Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Papaya - svenskt program för smidig filöverföring

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ni sett programmet Papaya från svenska lightheadsw.com?
Lighthead - Papaya

Verkar vara ett jättesmidigt sätt att skicka över en fil till vänner - genom vanlig http trafik - med drag´n´drop.

Finns ett test här: Papaya Share Your Files with Style: Review and Giveaway! | Macnifying

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-05 03:00

Läste om programmet för ett tag sedan men visste inte att det var svenskt. Rätt häftigt med tanke på hur smart idén är.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-05 07:39

Annars finns ju dropshare, som är väldigt likt, utvecklat av en svensk och freeware istället för shareware

Ursprungligen av d99gnu:

Annars finns ju dropshare, som är väldigt likt, utvecklat av en svensk och freeware istället för shareware

Jag har inte fått det att funka, vilka portar måste man öppna?

Papaya är annars ett bra mycket stiligare program.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-05 11:49
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag har inte fått det att funka, vilka portar måste man öppna?

Papaya är annars ett bra mycket stiligare program.

Jag har för mig det är 8090 som används, möjligt det inte är default dock då jag använder 8080 till myTunesRSS och 80 till vanlig webb. Jag har inte gjort ngn konfigurering öht vilket jag tyckte var en smidig sak med dropShare.

Jag har inte provat Papaya, då jag såg 20$ och tyckte det verkade identiskt med dropshare.

Ursprungligen av d99gnu:

Jag har för mig det är 8090 som används, möjligt det inte är default dock då jag använder 8080 till myTunesRSS och 80 till vanlig webb. Jag har inte gjort ngn konfigurering öht vilket jag tyckte var en smidig sak med dropShare.

Jag har inte provat Papaya, då jag såg 20$ och tyckte det verkade identiskt med dropshare.

OT, men 8090 stämmer bra. Jag fick det inte att fungera med AirPort Extreme, men det är säkert jag som inte gjorde rätt med port forwarding. I stället hittade jag TheCodingMonkeys Port Map, vilket var bra (men små-annoying att ha två apps uppe för en sak).

Papayas huvudfunktion är ju den samma som DropShares men jag skulle säga att DropShare känns som en "lite" version av Papaya. Men så är det ena gratis, det andra inte

Edit: Papaya fungerar inte i Tiger, så valet var lätt för mig.
Fick det nu att funka med AirPort Extreme. SBS

Senast redigerat 2008-07-26 23:22
  • Medlem
  • Ystad
  • 2008-06-05 08:44

Papaya är riktigt smidigt! Kan rekommendera det varmt

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-26 22:20

Papaya är grymt!

Vi köpte in licenser av Papaya till mac.se användarna idag!

Ska sätta igång och göra ett test med skärmdumpar etc så att vi får in det i instruktionsboken.

OS-diskriminering!

Bäst att tillägga att jag skojar. Vi andra som skaffar mac.se får köra DropShare, vilket är kanonbra!

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-07-30 12:14

Jag har verkligen noll koll.:(
Hur öppnar jag portar så att folk kan komma åt min dator?
Jag vill ge kompisar utspridda över landet tillgång, så det här med airportinställnignar verkar lite begränsande...?

I Papaya har jag gult lyse nere i programmet. Trycker jag på det så står det att "It appears that your computer is net yet accessible from the Internet on TCP port 6900. Please configure your router, before continuing." "Show Me How..." knappen ger mig ingen hjälp. Handlar bara om Airport extreme inställningar eller att den söker på datorn efter "port mapping", vilket inte ger några sökresultat alls.

Aktiverar jag Airport så är det heller ingen skillnad.

Jag använder MBP, OSX 10.5.4 och internet via bredbandsbolagetsladd direkt från väggen, inga mellandosor.
Jag har satt min brandvägg i leopard till "Tillåt endast nödvändiga tjänster", men att tillåta Papaya all inkommande traffik eller "Tillåta alla inkommande anslutningar" gör ingen skillnad.

Knäckte det. Jag hade tydligt "dolt läge" aktiverat. Det, plus att jag kryssade i första alternativet i OSX-brandväggen "Tillåta alla inkommande anslutningar", låter min Papaya-lampa lysa grön.:)

Senast redigerat 2008-07-30 13:10
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-30 15:25
Ursprungligen av Notch:

Jag har verkligen noll koll.:(
Hur öppnar jag portar så att folk kan komma åt min dator?
Jag vill ge kompisar utspridda över landet tillgång, så det här med airportinställnignar verkar lite begränsande...?

I Papaya har jag gult lyse nere i programmet. Trycker jag på det så står det att "It appears that your computer is net yet accessible from the Internet on TCP port 6900. Please configure your router, before continuing." "Show Me How..." knappen ger mig ingen hjälp. Handlar bara om Airport extreme inställningar eller att den söker på datorn efter "port mapping", vilket inte ger några sökresultat alls.

Aktiverar jag Airport så är det heller ingen skillnad.

Jag använder MBP, OSX 10.5.4 och internet via bredbandsbolagetsladd direkt från väggen, inga mellandosor.
Jag har satt min brandvägg i leopard till "Tillåt endast nödvändiga tjänster", men att tillåta Papaya all inkommande traffik eller "Tillåta alla inkommande anslutningar" gör ingen skillnad.

Knäckte det. Jag hade tydligt "dolt läge" aktiverat. Det, plus att jag kryssade i första alternativet i OSX-brandväggen "Tillåta alla inkommande anslutningar", låter min Papaya-lampa lysa grön.:)

Stealth-mode gör ju att datorn vägrar svara på portar som är icke-öppnade, dvs inte ens "nej tack" till svar. Det verkar som du inte hade rätt undantag/regel i brandväggen, det du istället gör är att släppa in allt. Det vore nog bättre (säkerhetsmässigt alltså) om du öppnade just det som krävs istället för hela brandväggen...

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-07-30 16:38

Alltså: Ska jag aktivera stealth mode igen?

Jag har aldrig riktigt fattat hur brandväggen funkar. Det som känns bäst utifrån de tre valen jag har, är mittenalternativet som lyder "Tillåt endast nödvändiga tjänster", men då fungerar inte Papaya, inte ens om jag lägger till Papaya i listan nedan med "tillåt inkommande anslutningar" associerat till sig. Det duger inte åt Papaya, som visar gult sken istället för grönt.

Jag hade samma problem med DropShare. När jag gjorde en regel i AP så satte jag porten som skulle öppnas på alla ställen utom Private IP, där tog jag den interna IPn. Nu går det som smort!

Kör Port Map and TCMPortMapper temporärt!

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-30 16:54

Jag vet inte hur det funkar med Airport. Är det en router? Det du vill göra är att öppna bara en enda port till din dator. Med en vanlig router är det något du gör i webinterfacet på en minut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-31 00:20

Notch: Om du lägger till program i listan måste du välja den nedre av de tre knapparna. Det verkar på ditt första inlägg som du redan försökt det men om jag kör dropshare har jag "ställ in åtkomst för specifika tjänster och program" samt Tillåt inkommande anslutningar för det programmet. Jag har "stealth" förkryssat under advanced.

Sen får du ju ställa dig frågan om du tror risken att någon hackar din burk är så hög att du inte vill använda dig av programmet papaya. Det _bör_ gå att få till men får du inte till kanske den låga risken är accepterbar för att du skall få fildelning smidigt

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-07-31 21:46

Det funkar nu med 3:e alternativet och papaya på listan, samt stealth ikryssat. Funkade inte förut, men nu gör det det helt plötsligt så nu rör jag inget mer...

Köpte Papaya för ett tag sedan och det är verkligen ett riktigt bra program. Själv så öppnade jag 6900 i Airport Utility.. kanske fungerar med olika värden.

  • Medlem
  • Köping
  • 2008-08-18 00:24

Kanske är en dum fråga, men finns det ett liknande program för windows? Älskar det när jag kör OS X men jag skulle vilja ha liknande när jag måste köra windows.

Riktigt bra och fungerar klockrent!

Hade gärna sett en upload funktion också. Att vänner kan dumpa filer enkelt i en brevlådemapp eller liknande

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-02-09 06:24

Har de laggt ner eller? Hittar ingen hemsida längre. Jag får det fortfarande inte att fungera med Airport Extreme även då jag öppnat port 8080 (som är förvalt i inställningarna i Papaya). "Port successfully mapped" men funkar ändå inte

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-03-13 16:22

Fick det att fungera med Port Map. Smidigt o snabbt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-13 16:26

Här är hemsidan iaf: Lighthead - Papaya

Vackert. Men jag kör DropBox och jag vill inte ha för många apps. Dessutom så når man ju även den gigantiska Win-världen med DropBox. När det gäller riktigt stora filer så faller ju alla dessa smarta lösningar - då är det änså ftp som gäller. Eller egen filserver med minimalistiskt webbgränssnitt alternativt FileCentral - detta för att många inte fattar ftp.

Detta kommer väl ibyggt i Lion? Åtminstone för lokalnät, men jag utgår från att Apple har en agenda att det ska funka över Inet också. Det skulle vara vackert :-).

Trist för denna firma - dom gillar nog inte Lion alls :-D.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-13 16:37
Ursprungligen av Zimmerman:

Vackert. Men jag kör DropBox och jag vill inte ha för många apps. Dessutom så når man ju även den gigantiska Win-världen med DropBox. När det gäller riktigt stora filer så faller ju alla dessa smarta lösningar - då är det änså ftp som gäller. Eller egen filserver med minimalistiskt webbgränssnitt alternativt FileCentral - detta för att många inte fattar ftp.

Papaya fungerar med stora filer också, det är ju som en egen liten filserver... och man når windows världen med denna utan problem.

Jag har en licens på papaya, fast jag använder den inte längre.
Kör Dropbox också, men inte istället. För mig har det inte riktigt samma användningsområde.

Klart det "funkar". Det gör ju allt egentligen :-D. iDisk "funkar" också - ändå är det oanvändbart :-D.
(allt handlar om speed för mig när det gäller stora filer - och inte oändliga "uphookningsprocesser/svarsprocesser")

Ursprungligen av kainen:

Papaya fungerar med stora filer också, det är ju som en egen liten filserver... och man når windows världen med denna utan problem.

Jag har en licens på papaya, fast jag använder den inte längre.
Kör Dropbox också, men inte istället. För mig har det inte riktigt samma användningsområde.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-13 16:51
Ursprungligen av Zimmerman:

Klart det "funkar". Det gör ju allt egentligen :-D. iDisk "funkar" också - ändå är det oanvändbart :-D.
(allt handlar om speed för mig när det gäller stora filer - och inte oändliga "uphookningsprocesser/svarsprocesser")

Jag har använt papaya en del förut och det fungerar alldeles utmärkt till att ta emot och skicka stora filer... Har du ens prövat papaya? Tycker det verkar som du sågar programmet "bara för att du inte har någon nytta av det" och kommer med påståenden som inte alls är sanna (Tex om stora filer och att det inte skulle fungera emot windows datorer.)

Jag skulle tom säga att det är smidigare att använda papaya än dropbox OM man bara skall dela ut någonting till EN person eller få en fil skickad till sig.

Skall man däremot dela ut någonting till flera personer är dropbox att föredra eftersom man då bara behöver ladda upp filen en gång.

Jag sågar ingenting. Hur kan du tolka vad jag skriver på det sättet? Skumt. Alla program har fördelar och nackdelar - inget nytt under solen. Jag kallar detta program/lösning "Vackert". Det är ingen sågning. Så funkar svenska språket.
Alla som skyfflat stora filer många år vet att t.ex. WebDAV - som jag utgår från att även detta program kör (hur gör man annars via http?) - inte kommer i närheten av t.ex. ftp. det är bl.a. därför ftp - detta gamla protokoll som tydligen har andra svagheter - finns kvar på nätet och frodas.

(ps: "stora filer" är för mig >1 GB)

Så - för småfiler är det nog den vackraste lösningen idag (tills Lion kommer med inbyggt i OS) - men: 1. Större delen av jordens datoranvändare kan inte vara med. 2. Ingen iOS-app (eller?).

Varför skulle jag byta ut DropBox mot detta?

Hade iDisk varit användbart så hade ju allt detta varit en ickefråga för oss som kör MobileMe. Egentligen. MobileMe/iDisk med SPEED och Lions nya "dropgrej" i Finder (och en snyggare lösning för Windows än dagens iDisk-lösning) är en dröm. Jag fattar inte varför Apple inte redan levererat detta. Det är ett mysterium eftersom Jobs & Co. länge har predikat just "i"-et - INTERNET och mäsnklighetens ihopkoppling av burkar. I don't get it. Deras prioriteringar är skruvade i detta fall tycker jag.

Ursprungligen av kainen:

Jag har använt papaya en del förut och det fungerar alldeles utmärkt till att ta emot och skicka stora filer... Har du ens prövat papaya? Tycker det verkar som du sågar programmet "bara för att du inte har någon nytta av det" och kommer med påståenden som inte alls är sanna (Tex om stora filer och att det inte skulle fungera emot windows datorer.)

Jag skulle tom säga att det är smidigare att använda papaya än dropbox OM man bara skall dela ut någonting till EN person eller få en fil skickad till sig.

Skall man däremot dela ut någonting till flera personer är dropbox att föredra eftersom man då bara behöver ladda upp filen en gång.

Senast redigerat 2011-03-13 17:14
  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-13 17:32

Bra förtydligande, då har jag inget mer att tillägga

Aha. Fördjupade mig en aning (svårt när jag just nu har 4 5-åringar i rummet ) - det verkar ju vara en webserver helt enkelt. Då kanske det går undan bättre...ska kolla prestanda när tillfälle ges. Kul att det är svenskt.

1
Bevaka tråden