Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPhone 5 - spekulationer och rykten

Tråden skapades och har fått 1144 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-25 10:57

I så fall blir jag lite upprörd med tanke på att det inte är så gammalt med en iPhone 4.

För övrigt läste jag "Pegatron" som Pentagon. Det var lite lustigt att det blev "Pentagon får förtroende att tillverka..:"

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-01-25 12:07
Ursprungligen av Tobias Schelin:

I så fall blir jag lite upprörd med tanke på att det inte är så gammalt med en iPhone 4.

Juni 2010 är ju gammalt, kommer bli 1 år sedan förra gången när 4:an hamnade i butik, det kan du väl inte påstå är förvånande när Apple släpper uppdateringar varje år?

Dessutom, om du blir upprörd av Apples 1 års cykler, vad blir du då av andra tillverkare som släpper 9334039 telefoner i månaden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-25 13:01

förvånad över uppdateringen kan man väl knappast bli. frågan är väl hur stor uppdateringen från 4an till 5an blir (jmfr 3G -> 3GS) och hur lång tid det tar innan vi får den till Sverige

Well jag tror att den stora nyheten kommer att vara insidan och inte så mycket utsidan. Jag tror på nya CPU typ DualCore och ny GPU som klarar 1080P. Sedan tror jag på större lagring typ 64 GB. Däremot tror jag att Apple kommer att använda samma skärm både i storlek & upplösning som i dagens iPhone 4. Eventuellt några nya funktioner som Apple kan lägga till iOS. Det jag undrar mest om är om Apple kommer att göra något åt batteriet. Dagens iPhone 3GS och 4 har tok för dålig batteri som i snitt inte klarar mer än 1-2 dagar vilket är tok för dåligt. Telefon i 2011 bör kunna klara 4-5 dagar av måttlig användning. Det har Samsung fixat med sin Galaxy GT-i 9000, så borde Apple kunna fixa det också!

Ursprungligen av Hunter78:

Well jag tror att den stora nyheten kommer att vara insidan och inte så mycket utsidan. Jag tror på nya CPU typ DualCore och ny GPU som klarar 1080P. Sedan tror jag på större lagring typ 64 GB. Däremot tror jag att Apple kommer att använda samma skärm både i storlek & upplösning som i dagens iPhone 4. Eventuellt några nya funktioner som Apple kan lägga till iOS. Det jag undrar mest om är om Apple kommer att göra något åt batteriet. Dagens iPhone 3GS och 4 har tok för dålig batteri som i snitt inte klarar mer än 1-2 dagar vilket är tok för dåligt. Telefon i 2011 bör kunna klara 4-5 dagar av måttlig användning. Det har Samsung fixat med sin Galaxy GT-i 9000, så borde Apple kunna fixa det också!

En fråga bara, har du testat både iPhone 4 och Galaxy S gällande batteritid under samma förhållanden? Eller är det tillverkarnas specifikationer du tittat på?

Vad jag kan läsa på nätet så har iPhone 4 bättre batteritid.
Här t.ex Samsung Galaxy S Vibrant vs. iPhone 4: A comparison | Sync

Citat:

Battery Life

If you’re a BlackBerry user, battery life is one of the big differences when it comes to using other smartphones. My Curve has been known to go for three days without a charge and I have never had the battery die on me during regular use. I’d already heard the complaints about the iPhone 3G and 3GS batteries so when I got the iPhone 4 I was prepared for regular charging. Much to my surprise, I was able to get two days out of the iPhone before needing to charge, and that was with fairly liberal use of Wi-Fi, 3G and calling. No massive hour-long conversations or anything, but neither did I hold back. The Galaxy S on the other hand was never able to go more than 24 hours on a full charge, and even then, I wasn’t able to use it as hard as the iPhone. A few people in the office were quick to blame things like the Samsung’s larger AMOLED screen, but I don’t think the difference is a result of power-hungry components. I suspect the reality is that Apple put a much higher capacity battery in the iPhone 4 than in previous models. Apple has made enormous strides in battery life since the first iPod models hit store shelves and I think they have finally achieved a balance between weight, cost and longevity. Not being able to replace the battery on the iPhone is no longer a reason to avoid it, if ever it was.

Ursprungligen av keptang:

En fråga bara, har du testat både iPhone 4 och Galaxy S gällande batteritid under samma förhållanden? Eller är det tillverkarnas specifikationer du tittat på?

Vad jag kan läsa på nätet så har iPhone 4 bättre batteritid.
Här t.ex Samsung Galaxy S Vibrant vs. iPhone 4: A comparison | Sync

Japp har testat både iphone 4 och Galaxy S. Galaxy S är tyvärr dubbelt så bra i batteriet under samma förhållanden i verkligheten, som jag har testat under. Svaret är att Samsung Galaxy S har AMOLED vilket drar extremt mycket mindre ström än LCD som iPhone 4 har. Galaxy S har Standby-tid: 750 tim (GSM) medan iPhone har Standby-tid: upp till 300 timma. Så använder du inte massa sync funktioner med mera, så får du ett enormt batteri standby, som heter duga. Jag brukar få i snitt 4-5 dagar av måttlig användning med aktiv sync och 3G användning. Snålar jag ordentligt så räcker den till ca 9 dagar, då ingår 1H taltid 30 sms, 3 min kalender dagligen plus Daly-Bible, dagligen.

Ursprungligen av Hunter78:

Japp har testat både iphone 4 och Galaxy S. Galaxy S är tyvärr dubbelt så bra i batteriet under samma förhållanden i verkligheten, som jag har testat under. Svaret är att Samsung Galaxy S har AMOLED vilket drar extremt mycket mindre ström än LCD som iPhone 4 har. Galaxy S har Standby-tid: 750 tim (GSM) medan iPhone har Standby-tid: upp till 300 timma. Så använder du inte massa sync funktioner med mera, så får du ett enormt batteri standby, som heter duga. Jag brukar få i snitt 4-5 dagar av måttlig användning med aktiv sync och 3G användning. Snålar jag ordentligt så räcker den till ca 9 dagar, då ingår 1H taltid 30 sms, 3 min kalender dagligen plus Daly-Bible, dagligen.

Tjejens SGS håller inte längre än min iPhone 4.. Hon ringer o SMSar med sin SGS, jag spelar på min iPhone 4.. Så enligt mig är SGS sämre än iPhone 4 när det kommer till batteritid..

Ursprungligen av Hunter78:

Japp har testat både iphone 4 och Galaxy S. Galaxy S är tyvärr dubbelt så bra i batteriet under samma förhållanden i verkligheten, som jag har testat under. Svaret är att Samsung Galaxy S har AMOLED vilket drar extremt mycket mindre ström än LCD som iPhone 4 har. Galaxy S har Standby-tid: 750 tim (GSM) medan iPhone har Standby-tid: upp till 300 timma. Så använder du inte massa sync funktioner med mera, så får du ett enormt batteri standby, som heter duga. Jag brukar få i snitt 4-5 dagar av måttlig användning med aktiv sync och 3G användning. Snålar jag ordentligt så räcker den till ca 9 dagar, då ingår 1H taltid 30 sms, 3 min kalender dagligen plus Daly-Bible, dagligen.

LIte sent av mig att kommentera men varför ska jag ha en Iphone eller Android om jag inte använder den som en sådan?

Några inlägg raderade.

1. Håll er till ämnet, tack.
2. Om ni tycker att ett inlägg är olämpligt, så föreslår jag att ni använder rapporteringsfunktionen, eller skickar PM till den aktuella skribenten. Att skriva offtopic-kommentarer om det inne i tråden är aldrig rätt väg att gå.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-08 10:08

Apples Worldwide Developers Conference kommer att äga rum mellan 5 och 9 juni vid Moscone Center i San Fransisco. Kommer nästa iPhone att presenteras då?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-08 10:12

Jag tror att den kommer att presenteras då men släppas 31/6 as usual..

"Nsta iPhone lanseras den 6 juni" - MacWorld

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-15 07:53
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-15 11:54

Ser redan fram emot när vi får veta vad som kommer i nästa iPhone, hoppas dock på lite bättre hårdvara och längre batteritid, hade suttit fint! Personligen tycker jag dem borde skita i tangentbordet och istället försöka göra den lite tunnare!

Hade också varit rätt nice med större skärm, bara det inte gör telefonen klumpigare!

Är det bara jag som ser mer att iOS får sig en rejäl ansiktslyftning ?
Men visst snabbare processor, äkta multitasking, HD 1080p via Airplay, större skärm ända ut i kanten, bättre batteritid är ju önskvärt.

Ursprungligen av @ndreas:

Är det bara jag som ser mer att iOS får sig en rejäl ansiktslyftning ?
Men visst snabbare processor, äkta multitasking, HD 1080p via Airplay, större skärm ända ut i kanten, bättre batteritid är ju önskvärt.

iOS har redan från version 1 haft stöd för äkta multitasking. Skillnaden är att Apple bara har begränsat funktionen och sedan vidgat begränsningarna en smula… Man kan ju inte önska något som redan finns där! Helt öppen multitasking utan begränsning tror jag inte på: det skulle sluka energi i onödan.

Men annars håller jag med om HD 1080p över Airplay och snabbare processor. Jag ser gärna dessutom bättre batteritid och större skärm under förutsättning att iPhone 5 inte blir klumpigare.

Senast redigerat 2011-02-15 13:23

Flera av Androidlurarna har bättre batteritid med full Multitasking så jag hade gärna sett att få möjligheten själv att välja On/Off på just detta

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-15 15:03
Ursprungligen av @ndreas:

Flera av Androidlurarna har bättre batteritid med full Multitasking så jag hade gärna sett att få möjligheten själv att välja On/Off på just detta

Android har ju inte full FULL multitasking, OS:et dödar ju apps när det behöver fria upp minne samt efter att de inte använts på en tid.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-17 20:35
Ursprungligen av imaster:

Android har ju inte full FULL multitasking, OS:et dödar ju apps när det behöver fria upp minne samt efter att de inte använts på en tid.

Om du räknar det som att inte ha full multitasking, så har varken OS X, Linux eller Windows full multitasking.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-17 16:50

Det hade suttit rätt fint Även om en iPhone kanske inte alltid är det första valet när man ska göra filmer eller fota, haha!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-03-03 13:58

Finns det risk att bara en iPhone nano/mini, som det ryktas om, kommer? Och alltså då ingen ny version av den "normalstora" iPhonen?
Jag sitter med en gammal 3G (ej S) och hade tänkt hålla ut med att uppdatera tills iPhone 5 kommer. Men nån mini-version vill jag inte ha..

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-03-03 18:49

Nej, hur drog du den slutsatsen?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-03 23:06

Jag tror inte att vi kommer att få se en iPhone mini men kanske en billigare med sämre prestanda. iOS kommer nog inte förändras nämnvärt men jag tror att vi kommer få se ett nytt notifieringssystem, widgets för kalender och mejl och större möjligheter till information på låsskärmen.

Jag tror inte att Apple kommer införa ett system där man kan installera egna widgets.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-07 10:30

Jag tror att iPhone 4 kan bli en bra antikvitet, längre fram i historien kommer den att ses som den udda avvikelsen som man man talar om om (ungefär som "Cube").

(Med andra ord; den fyrkantiga designen och baksidan i glas kommer inte att överleva till nästa generation.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-09 09:43

Om de skall gå tillbaka till de runda formen som i 3G och 3GS, så hoppas jag att Apple gör ytan en smula skrovligares så att man får lite friktion, så att man telefonen inte glider ur händerna så lätt som 3G/3GS.

3G/3GS hade också fått kritik för dålig mottagning, så därför hoppas jag att Apple verkligen testar ordentligt med antennmottagningen, både ensamt och med händerna i olika greppfattningar på telefonen.

induktions laddning finns redan på palm sidan, sen länge. HP har således denna teknik till deras Web OS telefoner. Det kommer säkert framöver men induktion/extrem närfäls kommuninikation kan ju inte bara föra över laddning.. även data, Läsa transfer jet, som sony har tagit fram. Jag har sett det i action. snabbt som bara den ( skickar över en CD till telefonen otroligt snabbt) men det har några år kvar innan det är gångbart i dagens formfaktorer är min gissning. Induktionsladdning däremot det är gångbart sen länge. Vad gäller kontakt slitage, det är en källa till support kostnader och komponent kostnader. Kunde allt skötas rent trådlöst med stabilitet och kort räckvidd så är det absolut att föredra. estiskt, ja det är snyggt också.

Se HP (features >tocuhstone)
HP USA | Palm Pre 2 Phone | Features & Details

med lite text på sidan..
1. HP Touchstone Charging Dock requires inductive Palm Pre Touchstone Back Cover to work (each sold separately). For more information on Touchstone Technology, click here.
2. Exhibition planned to be available via over-the-air software update to HP webOS 2.0, coming soon.

Apple kommer med något liknande kanske som ett skal?, skulle förvåna annars. Kanske patent trolleri kan ligga bakom att ingen annan än HP har det än så länge. Det tog ju som bekant ett tag innan andra tillverkare än apple hade multitouch liknande funktioner. Samma sak med induktions laddning? Det är i alla fall utrymme för iOS att addera funktionalitet på detta området. När web OS tar fart så tror jag det blir till att hålla i hatten.

Bevaka tråden