Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beställt: Oxygen o'car bilstereo

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2011-03-08 13:39

Har nu beställt min Oxygen o'car bilstereo för iPhone från USA.
Hitta ingen europeisk säljare :-/
Ca 3600 Kr med allt ink.

Så nu är det bara att vänta.

  • Avstängd
  • 2011-03-08 14:26

Japp, men gick inte att beställa från nån annan än den i USA :-/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-08 21:48
Ursprungligen av LaHe:

Har nu beställt min Oxygen o'car bilstereo för iPhone från USA.
Hitta ingen europeisk säljare :-/
Ca 3600 Kr med allt ink.

Så nu är det bara att vänta.

Vilket företag?

  • Avstängd
  • 2011-03-09 11:01
Ursprungligen av kenjon:

Vilket företag?

Oxygen Audio North America Store

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-09 21:22

Tack, beställt

  • Avstängd
  • 2011-03-09 21:25
Ursprungligen av kenjon:

Tack, beställt

Vassego

Har redan lämnat US såg jag på tracking infot

Vi har kollat på att plocka in dem, men .. blir man inte lite trött på att hela tiden slänga in telefonen i bilstereon? Tänker om man ska köra en kort bit och vill lyssna på lite radio, då behöver man ta upp telefonen, sätta i den, köra igång appen, välja radio.

Och om man har skal, behöva ta av det varje gång.

Eller går det att köra via bluetooth till den, om man inte vill docka den?
(såg inget om det i videon..)

  • Avstängd
  • 2011-03-09 13:06
Ursprungligen av iphonebutiken:

Vi har kollat på att plocka in dem, men .. blir man inte lite trött på att hela tiden slänga in telefonen i bilstereon? Tänker om man ska köra en kort bit och vill lyssna på lite radio, då behöver man ta upp telefonen, sätta i den, köra igång appen, välja radio.

Och om man har skal, behöva ta av det varje gång.

Eller går det att köra via bluetooth till den, om man inte vill docka den?
(såg inget om det i videon..)

Tja, har ju alltid mina BT lurar med, så för kortare sträckor är det ju ingen idé.
Även radio har jag har jag en app för annars.

Skal ingår ju om jag fattat rätt.

Tror inte BT ingår nej.

Annars tror jag att ska man ändå docka den för laddning, GPS eller fartvarnar appen så är det här ingen skillnad i besvär

Edit: läste manualen... Bluetooth finns tydligen också inbyggt, men är lite oklart om deras appar fungerar som vanligt då...
En annan sak, alla appar som lämnar ljud ut ska även funka i den, samt handsfree då mic medföljer.

Edit2: Bluetooten är bara mono upp täckte jag nu

Senast redigerat 2011-03-09 14:33
  • Avstängd
  • 2011-03-09 15:10

Går snabbt i amerikat som vanligt, är redan på väg

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-03-12 10:14
Ursprungligen av iphonebutiken:

Vi har kollat på att plocka in dem, men .. blir man inte lite trött på att hela tiden slänga in telefonen i bilstereon? Tänker om man ska köra en kort bit och vill lyssna på lite radio, då behöver man ta upp telefonen, sätta i den, köra igång appen, välja radio.

Och om man har skal, behöva ta av det varje gång.

Eller går det att köra via bluetooth till den, om man inte vill docka den?
(såg inget om det i videon..)

Bara för att du inte gillar den behöver inte betyda att ingen annan gör det. Själv brukar jag få lägga en skaplig slant varje gång jag byter mobil eftersom jag då vill ha hållare med laddning och möjlighet att spela musik från telefonen i bilstereon, det blir mycket kablar, adaptrar, hållare och annan skit som ska köpas. Samma sak om man byter bil men behåller telefonen, ett jädra meck blir det. Jag har länge drömt om en stereo där man kan knäppa fast telefonen som front och använda den som tocuhskärm till stereon. För mig blir det inget extra moment eftersom jag alltid tar fram telefonen och sätter den i hållaren när jag kliver in i bilen, det blir faktiskt ett moment mindre i och med att jag inte behöver rota fram fronten till stereon och sätta dit den också.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-12 10:34

Jag tänkte ha min i husbilen, där springer man inte in och ut så många gånger, utan kör mest en sträcka per dag...

  • Avstängd
  • 2011-03-12 13:55

Nu ligger min hos tullen i Sverige nånstans, blir spännande att se vad dom hittar på för nått

Into Foreign Customs, March 11, 2011, 11:37 am
Arrived Abroad, March 11, 2011, 11:37 am, SWEDEN
International Dispatch, March 09, 2011, 6:51 am, FOREIGN CENTERJERSEY CITY NJ 099 Arrival
Processed through Sort Facility, March 09, 2011, 6:49 am, KEARNY, NJ 07032
Electronic Shipping Info Received, March 09, 2011

Bra Pilen, att du nämnde fronten... på den bil-sterion jag har nu tar jag alltid med mig frontpanel hem och det går att göra på den här också, fast det är inte hela fronten utan bara delen runt och med den stora runda ratten.
Får väl se om det känns bökigt, men tror det blir mindre med sladdar iaf

  • Avstängd
  • 2011-03-14 18:55

Lämnade tullen idag 12.25... så nu är det nära, sen kommer problemet med att byta ut den gamla och få ihop det hela... tror jag låter en verkstad göra det då det inte känns lika enkelet nuförtiden att ge sig in i instrumentbrädan som det var på SAAB V4 tiden

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-03-14 20:58

Köp en Saab V4 istället då, det skulle ju lätt vara kult att åka runt med världens hi tech stereo i världens omodernaste bil hehe

  • Avstängd
  • 2011-03-15 02:51
Ursprungligen av Pilen:

Köp en Saab V4 istället då, det skulle ju lätt vara kult att åka runt med världens hi tech stereo i världens omodernaste bil hehe

Haha, ja, det kunde varit rätt kul

Ursprungligen av Pilen:

Köp en Saab V4 istället då, det skulle ju lätt vara kult att åka runt med världens hi tech stereo i världens omodernaste bil hehe

Då har du nog tagit fel bil som exempel efter Saab V4an är en mycket modern bil relativt sett. Ta Hitlers bil istället, VW Bubblan så bakåt man kan komma och släng in en modern stereo som denna!

Hittade ett par intressanta bitar

Car Audio Plus: UK In-Car Entertainment, Car CD Players, MP3 Players, Stereos

Car Audio Plus: UK In-Car Entertainment, Car CD Players, MP3 Players, Stereos

Ser intressant ut måste jag säga, kanske inte behöver hålla på med Line-IN/UT (se annan tråd)...

Har inte läst så mycket än, men det borde väl gå att använda en iPod Touch också, och då faller iphonebutikens negativa argument.

Vad kostade den i SEK med tull o frakt o moms o allt sånt mög?

  • Avstängd
  • 2011-04-18 04:20

Har nu haft min O'Car i bilen ett tag och jag är supernöjd.

Ingår skal för för iPhone 3 och 4 som är riktigt tunna och sköna att hålla i (ruggad yta). Det ända jag vill anmärka på är att kanterna inte är höga nog att skydda glaset om man lägger den uppochner.

I stort var det bara att ta ut den gamla stereon och in med den nya, kontakter och allt passa direkt, så inget strul.
Ingår också en mikrofon med skapligt lång sladd för handsfree telefonerande, så glöm inte den, då den ansluts baktill som allt annat.

Finns 3 knappar, en för reset bakom hållaren för iPhonen, en för att ta bort den 3:e sas (typ stöldskydd). Den 3:e är både knapp och vred och tjänstgör som volymkontroll, mute och av/på.
Av: Håll intryckt in ca 3s.
På: Tryck när du har spänning på, typ startat bilen (om du inte stängt av innan startar den direkt).
Mute: Kort tryck för av/på.
Volym: Vrid på den
Belyst när på.

Para iPhonen för att få BlueTooth mono komunikation, så funkar handsfree via O'Car även om iPhonen ligger i fickan.

Två gratis-appar ingår till iPhonen som hämtas på iTunes Store. Sök på Oxygen för att hitta dom.
-Sound: För att ställa in förstärkardelen. Enklast att starta musik från tex ipoden och sedan ställa in allt som man vill ha det vad gäller diskant, mellan å bas, och om man har extra förstärkare med subwoffer etc. samt balans höger/vänster och fader (balans fram/bak).
Nivåerna görs med att svepa med fingret på skärmen.
Finns även en inställning för att skicka skärmen på iPhonen till upp till 2 andra skärmar (ansluts på baksidan), typ visa film etc (ej provat).
-Radio: Tre FM skärmar med 6 förvalsknappar på varje samt en AM skärm med 6 förvalsknappar.
Svep med fingret för att justera frekvensen, snabbt svep startar självsökning. Håll in en av förvalsknapparna i ca 3s för att spara stationen på den knappen.
RDS visar station och Radio-Text i överkant på skärmen (liggande eller stående)
*Local mode on/off (DX on/off)... har ingen aning vad den knappen gör, så om nån vet.. berätta gärna
Stereo/Mono
Färgteman (6st)
AF på/av Auto frekvens för att bibehålla station vid frekvensändring.
TA på/av Trafik info skanner.
Enda som saknas är multiplay för radio-appen så ev. bakgrundsappar bör startas först vilket suger lite om man nu vill ha radion och navigering på... kör oftast med Tuneln Radio då istället, vilket är synd då det käkar mobildata-trafik.

Mer info i manualen här:
http://www.oxygenaudiostore.com/product_images/Oxygen_Audio_O_Car_V1_en_INSTRUCTION_MANUAL.pdf

Ihop med mina trådlösa hörsnäckor, Plantronics BackBeat 903+ Stereo Bluetooth Headset - Apple Store (Sverige) funkar det hela ypperlig, lyssnar på musik, in i bilen, startar bilen (och stereon), dockar iPhonen och musiken fortsätter i bilhögtalarna + att parningen sker (oavsett om dockad eller ej). Kört klart, tar ur iPhonen och trycker på play på hörsnäckorna.
Älskar att kunna vinkla iPhone-hållaren för bra överblick på skärmen... beror ju lite på var stereon är placerad i panelen också, men på min hamna det rätt.

Kvar att prova:
1: Om ipaden funkar med en hane/hona docknings-sladd, bara den inte drar för mycket ström eller inte orkar ladda... hoppas inget pajar bara...
2: iPod Nano 6

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-18 15:35

Local/DX ändrar känsligheten på radiodelen. Om det finns väldigt många stationer väldigt nära varandra i frekvens, kan du ställa den i Local. Då försvinner de svagare stationerna och störningarna minskar.
Ska testa videoutgången ikväll....
Har du mailat dem om multistöd? Jag tycker det är dåligt att det inte stöds.

  • Avstängd
  • 2011-04-19 21:38
Ursprungligen av kenjon:

Local/DX ändrar känsligheten på radiodelen. Om det finns väldigt många stationer väldigt nära varandra i frekvens, kan du ställa den i Local. Då försvinner de svagare stationerna och störningarna minskar.
Ska testa videoutgången ikväll....
Har du mailat dem om multistöd? Jag tycker det är dåligt att det inte stöds.

Ah, ok tack för infot
Japp, skrev till deras support om det, väntar på svar.

Väntar med spänning på resultat om videoutgången inte för att jag tror jag kommer använda den, men iaf.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-20 08:36
Ursprungligen av LaHe:

Ah, ok tack för infot
Japp, skrev till deras support om det, väntar på svar.

Väntar med spänning på resultat om videoutgången inte för att jag tror jag kommer använda den, men iaf.

Testade men missade att skriva här. Videoutgången funkade som förväntat, hade missat inställningen i appendix, tack!
Ljudet kommer fortfarande ut via högtalarna, skulle vilja haft en Line ut till TVn. Ska kolla manualen, har för mej att det finns LineOut till yttre förstärkare.

  • Avstängd
  • 2011-04-20 14:33
Ursprungligen av kenjon:

Testade men missade att skriva här. Videoutgången funkade som förväntat, hade missat inställningen i appendix, tack!
Ljudet kommer fortfarande ut via högtalarna, skulle vilja haft en Line ut till TVn. Ska kolla manualen, har för mej att det finns LineOut till yttre förstärkare.

Så, vad för skärm(ar) anslöt du?
Eget ljud till den/dom finns inte vad jag kan se, men till förstärkare L/R + rear L/R finns ju men är ju lågnivå så kanske funkar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-20 15:31
Ursprungligen av LaHe:

Så, vad för skärm(ar) anslöt du?
Eget ljud till den/dom finns inte vad jag kan se, men till förstärkare L/R + rear L/R finns ju men är ju lågnivå så kanske funkar?

En LCD-TV. Såg en vit och en röd RCAkontakt på O'car, men det verkade inte funka. Men det kanske var ingången....

  • Avstängd
  • 2011-04-20 16:25
Ursprungligen av kenjon:

En LCD-TV. Såg en vit och en röd RCAkontakt på O'car, men det verkade inte funka. Men det kanske var ingången....

Från manualen vad dom anslutningar är för som inte sitter i ISO kontakten:

-(2) Gray wire to yellow connector: RCA video output for connecting up to two additional screens whose input impedance modulus should not be less than 75 ohms.

-(3) Gray wire to green connector: RCA subwoofer output for the use of a specific amplifier for the base channel.

-(4) Gray wire to red connector: “Right” RCA output for connecting to an optional amplifier’s dedicated channel.

-(5) Gray wire to white connector: “Left” RCA output for connecting to an optional amplifier’s dedicated channel.

-(6) Brown wire to red connector: “Right rear” RCA output for connecting to an optional amplifier’s dedicated channel.

-(7) Brown wire to white connector: “Left rear” RCA output for connecting to an optional amplifier’s dedicated channel.

-(8) 3.5mm jack connector: Microphone input. For connecting the supplied microphone.

-(9) Antenna connector: For connecting to the vehicle’s antenna.

4-6 ska ju gå till en förstärkare och är säkerligen lågnivå och tror inte en TV kan ta dom direkt utan en mellanförstärkare?

Går det att lyssna med Spotify genom O'Car?

Ursprungligen av Johan S:

Går det att lyssna med Spotify genom O'Car?

Verkar så

Using The Oxygen O-Car With Spotify - incar-network - blip.tv

  • Avstängd
  • 2011-04-19 21:40
Ursprungligen av Johan S:

Går det att lyssna med Spotify genom O'Car?

Vad jag testat så går allt ljud från alla appar till högtalarna, så inga problem hittat hitentills.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-19 13:16

USD 390.85 plus 948 kr till tullen

Ursprungligen av kenjon:

USD 390.85 plus 948 kr till tullen

$390 ≈ 2500kr, hur kan då Tullen ta 40% ???

Bevaka tråden