Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1 Time Capsule - backup från flera datorer?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

kan man låte mer än en macbook timemachinebackuppa till en timecapsule?
Isåfall hur? Är det bara att formatera om timecapsule-hårddisken till två eller finns det något elegantare sätt?

/David

klart de går! systeminställningat TM och välj TC i båda datorerna, inte svårare än så

piffigt!
tack!

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-18 08:32

Se bara till att datorerna har olika namn, så att det lätt går att skilja säkerhetskopiorna åt. Jag tror att datorerna kan hålla reda på saker och ting, men ibland vill man själv in bland kopiorna och titta.

Time Capsule är ju egentligen bara en hårddisk ansluten via trådlösa nätverken. Och Time Machine är egentligen bara en backupfil som innehåller dina datorfiler. Hårddisken kan innehålla "oändligt" antal backupfiler - det är diskytan och prestanda som sätter gränserna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-18 18:53
Ursprungligen av Björnström:

Och Time Machine är egentligen bara en backupfil som innehåller dina datorfiler.

Backup-mapp om man ska vara petig.

Funderar på att skaffa en till 3 användare på kontoret. Frågan som dök upp var: kan nån av de andra gå in och se mina filer, eller är det ett "stopptecken" på mappen som inte är ens egen? Nån som vet?

Så vitt jag vet så är de lösenordsskyddat och krypterat, men jag kan ha fel, har hänt förut

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-03-07 10:49

Läs "Skydda Time Machine-säkerhetskopior" i Mac Hjälp. Sökningen verkar dock inte hitta artikeln, men det går bra att gå via Time Machine > Rlaterade ämnen.

I korthet: alla som har lösenord till hårddisken kan läsa allting på den.

Enkel lösning 1: bara TM-administratörer får lösenord till hårddisken.

Enkel lösning 2: använd en Time Capsule, och skapa separata konton för varje användare. Detta kan kanske även fungera med vissa andra nätverkshårddiskar.

Krångligare och säkrare lösning: använd File Vault. Men då kan säkerhetskopiering bara ske när du är utloggad från datorn.

Enkel lösning 1 kommer inte att funka, för mina kolleger vill inte att jag (som kommer att göra set-upen) ska kunna se deras grejer.

Enkel lösning 2 förstår jag inte. De har varsin iMac (och alltså varsitt konto) som jag tänkt alla 3 ska wifi-backuppas med 1 TimeCapsule. Blir det då som jag vill månne, att User1 inte kan se User2 och 3's backupper?

Så här står det:
-----------------------
Time Capsule-administratören kan förbättra säkerheten vid säkerhetskopiering till Time Capsule genom att aktivera kontoläge och skapa individuella konton på Time Capsule. Varje Time Capsule-konto har en egen nätverksvolym och lösenord. Om du säkerhetskopierar på en individuell kontovolym på Time Capsule kan andra användare inte komma åt dina säkerhetskopior om de inte har lösenordet till kontot.
-----------------------

Vilket jag tror räcker för mig. Jag skapar 3 konton, och ber dem välja ett eget lösenord när jag tittar bort.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-04-03 08:28

Snabb fråga... Går det att använda centrala konton från en OSX server eller ett OD/AD i Time Casule eller måste man skapa nya lokala konton (som jag då antar lagras i TC)?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-04-05 08:19
Ursprungligen av lensv:

Snabb fråga... Går det att använda centrala konton från en OSX server eller ett OD/AD i Time Casule eller måste man skapa nya lokala konton (som jag då antar lagras i TC)?

Ingen som vet?

1
Bevaka tråden