Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försvunnen mapp och filer!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 11:15

Hjälp nu är det illa!!!
Hela Ekonomi-mappen (med fakturor sedan 2003) som låg i Dokument eller Platser är försvunnen! Har sökt som en galning på alla ledder. Letar i TimeMachine på backupen och tamejtusan om det inte är borta där också, oberoende av vilket datum jag letar på!

Kan en mapp under Platser plötsligt försvinna/låsas för mej?

Det är bara inte möjligt att ”någon” tuggat i sig filerna såhär?

Sätter försvinnandet i samband med att maskinen plötsligt började sega efter att ha arbetet med tunga fler i Illustrator. Stängde successivt ned och Tvångsavslutade alla program och startade om, varefter allt flöt på som vanligt.

Jobbar på en MacPro.

Illa illa illa ....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 11:20

Låg den i dokument? eller i platser?

Om den ligger/låg i dokumentmappen så borde den vara kvar. Platser är bara genvägar till andra platser, så platser "finns" inte.

Vet du vart den låg egentligen? kan du kolla i den mappen på TM?

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 12:20

Haft TM på den här maskinen sedan dec 2008.
Det är dagens datum i maskinen, så det verkar inte sitta där.

Ja så sanslöst mysko!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 11:42

Den låg i egen mapp i dokument ... och ja genväg under Platser. Hittar den INTE i dokument i TimeMachine, oavsett datum!
En konstig grej jag nu upptäckte:

Efter att alldeles nyss ha lagt till en ny mapp – så dyker denna upp på ett 4 månader gammalt datum i TM! Är skivavbilden både bakåt och framåt?

/guzen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 11:59

Låter väldigt mysko, men ett problem som någon annan kanske har haft.
Hur länge har du haft TM? vad är det för datum i din dator?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 12:36

Hoppas det uppmärksammas av några fler, för jag har inga svar

Jag tycker att det pekar åt att foldern egentligen ligger i en egen mapp på time capsulen (om inte fler datorer kan vara inblandade), kan det vara så? Inte i Time machine alltså, utan i Time capsule filsystem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 13:36

Kollade Time capsule – den är inställd på rätt backupdisk. Men hur hittar jag in i filsystemet?

Och nja, mja ... i samma nätverk ligger ytterligare en MacPro (används som speldator) men den delas bara från den som nu tappat bort sig. (kollade igenom denna för säkerhets skull –men inget verkar ha vandrat dit av misstag)

Menar du att något kan ha hänt där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 13:58

Har du provat att söka efter mappen eller filerna med Spotlight? Om du nu skulle ha råkat flytta mappen?

Det i mitt tycke enklaste sättet; Starta Findern och välj den mapp du är intresserad av (tex Dokument). Starta TimeMachine. När den väl är igång skall du se ett Finder-fönster som står där du valde det och visar senaste backup-status. Gå ut i högerlisten och välj ett datum bakåt i tiden där du vill undersöka. Om du vet att filerna fanns igår, gå till någon lämplig tidpunkt under "igår", dina filer borde ligga där.

Om de inte gör det, kolla vilken inställning du har i Preferences -> TimeMachine -> Alternativ. Du har väl inte skrivit här att dina filer INTE skall kopieras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 15:23

Har också funderat på att använda Dropbox för backup ... men det är ju inte firewire-hastighet direkt. Funkar det? Går det att automatisera eller måste jag in och peta upp filerna manuellt?

Kan aldrig bli för mycket livremmar och hängslen tror jag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 15:11

GAAAAAAAAAAHHHHHHHH!!!! har knappt nåt hår kvar ...
Gick igenom HELA backupen tillbaka till dec 2008 i Time Machine. Men nä. Inget där. Startade om ... ifall nån snäll mapp-rapeare på gatan utanför ville lämna tillbaka min mapp. Men nä.

Innan jag gav upp allt sökte jag till sist i vanliga Finder. Och POFF!! så dök mapp och filer upp på en asgammal liten hårddisk (tidigare backupdisk) som aldrig används (och ej ligger mot Time Machine – bortvald) mer än för att lyfta upp riktigt gamla filer vid behov (typ två gånger om året ...).

Hela historien är ju HELT sjuk – för HUR hamnade mappen där? HUR kunde varenda backup försvinna från den ordinarie disken med Time Machine?

Känns som om nåt oknytt tassat runt här och lekt lite!

Tusen tack alla ni som engagerat er och velat hjälpa mej! Ovärderligt!

hälsar guzen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 15:19

puh! vad skönt.

Min setup är nu följande:

1. Dropbox för mina viktigaste filer
2. Time Machine hemma för komplett backning av hela datorn
3. CCC (Carbon Copy Cloner) klon kanske 4, 5 gånger per år (bootbar)

Mitt system gillar jag nu, även om det är mycket hänglsen och livrem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 21:31

Jo jag har redan Dropbox – superbra lösning! Har t om premium 50 Gb eftersom jag har stökiga kunder och feta filer som behöver vara åtkomliga. Vill jag "ta med mig en fil" på möten etc så lägger jag bara upp den och plockar fram den i min iPhone eller paddan. Eller låter kunder utan ftp-servrar hämta det de behöver. Dropbox-appen för iPhone är kalas.

Har funderat länge på detta med online-backup – för att slippa bära externa hårddiskar i handväskan eller tänka på att placera dem på annan plats så försäkringen gäller om allt skulle pajja (även om de är lätta och hyfsat piffiga numera ), men inte hittat nån bra lösning. Ska absolut kolla Backblaze! Tack för tipset!

Härligt med ett så aktivt och trevligt forum. Tack igen allihop!

//guzen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 15:35

Dropbox finns det en massa trådar, men kort så funkar det jättebra. Och man kör inte gärna hela datorn mot det, utan bara det man upplever som viktigt...

Du får det i en egen mapp på datorn, så det synkar i bakgrunden...

Dropbox fungerar som en mapp du har på datorn... Jag brukar ladda i 300Kb/s med Dropbox.

Hur bra som helst, ta en titt på deras film på Dropbox.com !

Alltid bra back-up för viktiga dokument, 2GB gratis! Rekommenderas SKARPT!

Skall ni ha offsite backup, använd Backblaze eller liknande.
Dropbox är till för att flytta filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 18:13

Jag använder iofs dropbox nu för backup för hela företaget

1
Bevaka tråden