Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med MS Office 2004

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har kunskap i Office 2004-paketet för Mac som har en lösning på följande problem?

Om du skriver in en text och ett datum i en cell i ett Excel-dokument kan detta då med automatik skapa en händelse i kalendern i Entourage?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-07 15:02

måste allt skrivas in i en cell?

Det borde i alla fall vara scriptbart.

Det beror på vad du menar med "per automatik":

Det är ingen konst att läsa cell-innehållet i ett Excel-blad och utifrån det skapa en kalenderhändelse i Entourage, med hjälp av AppleScript.

Däremot är det inte möjligt att göra det event-drivet, så att Excel automatiskt reagerar på t.ex. att du ändrar en uppgift, fyller i data etc.

Med andra ord måste du "trigga" ditt applescript på något sätt, t.ex. genom att du väljer det från en meny, slår ett kortkommando, klickar på en programsymbol i dockan etc.

Jag skulle klara mig bra på att man får dra igång scriptet med tex ett kommando. Finns det färdiga script att använda och söker ett sådant igenom hela excelarkets alla celler isf?

Script är en möjlighet att göra skräddarsydda funktioner, vilket innebär att det i princip inte finns "färdiga" såna. Däremot kan du ha turen att någon redan gjort något liknande, som du kan leta rätt på mha Google. Hittar du inget får du antingen skriva ett själv, eller anlita någon som gör det åt dig. I det senare fallet skulle jag i så fall avråda från att göra det för så gamla programversioner som Office 2004, eftersom de med största sannolikhet kommer att sluta fungera om du senare uppgraderar till nyare versioner av Office.

Tack för tipsen...ska kollar runt på Google om jag hittar något.

1
Bevaka tråden