrollen, även om den inte tog sig hela vägen

+1 måste ju jag säga på den här.

När någon ringer ibland får jag inte upp sliden helt, funkar om man trycker på hemknappen sen kör sliden igen.
Ska ju självklart inte behövas men ett tips iaf!

Ursprungligen av Engalunda:

När någon ringer ibland får jag inte upp sliden helt, funkar om man trycker på hemknappen sen kör sliden igen.
Ska ju självklart inte behövas men ett tips iaf!

Detta problem har jag haft på alla mina iPhone och med alla versioner av iOS. Väldigt ofta när detta händer kommer e-postplinget samtidigt vilket får mig att tro att det har med att göra att telefonen är upptagen i bakgrunden med e-posten och då får problem att hantera telefonin.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-13 18:41

En annan bugg jag har fått sen uppdateringen är att ljudet inte alltid funkar. Det har hänt minst två gånger att den bara vibrerar när det ringer, utan att den är i ljudlöst läge. Även "nytt mail"-plonget har uteblivit ett par gånger, och andra random småljud.

Det är fortfarande iPhone 4 det gäller. Är det nån mer som har drabbats? Kanske dags för en återställning trots allt...

Ursprungligen av ;:

Kan nån beskriva lite mer vad ni menar med multitouch-gestures, vilka finns det osv? Eller länka till nån sida på Apple, var där och letade lite nu, men hittade inget om det.

Ursprungligen av Anders Båth:

Kan nån beskriva lite mer vad ni menar med multitouch-gestures, vilka finns det osv? Eller länka till nån sida på Apple, var där och letade lite nu, men hittade inget om det.

Det är en funktion som inte är "officiell" i 4.3, därför kommer du inte att hitta någon info kring det hos Apple.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-13 23:24
Ursprungligen av Anders Båth:

Kan nån beskriva lite mer vad ni menar med multitouch-gestures, vilka finns det osv? Eller länka till nån sida på Apple, var där och letade lite nu, men hittade inget om det.

Det går iaf ut på att använda 4-fingers gestures för att göra saker på en iPad.

4 fingrar vänster/höger för att byta program.
4 fingrar upp = samma som dubbelklick på Home knappen
4 finger pinch för att komma till hemskärmen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-15 20:53

Det är ingen annan som upplever iPad1 som segare med 4.3 än med 4.2.1? Även om jag inte gjort några mätningar (jag har haft iPaden sedan 3.2 och vill nog påstå att jag känner den väl vid detta laget) känns Safari, som utlovades vara x antal ggr snabbare, faktiskt segare och med 0 appar i multitasklistan kan jag knappt växla mellan 99.se och feta Aftonbladet utan att ladda om sidorna.

Ja Zapee&Keptang , jag har återställt utan backup och ja jag har resettat/rebootat:)

Tanke, kan det vara så att 4.3 snarare optimerats för iPad2 och vi med iPad1 sitter i samma båt som iPhone 3G-ägarna satt i när 4.0 kom? Eller är det min mentala spenderarjävul som söker fler argument för att handla iPad2?

iPad1 känns segare och 3G verkar långsammare än tidigare när jag kör Bredbandskollen!?

Ursprungligen av Nilsanders:

iPad1 känns segare och 3G verkar långsammare än tidigare när jag kör Bredbandskollen!?

Känns segare med vadå jämfört med vadå?

Den tidigare versionen innan uppgraderingen - om det nu var så svårt att förstå.

Ursprungligen av Nilsanders:

Den tidigare versionen innan uppgraderingen - om det nu var så svårt att förstå.

Ja, det är faktiskt svårt att förstå.

Du ställer din fråga i en tråd som handlar om 4.3.

Om man ska gå enbart efter detta, så menar du uppdatering från 4.2.x till 4.3.

Men du ställer frågan samma dag som 4.3.2 har släppts (och som diskuteras i en annan tråd)
Och däremellan finns ju också 4.3.1.

Så det är, trots ditt försök till förklaring, fortfarande helt omöjligt att veta vilken uppdatering du menar.

Senast redigerat 2011-04-15 22:52
Bevaka tråden