Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstiga valutakurser i Roxios web-shop

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte precis en uppgradering av Popcorn i Roxios web-shop. Upptäckte då att priset skiljer väldigt mycket beroende på vilken valuta man väljer.

Om man väljer DOLLAR så kostar programmet USD 29,99, dvs ca 220 kr.
Om man väljer EURO så kostar programmet EUR 29,99, vilket blir ca 275 kr.
Om man väljer PUND så kostar det GBP19,99, vilket blir ungefär 270 kr.

Gissa vilken valuta jag valde!

Edit:
Och för er som säger att det är väl momsen som skiljer, eller något.... så kan jag svara att alla priserna är utan moms. De lägger på 15% moms på alla köp som görs från ett EU-land, oavsett vilken valuta man har valt.

Senast redigerat 2006-07-20 15:45
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-20 17:39

Verkar som ett valhänt försök att ta ut europeisk moms från europeiska kunder.

Ursprungligen av Danne V:

Verkar som ett valhänt försök att ta ut europeisk moms från europeiska kunder.

Nej, det är det inte. Som du ser i mitt lilla tillägg ovan, så tillkommer det moms på alla de där priserna. OAVSETT vilken av valutorna man väljer så tillkommer det 15% moms om köparen finns inom EU.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-20 18:58
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det är det inte. Som du ser i mitt lilla tillägg ovan, så tillkommer det moms på alla de där priserna. OAVSETT vilken av valutorna man väljer så tillkommer det 15% moms om köparen finns inom EU.

Sorry. Det första man blir blind på.....

Då är det väl troligen hanteringen av utländsk valuta som kostar både avgifter från deras payment gateway, bank osv. Varle led som hanterar stålarna tar troligen ut en liten slant extra då. Plus att det är ett jäkla pyssel i bokföringen med olika valutor vid olika tidpunkter, så dom lägger kanske på en "straffavgift" för all annan valuta än Amrikanska Dållar för att folk, precis som du, ska välja det istället för GBP, SEK, osv.

Väcker min gamla tråd...

Jag köpte uppgraderingen till Popcorn 3 igår.

Valde först "SEK" i Roxios webbshop - priset blev 439 kr.
Valde sedan "Dollar", och då blev priset $29.99. Jag angav min adress i Sverige och då lade de på 15% "EU-moms", totalt $34.49. Med dagens valuta-kurs blir det ca 241 kr.

OBS! Båda priserna gäller nerladdning, så det är ingen kartong som ska skickas! Och båda priserna är inklusive moms! Ändå är det en prisskillnad på 80%. Så mycket kan det inte kosta för dem att växla kronorna till dollar.

Senast redigerat 2007-08-30 13:03

Så var det dags för en Roxio-uppdatering igen. Och de fortsätter med sin märkliga valuta-policy.

Så uppmaning till alla som ska handla Roxio-produkter: Välj USA i deras webb-shop!

Och om det är någon som undrar: Det är inget konstigt, man behöver inte fejka en amerikansk adress eller något sådant. Det är bara att ange sin svenska adress, och man får då betala 15% EU-moms.

Uppdatering till Toast 9:
Om man väljer "Sverige": 899 kr
Om man väljer "USA": $59.99 + 15% moms $9.00 = $68.99 = 421 kr

53% billigare!

Ny Toast-uppdatering, och dags för en ny påminnelse till er att välja "USA" i deras shop.

Men nu har de faktiskt sänkt det svenska priset lite, och dollarn är ju betydligt dyrare än vid förra uppdateringen, så prisskillnaden blev inte lika stor den här gången.

Uppdatering till Toast 10:
Om man väljer "Sverige": 799 kr
Om man väljer "USA": $59.99 + 15% EU-moms $9.00 = $68.99 = 551 kr

31% billigare!

Roxio fortsätter med sina märkliga priser, och jag fortsätter att väcka den här tråden en gång per år ungefär...

Det är ju tur att man fortfarande kan köpa via deras amerikanska shop.

Uppgradering från Toast 10 till 11:
- i svenska webb-shopen: 729 kr
- i amerikanska webb-shopen: $59.99 + 15% EU-moms = $68.99 = 445 kr

39% billigare!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-03-10 09:41
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Roxio fortsätter med sina märkliga priser, och jag fortsätter att väcka den här tråden en gång per år ungefär...

Det är ju tur att man fortfarande kan köpa via deras amerikanska shop.

Uppgradering från Toast 10 till 11:
- i svenska webb-shopen: 729 kr
- i amerikanska webb-shopen: $59.99 + 15% EU-moms = $68.99 = 445 kr

39% billigare!

Jag såg detta igår med, tänkte som du, att köpa via Dollarn så att säga

Den årliga valutatråden håller sig aktiv fortfarande

Det här är ju superkomiskt.

1
Bevaka tråden