Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka SMS problem med ISO 8859-1

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har lyckats en bit på vägen men har nu stött på problem. "åäö" tecknen försvinner. Har att göra med att den sms gateway mosms.se använder ISO 8859-1 för text format. Har inte hittat att man kan definiera formatet på ett textfält i filemaker. Under Indexering kan man välja språk för textfältet, och välja där unicode, men det blir ändå inte rätt med svenska tecken.

Har använt Webbvisarverktyget som visas i ett nytt fönster för varje sms jag skickar.

url för mosms.se ser ut såhär:
http://www.mosms.com/se/sms-send.php? username=user&password=pass&nr=0701234567&type=text&data=Hello+world

Från filemaker:
"http://www.mosms.com/se/sms-send.php? username=" & .Kontakter::SMS username & "&password=" &Kontakter::SMS password .& "&nr=" & Kontakter::Mobil & "&type=text&data=" & Kontakter::SMS text

Har någon någon aning hur man kan göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-07 11:20

I ett annat fall hade jag problem med FileMaker, som har UTF 16 som default för filexporter. Då löste jag det med Troi File Plugin (TrFile_SetContents), som kan styra och ändra "setup" för ASCII-standard.

Eftersom jag inte vet hur ditt program jobbar, kan det vara ett långskott, men du kan ju alltid kolla.

En bra början är att berätta vilken version av Filemaker det handlar om. Tipsen kan ju variera beroende på vilken version det gäller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-07 11:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En bra början är att berätta vilken version av Filemaker det handlar om. Tipsen kan ju variera beroende på vilken version det gäller.

Troi funkar från FM 9 till 11 ifall någon undrar.

Tack för svaren!
Jag använder Filemaker 11.

Ska kolla Troi plugin, men helst om det gick att göra det utan plugins.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-07 23:47

Troi själva gör reklam och påstår att deras lösning löser problemet med serverkommunikationer.

Jag tror inte det funkar utan plugin, eftersom alla senare versioner av FM använder/genererar UTF 16, vilket ännu inte webbläsarna klarar.

Om du kan använda dig av systemfunktioner så är ju macen faktiskt en unixburk i botten:. iconv. Vid prompten kan du konvertera med:

iconv -t LATIN1 -f UTF16 < utf8.txt > latin1.txt

Återstår att lista ut hur du kan köra det kommandot i Filemaker, om det nu går.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-08 15:20
Ursprungligen av GustafMA:

Om du kan använda dig av systemfunktioner så är ju macen faktiskt en unixburk i botten:. iconv. Vid prompten kan du konvertera med:

iconv -t LATIN1 -f UTF16 < utf8.txt > latin1.txt

Återstår att lista ut hur du kan köra det kommandot i Filemaker, om det nu går.

Kräver inte detta någon form av ingrepp i programkoden?
Jag har fått en uppfattning om att det är programmet som "ställer in" UTF 16 vid alla former av automatiksa exporter som INTE går att styra med meny ( vissa exporter går att sätta exportformaten på - menystyrt och där finns UTF 8 som alternativ).

Tack för alla svar!

Det går att använda applescript i filemaker och kanske där ändra teckenkod. Eller man kan kanske spara en XML fil som iso 8859-1 som sen används av sms gateway. Men det är lite över mina kompetenser.

Har fått det att funka med en annan sms gateway som är både billigare (28ören/sms) och där går det att specifiera vilken tecken kodning man använder. På köpet kan man skriva text eller nummer som avsändare. Så jag kör med det istället. Enda nackdelen är att sms är begränsat till 70 tecken istället för 160 om man har utf-8 och vill bara betala för ett mess. Så här ser url ut:

http://connect.beepsend.com/gateway.php?user=yourusername&pass=yourpassword&to=34701119030&message=Testing&from=yourcompany&encoding=UTF-8

Senast redigerat 2011-03-08 22:10
1
Bevaka tråden