Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starttidsfundering

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hemma: iMac 10,1, 3,06 GHz Intel Core 2 duo, 4GB 1067 Mhz DDR3, 21 tum. 10.6.6. Starttid: 33 sek.
Jobbet: iMac 10,2, 3,06 GHz Intel Core i3, 4GB 1333 Mhz DDR3, 21 tum. 10.6.6. Starttid: 63 sek.

Hur i all världen kommer det sig? Vad kan påverka starttiden mer? Borden inte den lite nyare datorn vara lite snabbare?
(Starttid = från plonget till inloggningsskylten).

/Mats

  • Oregistrerad
  • 2011-03-10 20:15

Den långsammare uppstarttiden kan bero på många saker som vilka program man har installerade,nätverkskopplingar, eventuella startobjekt, vilken hårddisk man har och hur mycket plats man har ledigt på den m.m.

... att man väntar på OK/klarsignal från anslutna enheter osv.

Du får väl starta den i "Verbose-mode" och läsa på skärmen när den gör saker i bästa Linux-stil...

Kan vara så enkelt att du inte har någon vald enhet i Systeminställningar/startskiva på den långsammare datorn...

  • Oregistrerad
  • 2011-03-10 21:15

Det finns mycket som påverkar, min macpro från 2006 är inte snabbare än min macpro från 2010 i startup-tid (tar cirka 10 sekunder för båda)

Ohemult många typsnitt installerade på den långsamma burken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-11 14:54

Min dator fick för sig att ta 2 min på sig att starta. Jag tog bort mappen: /System/Library/Caches/com.apple.kext.caches
Nu startar den snabbt igen. OBS, prova inte om du inte vet vad du gör.

Tack för alla intressanta svar! Var inte så rätlinjigt som jag trodde!
På den snabbare datorn var hårddisken markerad som startdisk, men på den långsammare var den inte markerad. Markerade hårddisken och startade om, då tog det 42 sek i stället för 62.
F.ö är det nog inte så mycket som skiljer - den långsammare har 500gb HD och den snabbare 1 tb, men dom är långt ifrån fulla. Den långsamma har ethernet-nät, den snabba trådlöst. Kan skilja i typsnitt, det ska jag kolla.

Det har gjorts ngt test på "gammal" och "ny" dator, man hade en lista på ca 10 punkter
av typen "Öppna Excel och skriv ut kalkyl" osv. Även tid att starta upp togs med...

Har för mig att "gamla" datorn vann....

1
Bevaka tråden