Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla ihop Airport Express, hemmabio, ps3 och TV

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-08 19:28

Hej.
Har en Airport Express som jag har tänkt köra optiskt till en yamaha förstärkare (1 optisk ingång, 3hdmi in, 1 hdmi ut). TVn jag har 2 hdmi in och 1 optisk ut. PS3n har jag kopplat med hdmi in i TVn. PS3 har för övrigt 1 optisk ut. Har airfoil på min MBP.
Hoppas folk hänger med än så länge.

Jag vill kunna köra musik från MBPn --> Airport Express -(optisk)-> förstärkaren. Vill även kunna spela upp ljudet från TVn och PS3n via förstärkaren. Så som jag har tänkt och räknat på in-och utgångar hit och dit känns det som om jag skulle behöva en optisk ingång till på förstärkaren alternativt hdmi ut från tvn? Eller går att "skicka" åt båda hållen via HDMI?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-08 19:33
Ursprungligen av bjorsi:

Hej.
Eller går att "skicka" åt båda hållen via HDMI?

Ja det ska gå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-08 19:38

Ok. Alltså TVn har 2 hdmi in, ingen ut. Men det ska ändå gå att skicka ut med en sådan???

  • Oregistrerad
  • 2011-03-08 19:46

Ja kolla i din TV's manual.

Vilken Yamaha förstärkare är det du har då, vilken TV?
Min Yamahastärkare (Yamaha RX-V365B) är bara en HDMI-switch (den klarar inte av att ta ljudet ur HDMIn alltså) och jag får alltså ta ljudet via kabel till den. Jag har kopplat ljud ut från TV:n via RCA och HTPC/Airport Express via optisk kabel.

För att veta vad grejerna klarar så är det absolut lättast att ta fram bruksanvisningarna och läsa sig fram till vad de klarar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-08 20:02

TVn är en Panasonic TX-P42C2E, står bara i manualen att det finns två HDMI kontakter.

Har ej införskaffat Yamahan än men det är denna; Yamaha YHT-S400 Slimmad Soundbar och receiver med integrerad subwoofer! .

Men om man kör ljudet via RCA blir det inte digitalt väl?

Ursprungligen av bjorsi:

TVn är en Panasonic TX-P42C2E, står bara i manualen att det finns två HDMI kontakter.

Har ej införskaffat Yamahan än men det är denna; Yamaha YHT-S400 Slimmad Soundbar och receiver med integrerad subwoofer! .

Men om man kör ljudet via RCA blir det inte digitalt väl?

Antagligen är det som så då att din TV inte skickar ljudet ut ur HDMIn då. I Yamahas bruksanvisning är det iaf beskrivet så som att man kopplar HDMI ut från förstärkaren till TVn och en ljudkabel (optisk, koaxial eller analog) tillbaka till förstärkaren. Nu valde jag RCA eftersom jag inte har något behov av surround från TV-sändning (jag vill inte ha mer verklighetstrogna nyheter ), du kan naturligtvis koppla ljudet hur du vill från TVn.

Den förstärkaren du länkar till har möjlighet att avkoda ljudet i HDMI-sladden från BluRay-spelare osv. Det är därför det är få ingångar för annat digitalt ljud.

Är det viktigt för dig att koppla Airport Express via optisk kabel får du nog kolla på en annan förstärkare. Om du bara ska köra stereoljud från den så funkar ju en 3,5mm -> RCA-adapter.

Googla på modellen så hittar du säkert en manual där du kan se vad den klarar av - dåligt av NetOnNet att inte ha den tillgänglig på deras sida.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-09 08:51

Ok, tack för tipsen :).
Kom dock på ett sätt att komma runt det när jag läste lite på Yamahas hemsida.
Jag kan koppla PS3 med hdmi i 1 av de 3 hdmi in på förstärkaren, sedan kopplar jag hdmi ut från förstärkaren med TVn. Detta innebär att optiska ingången på förstärkare är fri för Airport Expressen och att jag får digitalt ljud när jag spelar PS3 eller kollar film på den. DOCK innebär det att jag kan få digitalt ljud när jag lyssnar på musik via Airporten eller lirar PS3 men inte från TVn. Men man kan koppla RCA från tvn till förstärkaren. Frågan blir då vad som ger minst "förluster", airport express till förstärkaren via RCA eller TVn till förstärkaren via RCA?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-09 09:00

Hittade något på en av HDMI in på TVn, Audio Return Channel (ARC). Känns som att om man kopplar den till förstärkaren så får man ljudet i den istället för TVn, eller är jag helt ute och cyklar?

Ursprungligen av bjorsi:

Hittade något på en av HDMI in på TVn, Audio Return Channel (ARC). Känns som att om man kopplar den till förstärkaren så får man ljudet i den istället för TVn, eller är jag helt ute och cyklar?

Om förstärkaren och TVn bägge klarar av ARC så ska det gå bra ja.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-12 11:43

Har googlat runt en del nu om förstärkaren stödjer ARC eller ej. Hittar inget där det står att den stödjer ARC. Däremot står det i produktbeskrivningen på Yamahas hemsida att den har HDMI v. 1.4a. På wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI står det att v. 1.4a stödjer ARC.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-03-12 19:39

Måste kanske även kabeln vara version 1.4 för att ARC ska funka?

Ursprungligen av Hjopek:

Måste kanske även kabeln vara version 1.4 för att ARC ska funka?

Nä, bara alla ledare är kopplade i kabeln (vilket jag förstår att de brukar vara). Man behöver heller inte ha guldpläterade kontakter eller annat trams som vissa elektronikmånglare försöker pracka på en. Har man signal i kabeln så får man bild/ljud. Kablar för analog bild och ljud är annorlunda där man får störningar som inte kan korrigeras i mjukvara.

bjorsi, även om förstärkaren klarar ARC är det inte säkert att din TV gör det. Mitt råd är att kolla efter en annan förstärkare om denna inte klarar det du vill.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-15 14:15

Tack för hjälpen.
Hittade en annan soundbar som beställdes igår Hemmabio - Högtalare - SC-HTB500 - overview - Sverige. Denna har stöd för ARC precis som TVn + att den har optisk ingång så mitt problem är löst :).

Kopplingen blir då: airport express -optiskt-> soundbar, soundbar <-hdmi(ARC)-> TV, TV <-hmdi- PS3. Allt ljud går via soundbaren + att soundbar och TV styrs med samma kontroll.

1
Bevaka tråden