Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem skall stå som ägare på ett varumärke?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-03-11 18:01

Hej!

Jag har lite funderingar som jag tänkte att det finns mycket erfarenhet om här innan PRV öppnar telefonerna igen på måndag.

Funderingarna gäller varumärkesregistrering.

Jag har följande:
1. Registrerat domännamn sedan ett par år tillbaka.
2. En designer har utformat en logotype till verksamheten.

Det som återstår är:
3. Registrera varumärke - (Jag börjar med Sverige, sedan blir det gemenskapsvarumärke i EU)
4. Registrera AB hos bolagsverket.

Här tänkte jag vara lite smart och registrera varumärket på mig själv och efter att bolaget är registrerat licensiera varumärket med ensamrätt, detta för att inte varumärket skall gå förlorat om bolaget skulle försättas i konkurs. Finns det andra för och nackdelar med detta?

Det jag är mest rädd för (vilket jag skall höra mer bolagsverket om på måndag) är om jag nu registrerar ett varumärke med samma namn som bolaget, blir det problem att få igenom namnet på företaget då?

Det låter väl som en vettig plan. Du kan lämna skriftligt tillstånd till bolaget att använda varumärket.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-03-11 21:18

Helt rätt tänkt, och dessutom ett vanligt tillvägagångssätt just för att skydda immateriella tillgångar.

I princip finns det ju en konflikt mellan varumärkesägaren och bolaget. Men eftersom du äger bolaget kan du, precis som Björnström skriver, genom avtal låta bolaget nyttja varumärket.

Sen finns det en skattemässig aspekt. Bolaget kommer förhoppningsvis ge pengar. Om du i ditt varumärkesavtal skriver in att du som fysiker ska få en viss procent av blagets vinst/omsättning/vad-du-vill för licensieringen av varumärket kan du få ut pengar ur bolaget som beskattas i inkomstslaget kapital istället för tjänst samtidigt som licensavgiften är avdragsgill i bolaget. Detta ger dig som privatperson en proportionell skattesats på 30 % mot 30-33 % + marginalskatt om du skulle nå över gränsen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-03-12 16:08

Hej, tack för svar och tips!

Det verkar som om jag är på rätt väg.

Angående licensieringen gick det att anmäla detta hos prv, men det var dock inget krav.

Kan tipsa om att det tar sjukt lång tid att överlåta ett varumärke. Jag gjorde det ganska nyligen och hann glömma bort alltihopa innan det dök ner ett kuvert. Vi snackar uppemot ett år!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-03-14 12:29

Jag pratade precis med PRV och Bolagsverket,

Det finns inget hinder (inte ens byråkratiskt) att registrera ett varumärke med samma namn som ett bolag förutsatt att det är samma innehavare. Däremot kan man behöva påvisa detta för handläggaren på antingen Bolagsverket eller PRV.

Björnström,

Det kan vara bra att veta, däremot kommer jag bara licensiera mitt varumärke vilket så vitt jag förstår går med ett signerat dokument. Men jag kommer för sakens skull även registrera detta via PRV för att förebygga missförstånd.

Handläggningstiden på PRV var generellt ganska lång sa de på Bolagsverket, upp emot 4 månader för en registrering.

1
Bevaka tråden