Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken version av Photoshop för nybörjare?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min son vill lära sej Photoshop. Vi har gått genom grunderna i teori (RGB, CMYK, bit-djup, upplösning etc.) men nu är det dags att övergå till praktik.

Vilken version av Photoshop skulle passa bäst?

Jag vet att nyare versioner har mer features, men han börjar från början och vill lära sej, inte spara tid.

Han är 12 år och har en MacBook Pro 2GHz CoreDuo med 2GB RAM.

Menar du versionsnummer?
Eller menar du Photoshop CSx vs. Photoshop Elements?

Och vilken budget pratar vi om?

Och vilken version av OSX kör han? Ju nyare OSX desto färre gamla Photoshop-versioner att välja mellan.

Senast redigerat 2011-03-09 17:11
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-09 17:42

Vill han designa eller arbeta med bildbehandling?

Rent generellt bör man alltid välja den senaste versionen. Visserligen finns det fler funktioner, men oavsett vilken version av Photoshop man väljer så finns det fler funktioner än vad en enda person kan behärska

Dessutom har nya versioner långt mycket större fokus på användarvänlighet, mycket bättre hjälpfunktioner osv. osv.

Mao, tycker jag att budget bör vara en tungt vägande faktor, och likaså, naturligtvis, vad han har för mål, precis som Tangen säger.

Han vill lära sej grundläggande bildbehandling. Han kör Leopard.

Budget är en stor del därav att jag inte tänker ge honom CS5.

Jag söker inte senaste möjliga version och... oj, måste köpa ny dator också. För det gick ju trots allt redigera foto i pre-CS på en G4.

Jag tänkte ifall det fanns något signifikativt steg mellan någon version, säg CS2 till Cs3 eller något i den stilen.

Sedan har vi så klart Elements också...

Ursprungligen av LCR:

Han vill lära sej grundläggande bildbehandling. Han kör Leopard.

Budget är en stor del därav att jag inte tänker ge honom CS5.

Jag söker inte senaste möjliga version och... oj, måste köpa ny dator också. För det gick ju trots allt redigera foto i pre-CS på en G4.

Jag tänkte ifall det fanns något signifikativt steg mellan någon version, säg CS2 till Cs3 eller något i den stilen.

Sedan har vi så klart Elements också...

Köp Photoshop 7 av mig då, för en hundralapp. Fullt fungerande på OS X 10.4 och tidigare, uppgraderingsbar. Du bor ju nästan nästgårds så sväng förbi och hämta den enligt överenskommelse. Tänk också på att han kan köpa studentversionen för 199 euro

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-09 21:20

Tänkte lägga mig och fokusera lite på grundidén i att du köper Photoshop till din son "och han lär sig".

När det gäller barn brukar de ofta snappa snabbare än vi vuxna och om man verkligen vill att de ska "fastna" för något växer de snabbt förbi det vi tänkt oss. När det gäller t ex Mobiltelefon så finns det väl inget barn som idag nöjer sig med pappas gamla?

När det gäller Photoshop så är det ett program som utvecklats under 20 år ( vet inte hur många omköp jag gjort med åren med det är nog närmare 10).

De senaste versionerna av Photoshop återspeglar det vi ser i "nuet" på webben, i tidningar osv.
Att köpa något till sitt barn som består av "gårdagen" och samtidigt hoppas på "ökat intresse" känns vanskligt. Jag tror risken är att intresset mattas fortare än kvickt, när barnet upptäcker begränsningen i en äldre version av Photoshop, som den lär sig snabbt. Risken är en effekt av mättnad och ointresse.

Av det skälet skulle jag välja en "modern" version av programmet. Du kan köpa upp till Photoshop CS4 så länge som du har G4:an. Jag tycker du ska involvera din son i problemet och ge honom två alternativ, varan han själv är med i investeringen om ni väljer det senaste möjliga versionen.

Att "curla" in program funkar dåligt ( har två barn själv, de spelar dataspel i ställer för att intressera sig i t ex Photoshop - de ratar mina gamla mobiler sedan 7 års ålder -också...).

Hitta pärlan i varje förutsättning, skapa viljan och behovet hos sonen INNAN inköpet - tycker jag

Om du inte gjort det låt honom köra "Grunderna" som Moderskeppet.se har som videoskiva - gratis.

Vad kan du få tag på undervisningsmaterial till?

Hittar du dussintalet böcker till en viss version - ta den då.

Det är ju ingen idé jobba med en version och alla tips/artiklar osv är om tre versioner senare.

Schysst deal

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-09 21:22

köp en typ cs3...

eller studversionen

Nu var det tips om en bra version av Photoshop jag ville ha inte tips i uppfostran.

Antar att det är fel att vi håller på med 80'tals elektronik på vår modelljärnväg, mekar med gamla motorer och sånt när det finns nya fina elprylar från Teknikmagasiet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-09 21:54
Ursprungligen av LCR:

Nu var det tips om en bra version av Photoshop jag ville ha inte tips i uppfostran.

Antar att det är fel att vi håller på med 80'tals elektronik på vår modelljärnväg, mekar med gamla motorer och sånt när det finns nya fina elprylar från Teknikmagasiet...

Adobe Photoshop CS5 Extended - i så fall, utan motivering

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-09 22:26

Jag tycker dessutom att du ska ha hela sviten så du får tillgång till alla delar, en CS3 eller 4 borde inte vara så dyr.

alt.

Studentversion

Ursprungligen av Tangen:

Jag tycker dessutom att du ska ha hela sviten så du får tillgång till alla delar, en CS3 eller 4 borde inte vara så dyr.

Jag har fått tag på en engelsk licens för CS3 så jag kör på det.

Tack för alla svar!

Visst, han får en nyare MacBook pro med tiden också, men det viktiga är grunderna i fotoredigering.

Bara för att senaste versioner har intelligent object removal betyder inte det att det är fel att lära sej hur man gör det clone tool och lite tänkande, annars blir det bara en massa robotar som sitter och gör rutiner enligt algoritmer som andra har bestämt. Inte min stil.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-09 22:35

Perfa

Vi har flera som sitter i CS3 fortfarande, och det flyter på "bra"

Om han blir biten får du kanske uppdatera

Om han är student borde han kunna köpa Photoshop CS5 billigt. Köp honom sedan ett gäng DVD-skivor från moderskeppet när han kollat igenom grunderna gratis. Grunderna i Photoshop. Från Moderskeppet

Ursprungligen av CyberPet:

Om han är student borde han kunna köpa Photoshop CS5 billigt.

Han är 12 och är därmed student...

Men är inte CS5 lite mycket för en MacBook Pro 2GHz CoreDuo med 2GB RAM ?

Ursprungligen av LCR:

Han är 12 och är därmed student...

Men är inte CS5 lite mycket för en MacBook Pro 2GHz CoreDuo med 2GB RAM ?

Generellt sett är Photoshop snabbare i nyare versioner, inte långsammare (det gäller f.ö. de flesta Adobe-program) I vilket fall som helst brukar programmet vara snabbare än användaren

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 09:51
Ursprungligen av CyberPet:

Om han är student borde han kunna köpa Photoshop CS5 billigt. Köp honom sedan ett gäng DVD-skivor från moderskeppet när han kollat igenom grunderna gratis. Grunderna i Photoshop. Från Moderskeppet

Håller med - enligt tidigare motivering

Minns att jag hade krångel att få PS 7.0 att fungera under Tiger på Intel-prolle iaf, jag tycker att inget äldre än CS3 är att rekommendera på en MacBook Pro. Att behöva köra sina PPC-program i Rosetta gör inte upplevelsen bättre, håll det på dagens plattform. Har inte testat CS4 och CS5, men tycker att CS3 fungerar helt OK med 2GB RAM, iaf när den är uppdaterad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 19:55
Ursprungligen av apple4ever:

Minns att jag hade krångel att få PS 7.0 att fungera under Tiger på Intel-prolle iaf, jag tycker att inget äldre än CS3 är att rekommendera på en MacBook Pro. Att behöva köra sina PPC-program i Rosetta gör inte upplevelsen bättre, håll det på dagens plattform. Har inte testat CS4 och CS5, men tycker att CS3 fungerar helt OK med 2GB RAM, iaf när den är uppdaterad.

Har kört hela serien från CS 2-5 och 4:an funkar utmärkt på min MacBookPro, där även 5:an numera ersätter 4:an ( har Master Collection). Det är bara 64 bitars programmen som inte går att installera på MacBookPro eftersom det är en 32 bitars maskin, så de kör jag på min Mac Pro.

Kanske inte så bra om du uttalar dig om versioner du inte själv prövat ;).
Om jag minns rätt är CS3 och uppåt för Intel Macar - utan inblandning av Rosetta.

Senast redigerat 2011-03-10 22:17
Ursprungligen av 2Lazy:

Har kört hela serien från CS 2-5 och 4:an funkar utmärkt på min MacBookPro, där även 5:an numera ersätter 4:an ( har Master Collection). Det är bara 64 bitars programmen som inte går att installera på MacBookPro eftersom det är en 32 bitars maskin, så de kör jag på min Mac Pro.

Kanske inte så bra om du uttalar dig om versioner du inte själv prövat ;).
Om jag minns rätt är CS3 och uppåt för Intel Macar - utan inblandning av Rosetta.

Inte heller har jag nämnt att CS3 inte var för Intel, bara att jag inte rekommenderar äldre än CS3 pga inblandning av Rosetta. Nu har jag inte heller uttalat mig om versionerna jag inte har testat, enbart om 7.0 och CS3. Dock har jag testat CS2 via Rosetta hos en kompis på hans MacBook med 2GHz C2D och Tiger, det kändes helt okej, men inte lika rappt som CS3 (Intel) av självklara skäl - men ändå användbart. Men om jag minns rätt så försvinner stöd för Rosetta i kommande Lion, dock kan man ju isf hålla sig till äldre OS för att köra PPC-program. Jag håller med dig 2Lazy, CS5 blir nog perfa ifall det går att få tag på med studentrabatt, jag önskar bara att jag själv hade råd till det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-12 11:58
Ursprungligen av apple4ever:

Inte heller har jag nämnt att CS3 inte var för Intel, bara att jag inte rekommenderar äldre än CS3 pga inblandning av Rosetta. Nu har jag inte heller uttalat mig om versionerna jag inte har testat, enbart om 7.0 och CS3. Dock har jag testat CS2 via Rosetta hos en kompis på hans MacBook med 2GHz C2D och Tiger, det kändes helt okej, men inte lika rappt som CS3 (Intel) av självklara skäl - men ändå användbart. Men om jag minns rätt så försvinner stöd för Rosetta i kommande Lion, dock kan man ju isf hålla sig till äldre OS för att köra PPC-program. Jag håller med dig 2Lazy, CS5 blir nog perfa ifall det går att få tag på med studentrabatt, jag önskar bara att jag själv hade råd till det.

Sammanfattning.
Från och med CS5 finns inget stöd för PowerPC, bara Intel 32 och 64 bitar. Några av programmen kräver 64 bitar för att kunna installeras.

1
Bevaka tråden