Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Adium!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-11 22:14

Har nyligen börjat få flera problem med Adium

Problem 1:
När jag försöker logga in så får jag felmeddelandet att jag är inloggad på annan plats och kommer därmed inte in i Adium. Jag måste då gå in på mitt hotmailkonto och logga ut ur webmsn på mitt mailkonto och därefter funkar det ibland att åter komma in på Adium.

Problem 2:
Jag kan inte längre lägga till kontakter trots att mailadressen till dessa är korrekt. Även här får jag upp ett felmeddelande om att det inte är korrekt adress.

Problem 3:
Kontakter som är online visas som offline och jag har därmed inte möjlighet att starta en konversation med dem utan de måste initiera kontakten därefter funkar det som det ska.

Information:
OS X 10.6.6 (allt uppdaterat)
Adium 1.4.1 (senaste)

Microsoft har gjort en del förändringar på senare tid. En är bland annat att när du loggar in via Sign In så loggas du per automatik in i MSN och kan ta emot snabbmeddelanden. Detta har ställt till lite problem med Adium även för mig. På grund av de senaste förändringarna så har även jag upplevt återkommande problem att lägga till nya kontakter. Enklast är nog att byta till Gmail eller annat och gå genom Passport.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-12 16:03

Helt otroligt att de alltid ska lyckas försämra systemet då de uppdaterar sina tjänster..

Hur menar du dock med att "gå genom Passport."?

Detta börjar ju bli patetiskt. Även om jag loggar ut ur hotmail helt och hållet - det tillät mig inte att göra det förut pga av att safari inte tillät cookies vilket nu är ändrat - så säger fortfarande Adium att jag är ansluten någon annan stans. Så det verkar som om jag fortfarande är uppkopplad på hotmails server en stund efter att jag faktiskt loggat ut.

Dock kvarstår problemet med att de flesta av kontakterna visas som offline trots att de är online samt att jag inte kan lägga till nya kontakter. Detta tror jag inte har med hotmail att göra, rätta mig om jag har fel?

Senast redigerat 2011-03-12 20:28
Ursprungligen av iPilot:

Hur menar du dock med att "gå genom Passport."?

Läs mer på www.passport.net.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-18 11:37

Lyckades lösa ett av problemen nu iaf - se kontakter som är online.
Det jag gjorde var att installera Msn for Mac, starta upp programmet, installera om Adium och starta upp det igen, avinstallera Msn for Mac.

Dock har jag fortfarande problem med att vara inloggad på två ställen samtidigt trots att hotmail ibland visar att jag är offline på webmsn (!!!). Dessutom går det ännu inte att lägga till kontakter i Adium, får göra detta via webmsn istället..

Har samma problem med audium att jag inte ser kontakter som är online :S Men det känns ju konstigt att man ska behöva installera msn för att få det att funka. Finns det inget annat sätt? Finns något annat bättre program att använda sig av?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-30 22:33

Ny uppdatering ute: Adium 1.4.2
Denna ska tydligen lösa alla problem vi tidigare tagit upp i tråden. Har själv ännu inte testat ut allt.

"MSN
- Fixed bug that prevented adding contacts to your contact list in certain circumstances. (#14965)
- Added support for MSNP16 including multiple points of presence (MPOP) which allows multiple simultaneous sign-ins and which should resolve connection problems involving the "Signed in from another location" error. (#13654)
- Fixed crash related to Direct Connections. (#14650)
ICQ
- Fixed a bug where some contacts from your contact list might not show up. Affected non-English users the most. (#14901)"

1
Bevaka tråden